VALORI ALE
ESEISTICII CONTEMPORANE III
-
LIVIU ANTONESEI ÎN OSTROAVELE AZORE
LIVIU ANTONESEI ÎN OSTROAVELE AZORE
Comentariu:Gheorghe
Apetroae Delaboroaia
Am
considerat poemul-eseu „În ostroavele Azore” al scriitorului-filosof Liviu
Antonesei, drept unul dintre puţinele scrieri literare contemporane apărute
după anul 1989 în publicistica românească, cu un atât de bogat conţinut
filosofic. Este un sublimat gnomic cu configurare versificată, care a întrunit, ce-i drept, într-o perioadă
de gestaţie, s-ar părea îndelungată, pe deplin condiţiile caudine ale
apariţiei. Autorul reuşeşte într-un text cu structura discursului monologic
non-socratic, să contracareze marginalizarea spiritului absolut prin promovarea
unui idealism obiectiv hegelian, urmare a depresiilor şi refulărilor constante
generate de o interpretare dialectică
cu tentă de cvasimaterialitate a cosmicităţii . Credem că substanţa
poemului i-a fost adusă în prim plan scriitorului de experienţa sa în abordarea
unicităţii, contiguului şi disfuncţiilor
structural-ontologice în agregatul estetist-monoteistic-metaforic al expunerii
versificate cu un stigmat monologic şi cu corespondenţe factoriale
în varianţa locusurilor ideatice, chiar şi în socialul monocrom şi monocord, de
tip lukacsian.
Poemul
„În ostroavele Azore” este revelator pentru eseistica contemporană şi, nu
întâmplător, îl relev ca un pozitiv, ca un axiologic lavellean de receptare
analitică a poeziei contemporane. Poemul incită la meditaţie şi îngăduie o
abordare critică a conţinutului său ideatic, o revelare a misterului din
ontologic sub cerul azur al metaforei, fără a se apela la teorii oculte sau la
personalismul monistic:” De la facerea lumii încoace”.., precizează filosoful.
Experienţa
, cu valenţe istoriciste şi progresul înregistrat de ştiinţe au incitat tot mai
mult şi au condus la deschideri scientiste în receptarea tot mai conştientă a
Universalului din spaţiul fenomenologic transcendental - nihilistic, de tip
huserllian şi heideggerean : „ Altfel decât pe insula mea” şi la investigarea ontologică a umanului într-un
fenomenologism eudeic antropo-ricoeurean şi husserlian „Stânci negre şi roşii,
dure şi buretoase”, prin metode epistemologice, revelator creatoare, dar
sensibil încifrate ” Cu aerul închis în alveole”. Interesant!... În context
axiologic, s-a realizat interpretarea dublu-axială in episteme – pe limaxul scientist
al categoriilor de coexistenţialitate : ” Te ţii tare, suflet al
meu,/Stabil şi călător în aceeaşi pulsaţie/ Deodată”, evident dialectic, în
frecvente formulări energetist-dinamice antinomice: materie - spirit, obiectiv
- subiectiv; particular - universal; teoretic - pragmatic etc. : ” De la
facerea lumii încoace”, din perspectiva paideică a Eului pur, situat în tangaj
cu câmpul universal referenţial temporal în limite perathologice... Liviu
Antonesei permite în metafore ce sublimează discursul, o pronunţată revelare a
fenomenelor şi proceselor naturale din Universal, dar şi socio-umane, desigur,
perasic-limitative antropo-spaţial şi
antropo - temporal, cu elevaţii scientiste la cote axial-epistemologice.
Se
sesizează, în acelaşi timp, succesiunea dinamică a evenimentelor gnosi-
fenomenologice în relativitatea Universaliilor: ”Oricum ai privi lucrurile,
aici / Este şi altcum, nu doar altunde”. Se relevă relativitatea sistemică în monada absolută
leibniziană din existenţial, identificarea, ciclicitatea în devenirea
cosmică a lumii universale de tip particular cuantic ondulatoriu: ” Aici ,
totul e după alte ritmuri,/ Iar soarele umblă după calculele Sale
secrete”. - Bine spus!.
În acest mod, Liviu Antonesei
permite restructurarea şi reorientarea discursului filosofic în spaţiul
topologic universal, al înşiruirii monotone nedefinite şi nefinite în spaţialul
temporalităţii: ” Doar ceea ce e închis în timpul meu/ Rămâne la fel, oriunde
m-aş preumbla“, sau “Era fără vârstă”.
În registrul
al doilea, al tautologicului, s-a realizat evidenţa dezalienării
social-spirituale marcuseene, cu dinamică în stratificaţia gnosic- volitivă
schopenhauereană, în paralel cu amendările de bază biologic-umane, mecanicismul
structurilor existenţiale armonizate cu inflamări apofantice sociorevolute de
tip leibnizean şi blagean, s-a conştientizat şi s-a orientat subiectul
cunoscător spre epistemologiile fenomenologico - noumenologice
husserliene ale onticului metafizic: ” Din lateral, un vânt cald/ Conspiră cu gândurile
mele”. S-a pus în evidenţă transcendentul lăuntric- metaphisic, eul personal
hyperbolizat, dar şi universalizat, fără a-l personaliza şi Universalul,
fără a-l universaliza în schema şi la dimensiunile sale icognoscibile
preremptorii: ” E închisă în mine/ Ca într-un sarcofag/ Care încă respiră”.
Pentru argumentarea logică a unor răspunsuri riguroase, dintr-o gestaţie
gnomică, pretinse a fi mai apropiate de adevărul aletheic, al Universaliilor,
de genomul primat cvasimineral al genezei:
” Un fel de aer străveziu ce depăşeşte/ Şi încăpăţinarea aspră a
pietrei.”... Se receptează în ansamblul textelor cromele policorde ale
metaphisicului, începînd cu teoriile cosmologice sofiste şi ajungând, prin
Platon, Aristotel, Descartes, Kant şi Hegel, la neopozitivismul Şcolii
scientiste de la Viena, la sociologismul
neocomptean al Şcolii de la Frankfurt şi la neoraţionalismul critic al lui Karl
Popper.
Poemul relevă şi existenţa unor concepte
filosofice care încearcă o înţelegere cosmică a unei lumi proprii
filosofului – poet, cu valenţe egocentriste, fără universalizare, nemetafizice
şi neprovidente, cu conştienţa finitudinii, pe limaxul existenţial al unei
lumi alienate şi angoasate, cu referenţialul contiguului metafizic: ” A plecat agale/ Cu soarele bătându-I în
ochi,/ Lăsând în urmă un şchiopătat
uşor/ Şi o mare singurătate în care se regăsea/ Numai foşnetul
Oceanului.”
Pentru un demers
al reuşitei livreşti, Liviu Antonesei se
va aliena şi el , desigur, în texte şi-şi va travesti eul metafizic, până la
monismul hobesean, într-un corpus monadic leibnizean – axialitatea
armonică absolută, diferenţial-divină a
bărbatului complet, generându-l mereu prin maximizarea rezultatului din ecuaţia
dintre raporturile experienţă - pură intuiţie de tip bergsonean,
georgesberkeleyan şi humean, şi prin minimizarea determinanţilor alienării şi
anxietăţii cu variabile non-aleatoare, de natură psiho-claustrofobă: „ Bărbatul
care demonta duşurile/De pe Praia da Vitoria”. Se reuşeşte o surprindere
refexivă a relativităţii sale
temporal-metafizice antropo-ontice : ”Nu era bătrân , nici tânăr nu era,/ Nu
era nici măcar între două vârste”..., pentru
a se identifica : „ Cu părul alb şi sârmos/Şi faţa smeadă întinsă/Ca
pielea de pe tobă,” şi pentru a evidenţia limitele semnificantului ontologic
uman în planul limitativ - spaţial şi
temporal al antropismului reconstruit cu referenţial evolutiv istoric şi
divagaţii existenţiale-temporal spaţiale, din păcate, comensurabile
perathologic.
În
altă ordine de idei, poemul-eseu „În ostroavele Azore " se poate încadra
prin conţinut între scrierile filosofice
autentice cu un fond ideatic însemnat, ale căror tematici propun maximizări
receptive şi reflexive cognoscibilului, o încercare de descifrare a
Universalului prin disociere, până la etajele psihismului freudean - reyan,
prin Piaget, cu reverberaţii psihanalitice, pâna la accesul tulburărilor
logico-lingvistice şi apoi conjunse genomic, după propria schemă a
filosofului, în construcţia moleculară şi atomar - cuantică a
cosmicului,
într-un sistem de
interpretare dual - culisabil în
dublul sens semantic.... Sensul umbrei este psiho-revelatoriu , la filosoful-poet, chiar şi pentru însăşi personalitatea lui Liviu Antonesei, magnific în structura sa livrescă, dar nu lipsit de modestie, aici: ” În urmă, o umbră uriaşă-/ Fiecare umbreşte după puterile sale” şi care îl ajută să privească cu seninătate apofantică finitudinea existenţială: ”Sezonul se încheie, bucuria/Îmi sporeşte cu fiecare clipă”.
dublul sens semantic.... Sensul umbrei este psiho-revelatoriu , la filosoful-poet, chiar şi pentru însăşi personalitatea lui Liviu Antonesei, magnific în structura sa livrescă, dar nu lipsit de modestie, aici: ” În urmă, o umbră uriaşă-/ Fiecare umbreşte după puterile sale” şi care îl ajută să privească cu seninătate apofantică finitudinea existenţială: ”Sezonul se încheie, bucuria/Îmi sporeşte cu fiecare clipă”.
Se dă
posibilitatea celor interesaţi de demersul său filosofic, aici, în
structuri poetice, să investigheze primordialitatea laturilor Unicului, atât în plan material, cât şi spiritual - monoteistic,
personalizat, precum şi în temporalitate, într-un context analitic disociativ,
pentru a înţelege rolul antinomiilor categoriale, materiale şi
logico- spirituale, adică a celor două fundamente ale ontologicului, în
putinţa evitării sacrilegiilor oricărui naufragiu bio-existenţial, de tip
sacrificial-sacerdotal: ”Un om cu aripi de pânză spre capătul golfului: /
Sparge apa şi aerul într-o mişcare lunecoasă/ Precum pata de ulei de măslin pe masă,/ Pe masa din
cealaltă insulă,/Ostrovul meu dintâi”. Se satisface, astfel, dorinţa cunoaşterii prin
determinări introspective a esenţelor fenomenologice transcendental-lăuntrice,
extrapolate din esse prin circumspecţia formalismului pe baza antitezelor,
vectorilor dubli cu aceleaşi coordonate, dar
care pot asigura evidenţierea axiomatică-asimptotică a Universalului în
telescopie duală. Prin acest raţionament, poetul ne asigură, încă de la
primele versuri ale acestui reuşit poem, de coexistenţa sistemică a celor două
entităţi categoriale monadice „corpul material” şi „corpul spiritual”, în
„trupul unic”, aşa cum le sesiza cândva şi Nicolae Prelipceanu, în poemul său ,
la fel de reuşit, „Degetul de gheaţă”, prin acţiunea sa de înglobare monolitică
a celui de al doilea entiv în primul
şi a primului indentificat în cel de al doilea”, de transgresare temporală facilă , ritmică,
dintr-un spaţiu într-altul, într-un cadru contiguu culisabil atemporal al
monadei unice - absolute, leibnizeiene: ”/... / Stabil şi călător în
aceeaşi pulsaţie/ Deodată”, „ sau „ Pe
masa din cealaltă insulă, Ostrovul meu
dintâi”..., într-un veritabil sistem telescopic dual- universal ....
Cu
o prezentare sinceră şi nedeterminată,
Gheorghe Apetroae Delaboroaia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu