SEMNIFICAŢIILE PIETREI
de
Gheorghe Apetroae Sibiu
Eseu- exegeză apărut în
volumul “ Opera lui Radu Selejan în interpretări critice”, Editura
Universităţii Lucian Blaga din Sibiu , 2007
Parcurgând
volumul
de poezii, intitulat Cântece
şi descântece de piatră, aparținând lui Radu Selejan, apărut în anul 1972, am constatat că poetul
–inginer avea să fie predestinat spaţiilor ancestrale din fiinţa neamului românesc, laboratorul organic al
genezei poporului roman, un popor cu destin de legendă, în care teluricul inflamat de
spiritul de statornicie al munţilor îşi va decliva în forme antropomorfice - dacice și românești - propriile zăcăminte.
Carpaţii sunt, deci, locul de geneză al românismului , iar poetul, ca inginer şi geolog, va mitiza acest
topos al eternităţii şi al fertilităţii umane,
iar spiritualitatea lui ontic ființială o va reliefa versificată, încă din primul ciclu al volumului său,
intitulat Cântece de piatră :
Carpaţii urnesc soarele/ către marginile lumii,
Şi-I fac loc de
popas / cerului ostenit de albastru.
(Omul care seamănă şi adună)
În aceeaşi viziune, de
poveste, conturată morfologic în cântecele de
piatră, acest spaţiu mineral, cu clivaje și tuşe în transfigurări panteistice, este umanizat de poet prin apelul la
strămoşi:
strămoşii coboară / din munşi / printre noi-
suflet de ţară / cu izvoare limpezi, afunde, / bogate /
crescute din rădăcini carpatine.( Basm).
Există la Radu Selejan crezul
revelării entităţii neamului în statornicia istorică a locului:
şi fiecare am jurat- / sfânt / adevăr adevărat / (…)
Pământul din/ care-am răsărit- / credinţă şi / să-I fim
statornici, / să-l păzim/… ( Ţara ).
Pentru că poetul a cercetat
şi a identificat în compoziţia genetică perenă a neamului românesc, în spaţiul seminal
ancestral, virtuţile străvechi ale pietrei - ca element constitutiv al munţilor,în translații umane. Aceasta: piatra va
deveni simbolul central al cărţii sale. Sugestia statorniciei ontice a umanului se
confirmă cronologic fiinţial, începând cu cele patru poeme, intitulate Dacice , în care se conturează o viziune
aureolată asupra Daciei, şi pe care o va exprima, fără emfază, cu fervoarea
unei lucidităţi spontane, în vitralii de cântec, precum:
Soarele s-a născut din munţii Orăştiei, / la
Sarmisegetuza …( Dacica
1). Sau: Zamolxe / s-a risipit în fiecare./ Cenuşa din
altare / s-a adunat în pietre / de alte începuturi/…/iar munţii şi-au împlântat /
cu tărie / umbrele până dincolo de adânc,/ seminţe ale întâilor hotare (Dacica II). Sau: Drumurile lumii s-au risipit / prin munţi…/ În păduri/ a înfrunzit
de-atâtea ori/ liniştea/ înveninată de săgeţile / noilor veniţi/…(Dacica III).
Şi pe care o susţine patrimonial, până la ultimul ciclu, în versurile : Transilvania, Moldova, Muntenia /…/hotarul dragostei / pentru pământul
în care / ne dorm strămoşii/…/furtunile
n-au fost în stare/ să adune/ şărâna pieirii în jurul
inimilor. /… /şi viaţa a fost de
veacuri/ mai puternică decât moartea/…(Dacica IV).
Poetul-inginer Radu
Selejan, cu cunoştinţele sale de mineralogie,spectrografie, paleontologie, geodinamică
–tectonică şi stratigrafie, putea îndreptăţit să susţină că:
Pământul acesta ne ştie/ de la naşterea începutului (Credinţa).
Şi totuşi, în istoria sa existenţial-ancestrală, românului îi va reverbera mereu frământata istorie, strămoşească, iar
figura sa este expresiv conturată prin coordonatele existential funciare, relativitatea fiinţării în acel topos, în poemul
Baladă , în imaginea unui ,, Ion bătut de soartă ,, ,cel care:
a cioplit din munţi o poartă/şi pe frunţile de zare
a crestat cu slovă mare:/,, străbătut-am lanţ de zodii,
drum pustiu, drum fără rodii, / între unde şi neunde,
între când şi între dacă, /…/ Îngropând cer peste cer
altoind crug după crug / cu brăzdarul de la plug.
În ciclul al doilea al volumului,
intitulat Descântice de piatră, care cuprinde 49 de poeme, Radu Selejan
menţine acelaşi simbol central: piatra , dar semnificaţiile sunt mai diversificate, sugerând dinamica dramatismului
existenţial. Bunăoară :
După vrere şi soroc
Piatra s-a cioplit pe sine
luând chip de nenoroc (Descântul 13).
Universul , ontologic fiinţial, este un leagăn al
durerii:
Adunate-n bob de piatră/ lumea plânge (Descântul 20).
Sursa durerii ar putea fi spargerea unităţii iniţiale a lumii: ori a
spaţiului românesc , acum căzut, vremelnic
o pradă între lumea/
adunată-n bob de piatră/ şi un cearcăne de fulger/ răsfirat pe umbra
lunii/ ca un blestemat altar…(Descântul
20).
Este o geneză concepută şi expusă de poet, parcă prea dramatic, ca un
antropomorfism al naţiunii, dar şi unul al
nesiguranţei ontice:
Pe ascuns, ca o ispită,/dintele muşcă din os.
Umbra-n două se despică./ din risipă în risipă
Rătăcitul prin viaţă
Soarbe flămânzit din ceaţă (Descântul 3).
Eul poetic este înconjurat acum de incertitudini şi angoasat cu
reverberaţii, uneori apocaliptice pentru neamul său, cel atât de mult iubit de
el,şi se va retrage resemnat într-un spaţiu damnat, sepulcral :
Bat cărarea-n miezul nopţii,/ cucuveaua strigă hoţii/ mă opresc pe-o
margină/ajunsă paragină…(Descântul 4).
Sau îşi va releva, într-un cadru dantesc, o vădită pierdere a încrederii în ideologia politică a unui partid unic, guelfic, menit a conduce destinul neamului în
făgăduinţele ideologice ale acestuia, constatate a nu fi decât gratuităţi, şi
care- dacă în Cântece de piatră acele ziceri, de multe ori îl înflăcărau- acum ajunse doar vorbe goale, aproape că-l
înspăimântă pe scriitor.
El va gândi cum să-şi atenţioneze neamul de o atingere malefică şi va striga imprecativ, dar, poetul în unul din descântece:
Dealu-I sec,/umbre-l petrec,/ iarba-I înflorită-n foame,/ urlă fiara, lungă-I gheara (Descântul 6).
Trădarea neamului , prin jurământul fals al acelor
care-i conduc destinul, va fi înfierată de poet în versurile altui descântec:
Undeva , un jurământ/s-a scurs cu neaua-n pământ
Râul curge-nspre izvoare/ schilod
şi flămând de mare.
Ochiul jurământului, / parastas la făgădău (Descântul 7).
Nimic
nu îi este indiferent unui fiu bun, iubitor şi legat monolithic de neam, aşa cum se va dovedi Radu
Selejan. Se va confesa,dar, elegiac şi aproape nestăpânit de o maternitate a
dorului, surprisă în descântec:
Dragostea adâncului,/bate-n pieptul
pruncului
Când o lacrimă de mamă/ înroşeşte o năframă.
Murmurul de rugăciune/ se preschimbă în tăciune
Umbre ard la foc de vatră,/ dor de mamă/ ros de piatră
Se-nfăşoară-n jar de brumă. ( Descântul
8).
Poetul, este cuprins de
amărăciune şi de neîncredere, de lipsa unei viziuni clare, imediate, de reabilitare
a condiţiei neamului românesc, în
antiteză cu acei mari bărbaţi, goruni ai istoriei neamului, care purtau cununile de laur ale neamului ,glorificaţi de poet în ,, Cântecele de piatră,,
din primul ciclu al volumului, cum ar fi : Zalmoxe, Burebista, Decebal
şi alţi mari bărbaţi,
precum Muşatinii,Basarabii, Menumoruţii, cei care :
au izbit în porţile/ lumii, /În porţile veacurilor,/ altoind lumina/ pe trunchiul
nemuritor/ al străbunilor daci ( Fiecare căpătâi de drum).
Starea de descânt devine pe tot parcursul poemelor din ciclu un unic sens şi o normă existenţială:
În
cenuşa de gorun/pribeagul
caută zvon…
Şi-nvelit în piatră seacă/taie brazde şi adună/grindină/…/Plugu-I vânăt,/ bou-I ciung…(Descântul 10).
Viitorul strălucit al neamului, mereu gândit ca posibil şi aşteptat de
către poetul născut şi crescut la Brad ,
în nobleţea spiritului ţinuturilor dacice aurifere, nu-l mai întrevedea
acum poetul, motiv pentru care se va exprima resemnat:
Despletit în rădăcină,/focul rumegă tulpină.
Fusul , învelit în lut,/ se trudeşte/ şi din fire de lumină
Strop de rouă putrezeşte-n /floarea creşte răsturnată. (Descântul 15.
Radu Selejan va avea, fără a apela la Fortuna şi fără recluziuni in fatum, cu premoniţia
prelungirii stării malefice a neamului său, a zodiei peştelui, pe care poporul
român a va tranzita cosmic, în care alunecase şi se zvârgolea, avea crezul unui destin restaurator și condiția de moment o releva
enigmatic, ca descântec ancestral, în versuri, unele în formulă blagiană:
Pântecele se dospeşte/fugind de zodia peşte.
Ţărmul Marelui se-ntoarnă/către un izvor de
toamnă
şi-o pădure se adună/ într-un strop de mătrăgună. (Descântul
17).
Destinul de legendă al neamului
românesc în lume, cu istoria şi tradiţiile sale milenare, nu trebuie
abandonat (cum lesne s-ar întrezări), ci apărat cu sfinţenie, ca fiind ontologic genuin în ființa sa continuă și așa îl va gândi poetul, chiar dacă:
A crescut fulgerul trup/ şi pornit din ochi de nor,
fulgeru-a făcut omor./ Şi în loc de întrupare/ s-a-mplinit
în nehotare/ unde dorul s-a fost dus/pe
drum strâmb ,pe drum ascuns.(Descântul
24).
Printre
numeroşii exegeţi ai operei lui Radu Selejan,
Miron R. Paraschivescu, în Prefaţă tardivă la Descântece
de piatră, menţionează faptul că,
în acest al doilea volum, Radu Selejan ,, încearcă
o altă modalitate de expresie decât cea dintâi, fără să-şi trădeze însă nici
timbrul, nici orientarea lirică modernă (…). Poezia lui Radu Selejan descinde
din spiritual liricii lui Blaga…, va
accentua M.R.Paraschivescu şi va releva “ pecetea unei constelaţii sufleteşti
comune…” cu a poetului Victor Nistea,
recunoscută în placheta sa intitulată Păstorul
pietrelor : “ Unul păstoreşte
pietre, altul le descântă, dar şi unul şi altul îşi caută material din care-şi
clădesc visările şi versul, într-un sentiment al gravităţii şi al trăiniciei,
în vrerea de a dura…”, continua prefaţatorul.
***** Eseul
Semnificaţiile pietrei se
constituie parte din calupul de trei
eseuri prezentate de Gheorghe Apetroae la Concursul Naţional
de Literatură - Poezie şi Exegetică - Radu Selejan , anul 2003, lucrări pentru care acesta a fost distins , de către juriul concursului, cu premiul I pentru
exegeză literară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu