Filosofia: FRAGMENTE… DESPRE
INCANTAŢIA FINALITĂŢII, Christian Morgenstern…Cântece de spânzurătoare (II),
Gheorghe Apetroae Sibiu .
Epistemologic, inexistenţa
heideggeriană “asein” generează ontic şi ipotetic, în ordinea relaţională, atent
sesizată de Christian Morgenstern, o criză a metafizicii cu evidenţă în
construcţia finitudinii (prin desfiinţare) prin forţe raţional entive (
temporal ontice şi temporal metafizice), uzând, în gândirea sa, de aportul nihilismului
fenomenologic husserlian, în cosmosul fiinţei, în “Logosul” distrucţiei
speculative. Dar putem releva, în recursul la conceptual său, infinitatea de forţe
şi presiuni echivalente ale stării fiindului universal în temporalitatea şi în
interioritatea sa in armoniile construcţio - compositum, de această dată, apelând la raţionalismul
cartesian clasicizat în receptarea sensibilului interiorizat şi animat în
materie, prin fiinţarea temporală a formelor quasiaristotelice şi a ordinii
universale în multitudinea de cadre perathologice pitagoreice, pe fluxul continu
a timpului psihologic bergsonian.
Trebuie să includem în răspunsul la teoria
finalităţii, diversitatea fiinţării şi cunoaşterii metafizice, în contrast cu
finitudinea ontică, atât timp cât forţele dual - universale din câmpul logosului
maieutic - socratic şi aletheicului logico platonician (Anton Dumitriu) se opun
distrugerii limitei perathice prin exerciţiu anamnetic. Pozitivând în logica unei realităţi, a adevărului , această evidenţă categorială, cu o funcţie, aici, antropologică,
susţinută de atomismul şi neopozitivismul scientist material - spiritual fundamentat
de Auguste Comte şi clasicizat, în principal, de şcolile (curent) scientist -
analitice de la Viena (Schlinck, Carnap, Neurath, Godel ş.a.) şi de la Berlin(Reichenbach), este imprimată de genomuri categorial scientiste, elaborate prin experiment temporal
- ontologic, spre a evada din scepticismul dus până la nihilismul
nietzschean, prin aserţiuni de reflexie. Trebuie, dar, să certificăm negarea
negaţiei şi, în sinteză, pozitivarea dialectică a conştiinţei unor identităţi
secunde în emergenţe evolutive, cu calitatea de functori factoriali temporali ontologici şi
noezici, aparent contradictorii, dar în realitate într-un flux de certitudini
denudate anamnetic prin fluxul pozitivării
temporale, exprimând echivalenţe ale incertitudinii
cu semnificaţiile absolut pozitive ale ontologicului universal (Heisenberg).
Finalitatea şi infinitatea, aceste cartegorii individuate
în universalitatea lor spaţial - temporală se regenerează, astfel, se
dialectizează ontologic şi se interiorizează metafizic prin perpetuu tangaj
între categorialul atemporalităţii (nihilum nil – tempora) şi temporalitatea
-zeit - existenţială nondeterminată în limite universal ontice. Ambele sunt ordonate
categorial şi în transcendere pe via platonică ideatică a constanţei prezenţelor
frecvent subiectivate dialectic - dinamice, culisabile în ambivalenţa lor
în raţional, cu dominanţa apoteotică a structuralismului naturalist, apriori - cauzal
kantian... Este vorba de un ontologic în
sinele pur (noumenon - da-sein -) în transcenderea sinelui mereu în
temporalitate contiguă în alt existenţial şi acesta înteriorizat (alter ego) care
poate fi determinat futurologic ca sens şi implicaţie şi evidenţiat, aici, silogistic
prin funcţiile biologismului limitativ, de Hegel şi Schelling, în coordonate armonice
spaţial - temporale ideale, în contigul universal. Ontologicul poate fi limitat
numai prin prezenţele configurative din cosmicitatea universalului, posibil desfinite
de neînceputul implicat (Gheorghe Apetroae, Sibiu ). Găsim la Christian Morgenstern un ontologic aletheic infinitizimal
individualizat, înzestrat prin teoretizare şi idealizare, cu forţa principiilor
(“Grund”-satz) universalităţii, iar în travaliul individuaţiei, ambele, cu
funcţii categorial axiologice ale transcendenţei, în speţă, convenţional
pseudoangelică, le intuim formele estetizate, obiectivându-le prin transfigurări
corporale universal - aristotelice, armonic simetrice - leibniziene -
hiperbolice şi litotice, in principium rationis, într- o permanentă culisare în
spaţiile libere cvasispiritualizate....
Finalitatea este expusă în coordonate
metafizice relative şi duale ale formelor prezente în spaţiile liniare şi în
cele cosmice curbate (Lobacevski), cu extrapolarea limitei la temporalitatea universală.
Asistăm la o mobilitate formal- axiomatică între metafizica transcendenţei
noniconice material-spirituale şi materia pură etern-infinitizimală în tangajul
între subcuantic şi metagalactic, dialectizată hegelian (D. D.
Roşca). Este aceasta o mobilitate factorial intrinsecă, în substanţa ei, cu
voinţă magnetică acceleratorie aparţinătoare erosului cosmic (Shakespeare,
Sonete) şi cu valenţe spiritual -
gânditoare sau posibil reflexive, în
exerciţiile reprezentării libere in tempora, schopenhaueriane.
Christian Morgenstern, în fragmentele
sale ... despre incantaţia finalităţii” ne invită, fără a şti, la spectacolul extrapolării
conjugate a nelimitei şi a nedefinitului material în timpul formelor lor monadice
funcţionale- leibniziene, posibil armonizate, expresii duale ale
nemărginirii nemărginitului spaţial - temporal universal în systeme lineare şi
neomogene, nedeterminate, unde prin eliminarea termenilor liberi
nonexistenţiali - limitativi - din ecuaţiile acestor sisteme (Gauss), ele devin
, raportat la universal, compatibile şi unic determinate pentru toate entităţile
universalului. Se actualizează realul în sensibilul ireal şi se dimensionează în
existenţe genezic temporale dialectizate... Pentru a formaliza atemporalitatea
materiei, cum ar fi cea în dinamica spiritului intelectiv uman humeian,
evolutiv, în tipare cu caracteristicile canonice mecaniciste ale biologicului
antropologic schelerian positivist, cu valenţe întracorporale sau, în
recurenţă, printr-o nouă extrapolare la orice – aposteriori (Wie-sein), fie, în
speţă, socio- materiale, în climaxul absolutului intuitiv, bergsonian, putem
apela lejer la diferenţialele temporale şi a spaţialului material al
neînceputului ontologic şi metafizic (Gheorghe Apetroae). Asistăm, asadar, la
un flux al temporalului in contiguu, ontologic generator de nelimite,
opus finalităţii promovate de Christian Morgenstern... Aceasta, numai spre
evidenţa unor orientări rationalist - dialectice în perceperea şi explorarea
incognoscibilităţii şi a indeterminării diversităţii duale a universalului ontic
şi metafizic, a infinitului mereu actualizat în substanţa sa - câmp al veşniciei,
în creştere eliptică - descreştere placidă, culisabile în sensul pozitivării
existenţiale cu non-sensul proximei finitudini, pe fluxul devenirii şi
întrudevenirii la acel referenţial existenţial universal....
·
Gheorghe Apetroae Sibiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu