POETUL
CHARLES PIERRE BAUDELAIRE
ŞI MITUL
SIMBOLISMULUI LITERAR FRANCEZ
STUDIUL
- ESEU REALIZAT DE GHEORGHE APETROAE DLB
Charles Baudelaire (1821-1867) este o personalitate
a curentului simbolist francez și paneuropean pe latura expresionistă, fiind considerat
un precursor al poeziei moderne alături de Novalis şi de Edgar Allan Poe. S-a remarcat
în societatea franceză din această perioadă ca un poet important, estetician,
critic de artă şi critic literar.
Într-o expunere cronomă asupra vieții și
activității sale literare, se relevă faptul că Baudelaire s-a născut în anul
1821, la Paris, fiu al unui parisian distins și instruit, prieten cu Condorset
și Cabanis. Din anul 1831, îl găsim cu
frecvenţa la cursurile liceale de la Colegiul regal Charlemagne, iar din anul
1832 la Colegiul regal din Lyon, până în anul terminării acestuia,1836. Între
anii 1836 şi 1838 figurează intern la Colegiul Saint-Louis-le-Grand,
iar în anul 1839 reușește să-și treacă, dar cu dificultate, bacalaureatul în
litere.
Este considerat, din punct
de vedere intelectual, un supraînzestrat („surdoue”), un rafinat, dar şi un
excentric... Cu bacalaureatul trecut, în anul următor, în 1840, îi va scrie,
încrezător într-un succes literar, lui Victor Hugo și îi cere o întrevedere,
mărturisându-i admiraţia pentru acesta...și pentru literatură.
În anul 1841, la vârsta de 20 de ani, îl găsim,
pe Baudelaire, colaborator al scriitorului
- eseist și poet normand Gustave Le Vavasseur, cel care îl va descrie pe C. B.
criticului literar și nuvelist - autobiograf Eugène Crépet
(1827-1892)- viitorului său biograf, astfel:
„ brun, de talie mijlocie, slab ca un ascet, curat ca o hermină, elegant ca un
secretar de ambasadă engleză, rezervat, libertin din curiozitate,
păgân din spirit de revoltă, caustic, zbuciumându-şi spiritul pentru
a-şi zeflemisi propria inimă ...”şi „scrie cu uşurinţă poezii fără să adere la
un anumit gen de subiect.”
Prin hotărârea tatălui său
vitreg, generalul Jacques Aupick şi cu aprobarea consiliului de familie, spre
a-l smulge - trotuarului alunecos al Parisului și a-l atrage spre comerț, îl
găsim pe poet, între 9 iunie 1841 şi 17 februarie 1842, îmbarcat pe
Pachebotul mărilor sudului, cu destinaţia Calcuta. Vasul, după ce
trece pe lângă insulele Mauriciu, Madagascar, Ceylon și Bourbon și după alte
câteva locuri cu vegetație
exotică, magnifică și gigantică din peninsula Gangelui, naufragiază, la
8 august 1841 şi Baudelaire rămâne, mai
bine de opt luni, pe insula franceză Burbon (La Reunion). Se întoarce cu vasul
„ Alcide” la Bordeaux, la 16 februarie 1842, în portul în care
se îmbarcase, iar la 9 aprilie, devenind major, comunică părinţilor- mamei și
tatălui vitreg- hotărârea sa iremediabilă, de a se consacra
literaturii.
Revenit la Paris, în același an (1842) duce
o viață boemă și se ataşează de actriţa dansatoare mulatră Jeanne Duval, de la
teatrul Porte- Saint - Antoine, venită din Santo Domingo - Caraibe, o prietenie
care va dura mult timp şi căreia, fiind deosebit de afectat de prezența acesteia,
Baudelaire îi va închina cele mai frumoase poezii ale sale, cuprinse în volumul de poeme „Les Fleurs du Mal” (1857,1861)- „Florile
răului”,în principal în primul capitol „Spleen și ideal”.
În anul 1843, solvabil financiar prin aportul
familiei, Baudelaire își permite să se instaleaze, desigur, în aproprierea lui Jeanne
Duval și ai prietenilor săi parisieni sau deveniți parisieni, pentru o perioadă
de doi ani, într-un apartament relativ modest, la Hotel Pimodan (Lauzun).
Idealul sau era de a deveni literat și de a-și căuta și găsi un stil original,
dincolo de Romantism, un alfel de cuprins literar, fără reguli, de la polul
senzualității sublime, extazului, manierismului și existenței sordide, într-un habitat concentrat și inedit, neexplorat stilistic și
ideatic, spre a se urca de pe acestea pe vârfurile albastre ale spiritualității
sale intelective. Se va integra într-o viaţă mondenă şi de salon literar, având
printre colaboratori şi prieteni, pe scriitorul
francez Théophile Gautier (1811- 1872), reprezentant al romantismului,
cunoscut prin romanul său istoric „Le
Capitaine Fracasse ”(1863), pe cel care va deveni unul din marii teoreticieni
ai "artei pentru artă" și unul din maeștrii școlii franceze parnassiene, școală la care va adera și poetul român
Alexandru Macedonski. Théophile Gautier, care locuia, și el, la hotelul Pimodan, într-un apartament vecin cu cel al lui Baudelaire,
a putut spune, printre multe, altele, despre Baudelaire, cunoscut în cadrul
salonului deschis în acest hotel, că „era un dandi rătăcit în mijlocul boemei,
dar un dandi ce ține la rangul său, la purtarea aleasă și la acel cult al
sinelui ce-l caraterizează pe omul pătruns de principiile lui Brumemeli”. Tot
aici îl va cunoaște și pe Honoré de Balzac (1799-1850), romancier, critic literar, eseist, journalist,
unul dintre cei mai mari scriitori francezi în domeniul romanului realist,
romanului psihologic și romanului fantastic, cel care a scris
„Comedia umană” („Comédie humaine”),
în fapt, din mai multe volume, un adevărat monument literar și social- uman al acestui
secol, al nouăsprezece-lea.
Prezent
în saloanele literare ale Parisului, Baudelaire beneficiază și de prezența Apolloniei Sabatier, o femeie
parisiană cultivată, cu o voce extraordinară, care studiase canto şi
pianul şi susţinea recitaluri
de canto şi pian și în cadrul salonului literar de la Pimodan, imaginea ei
fiind păstrată la Luvru, în bustul pe care i l-a sculptat Jean - Baptiste
Clesinger (1814-1883).
În
anul 1844, prezența lui Baudelaire în grupurile literare parisiene este confirmată
și de almanahul „Les
Mysteres galans des theatres de Paris”, plin de
picanterii şi de cancanuri, privind pe
actriţe, publicişti şi prelaţi, o lucrare la care acesta colaborase substanțial.
În acelaş an (1844), mama poetului, doamna Aupich, speriată de risipa şi
permanentele împrumuturi de bani, acesta, continuând a locui la
Hotel Pimodan (Lauzun) și mult afectată de extravaganţa, prodigalitatea şi
nechibzuinţele fiului ei, îi deschide o acţiune în justiţie, solicitând
constituirea unei tutele judiciare asupra poetului, ca o măsură de protecţie
permanentă, tutelă pe care tribunalul o aprobă şi
o încredinţează notarului din Neuilly.
În
anul următor, 1845, în jurnalul „L`artiste” poetul publică, sub semnătura lui
d`Anglemont, sonetul „A Madame Du Barry”. În anul următor,
aceeași publicaţie „L`artiste” îi publică, tot sub semnătura d`Anglemont, sonetele: „A
Ivonne Pen-Moore”; „Avril” şi „ A une Belle Devote”, precum
şi placheta „Le Salon de 1845”,
de fapt, un eseu care face din Baudelaire „cel dintâi estetician al secolului
său” (Claude Pichois). După o tentativă de sinucidere, desigur pe motive, în
principal financiare, eșuată, publică în jurnalul satiric „Le Corsaire-Satan”, o fantezie
asupra lui Honore de Balzac, sub titlul „Comment
on paie ses dettes quand on a du genie” („Cum îţi plăteşti datoriile când eşti
geniu”).
În
anul 1846,
publicaţia caricaturală de literatură și arte - jurnalul satiric „Le Corsaire-Satan” îi publică „Choix
de Maximes consolantes sur l-Amour”, iar revista „L`Esprit”, la 15 aprilie 1846, îi
publică un text sarcastic, intitulat „ Conseils aux
jeunes Litterateurs”. În acelașii an, în placheta, intitulată
„ Le Salon de 1846”, realizează portretul
lui Delacrois, iar textierul Charles Asselineau (1820-1874) îi va anunţa
apariţia volumului de versuri intitulat„ Les Lesbiennes” („Femeile
din Lesbos”), poezii de Baudelaire - Dufays, de fapt, un prim
titlu al volumului „Les fleurs du mal”. Tot,
în acelaş an, poetul aderă la Societatea franceză a oamenilor de litere și
publică în jurnalul „L`artiste” poemul „Don Juan aux
Enfers” („Don Juan în infern”), sub titlul „L`Imperitent”
și
poezia „A une Indienne, redenumită „A une Malabaraise”
(„Unei malabareze”) şi îşi începe colaborarea la publicaţia „Tintamarre”,
în Causeries, realizând unele venituri, ce-i drept nesemnificative de pe urma
volumului de versuri intitulat„ Les Lesbiennes” („Femeile din
Lesbos”) și a apariției altor scrieril în publicații .
Este
de reținut, de asemenea, faptul că în anul 1847, Baudelaire publică
în „Bulletin de la Societe des Gens de Lettres” nuvela
sa, intitulată „ La Fanfarlo”, în care transpare figura
poetului sub numele de Samuel Cramer şi îşi începe o legătură amoroasă cu
actriţa Marie Daubrun. De reținut că, în același timp, refuză expunerea în
salonul acestui an a pânzei „L-homme a la pipe”, portretul pe care
pictorul francez Gustave Courbet, cel care a
condus mișcarea artistică a realismului în pictura franceză din secolul al
19-lea, i-l face lui
Baudelaire (pânza se găseşte astăzi între colectiile
de obiecte de artă ale Muzeului vechi,
situat in Hotelul Varennes din Orașul Montpellier). Publică în
jurnalul parisian de spectacole, literatură și arte „Le Corsaire”, prin
Champfleury, poemul său, intitulat „Chats” („Pisicile”), un poem care
figurează și în „Les fleurs du mal”, în ediţia LXIX , analizat
în extenso de Théophile Gautier.
În anul 1848 îl găsim pe
Baudelaire cu arma în mână pe baricadele Revoluţiei Franceze, în frenezia
demolării şi gustul răzbunării pe însăşi tatăl său vitreg, generalul Aupik,
luând exemplu de simplu combatant pe poetul şi criticul literar
american Edgar Allan Poe, pe care îl admira cu deosebire şi
apoi, în acelaș an, îl aflăm secretar de
redacţie al publicaţiei „ La Tribune nationale”, un ziar
republican moderat, cu vederi conservatoare. Tot în acelaş an publică în revista
de literatură și filosofie „La Liberte de penser”
prima sa traducere din E.A. Poe, intitulată „Revelation magnetique”.
În
anul 1850, periodicul „ Le Magazin des Familles îi
publică poeziile „L`Ame
du vin” („sufletul vinului”) şi „Chatiment de
L-orgueil” („Pedeapsă a trufiei”), poeme pe care le înserează ulterior
în volumul „Les Limbes” și unele dintre ele în volumul „Les
fleurs du mal”.
Anul
1851, anul loviturii de stat dată de Ludovic-Napoleon Bonaparte, o
persoanalitate a momentului, dar dezavuată de poet, este şi anul în
care mama lui Baudelaire, doamna Caroline Aupik revine la
Paris, de la Constantinopole, de unde soţul ei, ministru plenipotenţiar al
republicii Franceze, generalul Aupik, trebuia să plece pentru a primi
portofoliul de ambasador la Londra, un post pe care acesta îl refuză,
acceptând, în schimb, postul de ambasador al Franţei la Madrid.
Reîntoarsă la Paris, îl găseşte pe fiul ei în lipsuri cumplite, semn că această
carieră de scriitor, pe care singur și-o hotărâse, nu-i asigura minimul existențial.
În acest an, 1851, jurnalul de seară
parisian, bonapartist, intitulat „ Le Messager de l-Assemblee”
îi publică poetului eseul „ Du Vin et du Hachish compares comme Moyens de
Multiplication de L-Individualite”, un eseu provizoriu al unei părţi din ciclul „Paradis
artificiels” şi o culegere de unsprezece poezii, care va deveni
apoi volum, intitulată „Les Limbes”.
În
anul 1852, revista de teatru „La Semaine theatrale” îi publică
articolul „L`Ecole
paienne” şi poeziile „les Deux Crepuscules” iar
în „La Revue de Paris” Teophile Gautier, directorul revistei îi
publică un studiu important consacrat scriitorului american E.A. Poe,
intitulat „Edgar Allan Poe, Sa Vie et ses Ouvrages” şi poemele:
„ Le Reniement de Saint –Pierre” („ Lepădarea
Sfântului Petru”) şi „L-Homme.... et la Mer” („ Omul şi marea”).
Frecventând de mai mult timp salonul distinsei
doamne Apollonie Sabatier, îi trimite o scrisoare prin care îşi manifestă
afecţiunea pentru ea, fără a renunţa la iubirea statornică cu actriţa mulatră
Jeanne Duval, la care scrisoare ataşează prima versiune a poeziei
„ A Celle qui est trop gaie„ („Celei prea vesele”),
poem pe care îl va transforma într-o piesă de teatru.
În
anul 1853, publicaţia L`Artiste îi publică traducerea poemului „ Le
Corbeau” de E.A. Poe, iar revista „ Le monde litteraire” îi
publică „Morale du Joujou”,
eseu regăsit remaniat şi redus ca areal, într-un poem în proză, „XIX, Le
Joujou du Pauvre”, apărut în publicaţia „Le Spleen de Paris”, în anul
1869 .
În
anul 1854, publicaţia ”Le Pays” începe publicarea traducerii, de către
Baudelaire, a lucrării „Histoires extraordinaires”,
de „Edgar Allan Poe, care va apărea cu
intermitenţe, până în anul 1855, an în care „ La Revue des Deux Mondes” îi
publică lui Baudelaire.optsprezece poeme.
În
anul 1857 apare volumul „Nouvelles Histoires extraordinaires” de
E. A. Poe, în traducerea lui Baudelaire, iar în următorul an, 1858, publicaţia
„La Revue contemporaine”, din 30 septembrie, îi
publică eseul „ Le
haschisch”, prima parte a volumului său „Paradis
artificiels”,
În
anul 1859, Baudelaire publică la „Honfleur”, poemul Le Voyage
(Călătoria), cel mai întins poem din Florile
Răului , reprodus separat
şi împreună cu L`Albatros, într-o plachetă, iar la 13
ianuarie,” L`Artist” publică studiul
lui Baudelaire asupra lui Theophile Gautier, studiu reluat apoi
într-o plachetă prefaţată cu scrisoarea trimisă de Victor Hugo din exilul său
din insula Guernesey. În prefaţă, Victor Hugo afirmă că „Les
fleurs du mal” au adus în lirica franceză „un frisson nouveau”,
iar „ La Revue francaise” publică „ Le salon”, de Baudelaire
şi „La Genese d-un Poeme”, traducerea
lucrării lui Edgar Allan Poe, „Philosophy of Composition”, de acelaşi
Baudelaire, căreia îi adaugă şi traducerea faimosului poem „ Le
Corbeau”. Acest moment este de mare însemnătate în istoria
poeziei universale, întrucât în acest eseu „ Corbul”,
Poe dezvoltă teoria poeziei pure, o teorie împărtăşită şi propagată intens în
spaţiul literar francez de Baudelaire, însuşi, iar după el, de Stephane
Mallarme şi mai târziu de Paul Valery.
În
februarie 1861 apare ediţia a doua a volumului „Les
fleurs du mal” iar „Le Revue europeenne” publică studiul lui
Baudelaire ,”Richard Wagner et Tannhauser a Paris”,
poetul ajuns sub stigmatul sifilisului şi unei continui situaţii financiare
precare. La 11 decembrie îşi depune candidatura la Academia
Franceză, pentru fotoliul rămas vacant, al lui Lacordaire, dar pe care şi-o va
retrage la 10 februarie 1962.
În
august 1862 iese de sub tipar volumul IV al antologiei lui Eugene Crepet, „ Poetes
francais”, care va însera ”notiţele” scrise de Baudelaire, în
anul 1861. Precedând cele şapte poezii ale lui Baudelaire incluse în antologie,
apare şi „notiţa” pe care i-o consacră acesta lui Theophile
Gautier. În anul 1863, Baudelaire cedează editorului
Hetzel dreptul de publicare pentru „Les fleurs du mal”
şi pentru „Micile poeme în proză”. Îi apar șapte poeme în proză în „Revue
nationale et etrangere” iar „Le Figaro” îi publică eseul „Le
Peintre de la Vie moderne”.
În anul 1864 i se publică o piesă în versuri latineşti, întitulată „Exilatul”,
scrisă cu mulți ani înainte. Tot în anul 1864 „ Le Figaro” îi publică şase
poeme în proză sub titlul „ Le Spleen de Paris”.
Baudelaire, deja configurat ca literat francez, prin toate scriierile sale, ca
precursor al simbolismului francez este omagiat în anul 1865, la vârsta de 44
de ani, de Stephane Mallarme, în revista parisiană de arte și literatură „L`artiste” şi de
Paul Verlaine, în revista parisiană
săptămânală „L`art”,
cu un studiu important asupra lui Charles
Baudelaire, unde acesta este considerat stăpânul transfigurării poetice
a clișeelor și poetul care acordă primatul senzației mai degrabă decât
intelectualului parte sau parte afectivă a ființei, preluat de Verlaine, ca un principiu fundament al artei verlainiene.
În acelaş an, 1865, apare și al cincilea volum de E.A. Poe, intitulat „Histoire
grotesques et serieuses”, tot în traducerea lui Baudelaire.
Baudelaire
părăsește Parisul pentru Bruxelles, căutând un nou areal existențial, o viață
mai liniștită și spre odihnă și se instalează la Bruxelles. La
jumătatea lunii martie 1866, în timp ce vizita impozanta catedrală catolică
„Saint Loup din Namur”, împreună cu
artistul belgian Félicien Victor Joseph
Ropsm, cel asociat cu simbolismul-Fin-de Siecle parizian- un pictor decadent,
ilustrator, caricaturist, producător prolific și inovator de tipărituri, în
special în intaglio şi cu tipograful și editorul francez al
operelor parnasiene și simboliste Paul
Emmanuel Auguste Poulet-Malassis, prieten de lungă durată și tipăritor-editor
al scrierilor sale, poetul Baudelaire suferă un atac apoplectic, urmat
de instalarea lentă a hemiplegiei drepte şi a afaziei totale, dar cu păstrarea
intactă a capacităţii de a înţelege...
După
internarea din Bruxelles, între 3 şi 19 aprilie 1866, revine la Paris, la 2
iulie şi este internat, din nou, în clinica Chaillot, acolo unde este vizitat
de mai mulți intelectuali francezi de marcă ai acelei perioade,prieteni ai
poetului, printre care Sainte - Beuve, Maxime Du Camp, Theodore de Banville,
Leconte de Lisle, Felix Nadar ş.a..
Decedează la 31 august 1867,
la numai 46 de ani şi este înmormântat în
cimitirul Montparnasse.
Discursul liric al
simbolistului Charles Pierre Baudelaire este structurat în poeme, în
general de scurt metraj şi cu areal redus, cu narații introvertite în
incantaţii eclatante magic armonizate, cu mesaje încifrate într-un registru -
sublimat de imagini acromatice sau cu crome minerale simple, generând senzaţii
puternic tactile și volupotăți sordide, specifice curentului literar
postmodernist iniţiat de acesta, exprimat convingător în creaţiile sale lirice,
majoritatea lor adunate în unicul său volum de poeme „Les fleurs
du mal”.
Baudelaire
se remarcă, desigur, și prin faptul că a tradus în limba franceză opera
poetului și criticului literar american Edgar Allan Poe, arhitectul poemelor
elegiace: Corbul (...Nevermore), Anabell Lee, Cetatea din
mare,Ulalume, Eldorado, Helenei, Pentru Annie, Steaua serii, Clopotele şi
a preluat din poezia şi proza acestuia, de scurt metraj, accentele
elegiace, viziunile misterioase simbolistice halucinante, rigurozitatea
construcţiei compoziţionale, exprimările estetice în crome şi
sonanţe lirice tulburătoare, de inspiraţie byroniană, autonomia şi intuitivitatea
artei, mai evidente în poemele: Cititorului,
Giuvaerele, Masca, Imn frumuseţii, Părul, O călătorie în Cytera, Litaniile
Satanei şi, după mine, cel mai semnificativ
poem psihologic, intitulat „ Un stârv”,
amintind prin acesta de corespondenţa estetică a poemelor sale cu poemul lui
Edgar Allan Poe „Anabell Lee” şi poemul lui
Arthur Rimbaud „ Ofelia”...
Estetica
poeticii baudelairiene, aşa cum aceasta este observată de Gabriela Danţiş, în
volumul „ Scriitori străini”, Editura ştiinţifică şi enciclopedică,
Bucureşti, 1981, este „afirmarea autonomiei artei, neîncrederea în
spontaneitatea inspiraţiei, accentuarea rolului intelectului la actul creaţiei,
cultul frumosului straniu... înţelegerea concret- umanului, a grotescului... a
stăpâni prin analogie, simbol şi corespondenţe încifrate, enigmele
universului”. Gautier realizează analize pe text la poemele cele mai
importante ale poetului și identifică la acesta criterii și elemente de
construcție stilistică și ideatică, din care se degajă dorința de
originalitate, sobrietatea în marea parte a operei sale și extazul, dar multe
rezultate din experiența fiziologică a poetului, aceea de a consuma excitanți
halucinogeni, declarați de acesta satanici, precum opium, hașiș, vin, alcool,
dovezi a-și crea un „paradis artificial”, tocmai dovada perversității originare,
vanității și sugestionării satanice versificate, dar fără a face din asta un
obicei continuu.
„Les fleurs du mal”,
apărut în anul 1857, exprimă condiţia umană a sufletelor disipate în fluviul
destinului de la viaţă la moarte, de conştiinţa trecerii cu pendulări
existenţiale între angelic şi demonic, reflectate cu succes în cele şase
cicluri, intitulate: Spleen et ideal; Tableaux parisiens; Le vin; Les
fleurs du mal; Revolte şi La mort.
Baudelaire
a fost un revoltat permanent împotriva tiparelor şi modelelor în artă şi
literatură, un creator de literatură cu înclinaţii spre solitudine, un
contemplator al frumuseţilor cosmosului, în reflectarea permanentă a acestuia ca
o putere misterioasă, favorabilă doar spiritelor malefice. A crescut
intelectual sub influenţa cinismului şi a satanismului, preluate din scrierile
marchizului de Sade şi ale marelui poet englez George Gordon Byron și mereu
interesat de abordările teoretizate moderne ale structurilor poetice în poezia
pură elaborată de E.A. Poe. Toate acestea, propagate intens într-un
curent presimbolistic de nestăvilit în spaţiul literar francez și illustrate într-un registru senzorial bogat și sublimat al
timpului, în faimoasele „corespunderi”, cu conştiinţa damnării sau cu tragismul
condiţiei umane moderne, oscilând între spleen şi ideal, pe care le obsevăm și
la
Teophile Gautier, Arthur Rimbaud, Paul - Marie Verlaine, la, însuşi,
Baudelaire, principii ce configurează și simbolismul postbaudelaireian,
simbolizând conţinutul fatalităţilor sumbre şi pasiunilor exarcebate libere sau
încifrate, ca atitudini existențiale promovate estetic în ermetismul
expresiilor literare cu accente de sarcasm, cu o dinamică a vehemenţei, ironii
spirituale, sublim, patetism şi pesimism, tragic şi comic...
Simbolismul baudelaireian este
promovat literar, în continuare, în spaţiul cultural francez, prin poeţii Jules
Laforgue, poetul şi criticul literar Stephane Mallarme - precursor al
dadaismului şi futurismului, prin scriitorul și criticul Remy de Gourmont și prin
poetul Gustave Kahn, prin poetul şi criticul literar Paul-Ambrozie Valery ş.a.,
dar și în spaţiul literar paneuropean, amintind aici doar de
simbolismul românesc, prin George Bacovia și de simbolismul rus, prin
poetul Vyacheslav Ivanovich Ivanov ş.a...
În evoluţia valorică a curentului
postmodernist și în lirica modernă românească a sfârşitului de secol 20, în
cultivarea eului liric, a fost preocupat E. Lovinescu ( Poezia
simbolistă - Mişcarea modernistă rezultantă a sincronismului; Nota diferenţială
a simbolismului) şi „...rafinarea excesivă versului spre degajarea
unei muzicalităţi misterioase şi învăluitoare”, iar în estetica
simbolistică contemporană românească s-au impus cu insistenţă: Mircea Ivănescu (Mopete
şi ipotezele...), Ovidiu Genaru (Patimile după Bacovia...), Mihai Ursache (Inel
cu enigmă...), Emil Brumaru (Elegie...), Dan Rotaru (Lacrima Laurei, Pastel
floral...), Horea Bădescu (Armură...), Mircea Florin Şandru ( Obiceiuri, Mai
vino...) ş.a....
Charles Pierre Baudelaire,
prin toată opera sa, să amintimm, pe lângă ciclurile de poeme şi proza poetică
valoroasă „ Petits poemes en prose”,prin
memorialistica „ Journaux intimes” şi prin corespondenţa
sa, aşa cum avea să sesizeze în reflexie axiologică şi laureatul
Premiului Nobel- poetul francez Saint-John Perse, acesta se identifică creator,
în modul de abordare a existenței, prin exagerarea
laturii senzuale (Banville) și a racilelor sociale, prin descifrarea misterelor
şi spiritelor fiinţei umane, a paradoxului, ca un configurator al unui nou
univers poetic, cel care avea să revoluţioneze creaţia lirică și
epică cu reverberaţii estetic- eufonice evidente și, mai mult, prin proiecția eliptică
a concretului ontologic în abstractul existențial transfigurat cu diformități
și elemente sordide, îndepărtat de realitatea comună, prin reducție
fenomenologică (Irina Mavrodin)...
Începând cu primele decenii ale
secolului 20, acst curent literar, cel al suprarealismului postmodern, cu
contur artistic simbolistic, contrastant cu mitul tropilor prin intimitate,
imaginar și sensibilitate, prin culorile și tușele luminoase și cu
originalitatea aspiraţiilor spre infinit, s-a strecurat introvertit
(Swedenborg), în valori literare inversionate structural, iar valenţele
lor estetice şi ideatice s-au propagat și continuă a se propaga axiologic
cu succes în coordonatele valorice ale unei literaturi, la o anvergură de
universalitate simbolistică și de postmodernism literar, care viază cu
robustețe în paradisul marelui templu sanctuar al artei versificaţiei.
Sibiu, 2013, Gheorghe
Apetroae DLB
BIBLIOGRAFIE:
- Almosino, Eleonora, Danţiş, Gabriela, Pandele, Rodica, Scriitori
străini, Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1981,
- Apetroae, Gheorghe, Depăşirea trecerii, Editura FIATLUX,
Bucureşti, 2000;
- Apetroae, Gheorghe, Postmodernismul literar în opera scriitorului
Mircea Ivănescu, Blog personal, autorizat în anul 2009:
- Bacovia, George, Plumb, Jurnalul Naţional , Bucureşti,
2009;
- Baudelaire, Charles, Florile Răului, Editura Univers, Bucureşti,
1991,
- Ciorănescu, Alexandru, Principii de literatură comparată, Cartea
românească, 1997;
- Felea, Victor, Dialoguri despre poezie.... profil Bacovia,Editura
pentru literatură, 1965;
- Gautier, Theophilie, Portraits contemporains, Paris, G.
Charpentier et C-le, Editeurs,1886;
- Souvenirs romantiques, Libraire Garnier
freres, 1929;
-
Fasquelle, Eugene, Histoire du romantisme, Paris, Biblioteheque
Charpentier,1911;
- Gautier, Theophilie, Istoria romantismului, volumulII, Editura
Minerva, București, 1990;
- Genette, Gerard, Editur++a du Seuil, Paris,
1969;
- Iordan, Margareta, Genul liric, Editura tineretului, 1967;
- Ivanciu, Ioan,
Fiinţă şi valoare în gândirea filosofică a lui Louis Lavelle, Editura Academiei
Române, 1979;
- Lovinescu, Eugen, Istoria literaturii române contemporane, vol.I,
Ediţa Eugen Simion, Editura Minerva, Bucureşti, 1973;
- Leviţchi, Leon,Tudor, Dorin, Antologie de poezie americană,
Editura Minerva, 1977;
- Manu, Emil, Sensuri moderne şi contemporane, Editura Eminescu,
Bucureşti, 1982;
- Mavrodin, Irina, Romanul poetic, Editura
Univers, București, 1977;
- Rimbaud, Arthur, Integrala poetică, Editura Eminescu,1992;
- Ruja, Alexandru, Valori lirice actuale, Editura Facla,1979;
- Rău, Aurel, Poeţi francezi,...Charles Baudelaire, Stephan
Mallarme, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud, Jules Laforgue, Francis Jammes, Paul
Claudel, Paul Valery, Guillaume Apollinaire, ... Editura Dacia Cluj-Napoca,
1987;
- Sartre, Jean, Paul, Critique de la raison
dialectique, Gallimard, Paris, 1960;
- Sârghie, Anca, Universitatea Alma Mater Sibiu, Lumina slovei
scrise, vol.X, V, dr.Clementina Mihăilescu, Univ, „L. Blaga” din Sibiu şi prof.
Stela Pleşa, Proiecţii stilistice: Interpretarea poeziilor lui James Merrill şi
Gheorghe Apetroae din perspectiva conotaţiilor lor metaforice;
- Wolf, Virginia, Spre far, Editura Minerva,
Biblioteca pentru tineret, București, 1972.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu