<Studiile liminare> ale lui Vasile Anton Ieșeanu
Gheorghe Apetroae
Este impresionant interesul domnului Vasile Anton Ieșeanu pentru readucerea într-un prim plan a personalităților literaturii românești , pe care acesta le relevă competent la rubrica <studii liminare>, rubrică pe care a deschis-o pe Rețeaua literară. Mă bucură abordarea personalității poetului ,prozatorului și eseistului Virgil Carianopol, un mare suflet de român, cel care prin construcții poetice de lirică nostalgică neoclasică și tradiționalistă și prin idealurile sale avangardist simbolistice, de negare a clasicismului, ne-a lăsat un adevărat tezaur spiritual de cuvinte, excelând cu cele mai pline de substanță, cuprinse în volumul < Scară la cer > și care marchează apogeul creației sale. Iată un scriitor, pe care Vasile Anton Ieșeanu, observ, încercă să-l scoată din uitare și să-l expună, ca una din personalitățile poetice perene ale literaturii române.
Dar tot atât de mult mă încântă și actualizarea memoriei scriitorului Camil Petrescu, o personalitate în mișcarea intelectuală interbelică. Avându-l ca cel mai bun prieten, pe Mihail Sebastian și ca model politic și intellectual pe N.D.Cocea și revista acestuia,< Rampa>, Camil Petrescu va persevera într-un demers exponențial pe tărâmul literaturii interbelice și postbelice românești. Prin genomul său sensibil și laborious literar, acesta va excela prin poezii înserate în mai multe volume, prin pubilicistică politică și culturală, cronici literare, ediții de ziare și reviste , o laborioasă dramaturgie: piese și scenarii de teatru , numeroase traduceri și colaborări la diferite reviste literare. El se va identifica, pe tărâmul literar, în principal, prin romanul <Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război>, roman modern care reușește tratamentul dublei drame, cea personală și cea a camaraderiei, a acelor luptând alături de el, modelul Ștefan Gheorghidiu, dar mai ales prin <Patul lui Procust>,roman simbolizând lupta , de multeori pierdută, cazul Ladima, pentru ieșirea din mitul tiparelor existențiale procustiene, din cadrele / tipar, numai prin exercițiul uitării… Pe Camil Petrescu trebuie să-l recunoaștem și un mare gânditor. Luându-și licența în Istoria filosofiei și declarându-se discipolul lui P.P. Negulescu, apoi doctoratul, cu teza <Modalitatea estetică a teatrului>,filosoful se va desfășura pe palierul studiilor neokantiene și fenomenologice, idealismului rațional hegelian, reușind prin tratatul său cu valențe de raționalitate, una dintre cele mai moderne epistemologii nonmetafizice, după Spinosa,Lessing și Husserl, asupra fenomenologiei substanței- câmp , al materiei conforme și noumenice ~ absolut infinită~ ,continue și discontinue, cu atributul esențial categorial cuantic al mișcării libere și eterne în universalitatea cosmică. De aceea , Camil Petrescu , cum și Virgil Carianopol merită actualizați, iar exercițiul lui Vasile Anton Ieșeanu,se pare confrate de breaslă (militară) cu cele două mari personalități ale culturii noastre, este meritoriu și lăudabil... Gheorghe Apetroae Sibiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu