Literatura," În Ostroavele Azore" Critică literar-filosofică, G.A.S.
VALORI ALE ESEISTICII
CONTEMPORANE
Gheorghe.Apetroae.Sibiu
Am considerat poemul-eseu „În Ostroavele Azore”, al scriitorului-filosof Liviu Antonesei, drept unul dintre puţinele scrieri literare contemporane, apărute după anul 1989 în publicistica românească, cu un atât de bogat conţinut filosofic. Este acesta un sublimat gnomic în formă versificată şi care a întrunit pretenţiile, ce-i drept, într-o perioadă de gestaţie, s-ar părea îndelungată, condiţiile caudine ale apariţiei. Autorul reuşeşte într-un text cu discurs monologic non-socratic să contracareze marginalizarea spiritului absolut, prin promovarea unui idealism obiectiv hegelian, urmare a depresiilor şi refulărilor constante generate de interpretarea dialectică cu tentă de cvasimaterialitate dominantă a cosmicităţii duale. Credem că substanţa poemului i-a fost adusă în prim plan scriitorului filosof de experienţa sa în abordarea unicităţii, contiguului şi disfuncţiilor structural - ontologice în planul estetist - monoteistic, de exerciţiile în expuseu metaforic şi a unui personalism conştientizat, cu stigmat monologic şi cu corespondenţe factoriale iluziv estetice , chiar şi în socialul monocrom şi monocord, de tip lukacsian.
Am considerat poemul-eseu „În Ostroavele Azore”, al scriitorului-filosof Liviu Antonesei, drept unul dintre puţinele scrieri literare contemporane, apărute după anul 1989 în publicistica românească, cu un atât de bogat conţinut filosofic. Este acesta un sublimat gnomic în formă versificată şi care a întrunit pretenţiile, ce-i drept, într-o perioadă de gestaţie, s-ar părea îndelungată, condiţiile caudine ale apariţiei. Autorul reuşeşte într-un text cu discurs monologic non-socratic să contracareze marginalizarea spiritului absolut, prin promovarea unui idealism obiectiv hegelian, urmare a depresiilor şi refulărilor constante generate de interpretarea dialectică cu tentă de cvasimaterialitate dominantă a cosmicităţii duale. Credem că substanţa poemului i-a fost adusă în prim plan scriitorului filosof de experienţa sa în abordarea unicităţii, contiguului şi disfuncţiilor structural - ontologice în planul estetist - monoteistic, de exerciţiile în expuseu metaforic şi a unui personalism conştientizat, cu stigmat monologic şi cu corespondenţe factoriale iluziv estetice , chiar şi în socialul monocrom şi monocord, de tip lukacsian.
Poemul „În ostroavele Azore” este revelator pentru eseistica contemporană şi,
nu întâmplător, îl relev ca un pozitiv ideatic, un axiologic lavellean,
de receptare paideică, analitică a poeziei contemporane. Poemul
incită la meditaţie şi îngăduie o abordare critică facilă a întregului conţinut
ideatic, o revelare a misterului din ontologic, din geneză, prin translaţia
acestuia sub cerul azur al metaforei, revelaţia fiind posibilă fără a se apela
la teorii oculte sau la personalism:” De la facerea lumii încoace”..,
precizează filosoful.
Experienţa abordărilor genezice cu valenţe istoriciste şi progresul înregistrat
de ştiinţe au incitat tot mai mult şi au condus la deschideri scientiste
neopozitiviste în receptarea tot mai conştientă a Universalului din
spaţiul fenomenologic transcendental - nihilistic de tip huserllian şi
heideggerean : „ Altfel decât pe insula mea /” şi la investigări
ontologice într-un fenomenologism eudeic antropo-ricoeurean şi panteistic -
husserlian „Stânci negre şi roşii, dure şi buretoase/”, prin metode
epistemologice revelator creatoare, dar sensibil încifrate: ” Cu aerul închis
în alveole/”. Interesant!... În context axiologic, s-a realizat interpretarea
axială - în episteme – pe un climax al categoriilor de co-existenţialitate : ”
Te ţii tare, suflet al meu, /Stabil şi călător în aceeaşi pulsaţie/ Deodată/”,
evident dialectice, în frecvente formulări energetist - dinamice antinomice
mult cunoscute: materie - spirit, obiectiv - subiectiv; particular -
universal; teoretic - pragmatic, pe intervalul : ” De la facerea lumii
încoace”, din perspectiva paideică a Eului pur, situat în tangaj cu câmpul
universal referenţial temporal, în limite perathologice... Liviu Antonesei
reuşeşte în metafore ce sublimează discursul, o pronunţată revelare a
fenomenelor şi proceselor naturale din Universal, dar şi socio-umane, desigur,
perasice - limitative antropo - spaţial şi antropo - temporal, cu elevaţii de
raţionalitate la cote axial-epistemologice kantiene.
Se sesizează, în acelaşi timp, succesiunea dinamică a evenimentelor gnosi-
fenomenologice în relativitatea Universaliilor: ”Oricum ai privi lucrurile,
aici / Este şi altcum, nu doar altunde/”. Se relevă relativitatea protoplastă
în monada absolută leibniziană din existenţial, identificarea,
ciclicitatea, în devenirea cosmică a lumii universale , în unicitate, monadică,
de tipul câmpului cuantic ondulatoriu particular şi extraparticular universal:
” Aici , totul e după alte ritmuri,/ Iar soarele umblă după calculele Sale secrete/”.
- Bine spus!.
În acest mod, Liviu Antonesei permite restructurarea şi reorientarea
discursului filosofic în spaţiul topologic universal, al înşiruirii monotone
nedefinite şi desfinite în spaţialul cu referenţial scalar temporal, cu vectori
posteuclidieni de închidere, curbi, noetici: ” Doar ceea ce e închis în timpul
meu/ Rămâne la fel, oriunde m-aş preumbla/“, sau “/Era fără vârstă/”.
În registrul al doilea, al tautologicului, s-a realizat evidenţa dezalienării
socio-spirituale marcusiene, cu dinamică în stratificaţia gnosic- volitivă
schopenhauereană, în paralel cu amendările de bază biologic-umane, mecanicismul
structurilor existenţiale este cauzala inflamărilor apofantice socio-revolute,
de tip leibnizean şi blagean, premise de conştientizare şi orientare a
subiectului cunoscător spre epistemologiile fenomenologico - noumenologice
husserliene, cu inferenţa revelării onticului metafizic: ” Din
lateral, un vânt cald / Conspiră cu gândurile mele”… S-a pus în evidenţă
transcendentul lăuntric - metaphisic, eul - personal hyperbolizat prin
proiecţii de imagini cu reflexii din exterior în profunzimile interioare
litote, dar şi universalizat, fără a-l personaliza monadic şi
Universalul, fără a-l universaliza în schema şi la dimensiunile sale
icognoscibile preremptorii în : ” E închisă în mine/ Ca într-un sarcofag/ Care
încă respiră”. Pentru argumentarea - logică a unor răspunsuri riguroase dintr-o
gestaţie gnomică, pretinse a fi mai apropiate de adevărul aletheic, al
Universaliilor, de genomul lor primat cvasimineral tectonizat în geneză:
” Un fel de aer străveziu ce depăşeşte/ Şi încăpăţinarea aspră a pietrei./”. Se
receptează, în ansamblul textelor, un discurs paideic metavectorizat în cromele
policorde şi sipide ale metaphisicului, începînd cu teoriile cosmologice
sofiste şi ajungând prin Platon, Aristotel, Descartes, Kant şi Hegel la
neopozitivismul Şcolii- scientiste de la Viena, la sociologismul neo-comptean
al Şcolii de la Frankfurt şi la neo-raţionalismul critic al lui Karl Popper.
Interesant!
Dar poemul „În ostroavele Azore” relevă şi existenţa unor concepte
filosofice care încearcă o înţelegere cosmică a unei lumi proprii
filosofului – poet, cu valenţe egocentriste fără universalizare, nemetafizice
şi neprovidente, nerevelatorii, cu conştienţa finitudinii, pe climaxul
existenţial al unei lumi alienate şi angoasate, cu referenţialul contiguului
metafizic: ” A plecat agale/ Cu soarele bătându-I în ochi,/ Lăsând în
urmă un şchiopătat uşor/ Şi o mare singurătate în care se regăsea/ Numai
foşnetul Oceanului/.”
Pentru un demers al reuşitei livreşti, Liviu Antonesei se va
angosa, opoi aliena şi el , desigur, în metrajul textului său versificat şi-şi
va travesti eul metafizic, până la monismul hobeian, într-un corpus monadic
– cu acea axialitate armonică absolută, diferenţial-divină, emblemă a
bărbatului complet, generându-l mereu prin maximizarea rezultatului din ecuaţia
dintre raporturile experienţă - pură intuiţie, de tip bergsonian,
georgesberkeleyan şi humeian şi prin minimizarea determinanţilor de alienaţie
şi anxietăţii cu variabile non-aleatoare, ca termeni liberi, de natură
psiho-claustrofobă: „ Bărbatul care demonta duşurile/De pe Praia da Vitoria”.
Se reuşeşte o surprindere refexivă a relativităţii temporal-metafizice
antropo-ontice : ”Nu era bătrân , nici tânăr nu era,/ Nu era nici măcar între
două vârste”, pentru a se identifica : „ Cu părul alb şi sârmos /
Şi faţa smeadă întinsă / Ca pielea de pe tobă,” şi aceasta pentru a evidenţia
limitele semnificantului ontologic uman în planul limitativ - spaţial şi
temporal al antropismului cu referenţial evolutiv istoric şi în divagaţii
existenţiale-temporal spaţiale finite, din păcate entropice, comensurabile
perathologic.
În altă ordine de idei, poemul-eseu „În ostroavele Azore " se poate
încadra, prin conţinut, între scrierile filosofice autentice cu un fond ideatic
însemnat, ale căror tematici propun maximizări receptive şi reflexive ale
cognoscibilului, încercări de descifrare a Universalului , prin disociere,
până la etajele psihismului freudean - reyan, prin Piaget, cu evidente
reverberaţii psihanalitice, pâna la accesul tulburărilor logico-lingvistice,
conjunse genomic, după propria schemă a filosofului, în construcţia
moleculară şi atomar- cuantică telescopică , de polarizare a cosmicului,
într-un sistem de interpretare
dual-culisabil..în..semantica..dublului
sens şi a dublei stări a entivului universal. Sensul umbrei este
psiho-revelatoriu, la filosoful-poet, chiar şi pentru însăşi
personalitatea lui Liviu Antonesei, magnific în structura sa livrescă, dar nu
lipsită de modestie, aici: ”În urmă, o umbră uriaşă-/ Fiecare
umbreşte după puterile sale/”şi care îl ajută să privească cu seninătate
apollinică finitudinea sa existenţială: ”Sezonul se încheie,
bucuria/Îmi sporeşte cu fiecare clipă/”.
Se dă posibilitatea celor interesaţi de demersul său filosofic, aici, în
structuri poetice estetizate, să investigheze primordialitatea laturilor
Unicului, atât în plan material, cât şi liric spiritual, monoteist,
personalizat, precum şi în temporalitate, într-un context analitic disociativ,
pentru a înţelege rolul antinomiilor categoriale, materiale şi
logico- spirituale, adică a celor două fundamente ale ontologicului, în
putinţa evitării sacrilegiilor oricărui naufragiu bio-existenţial de tip
sacrificial-sacerdotal ce poate fi relevat în textul său versificat ca având
valenţe imagistic vangoghiene: ”Un om cu aripi de pânză spre capătul golfului:
/ Sparge apa şi aerul într-o mişcare lunecoasă /Precum pata de ulei de
măslin pe masă,/ Pe masa din cealaltă insulă,/Ostrovul meu dintâi/”. Se
satisface, astfel, dorinţa cunoaşterii prin determinări introspective a
esenţelor fenomenologice transcendental - lăuntrice, extrapolate din esse în
esse initium rerum, prin circumspecţia formalismului în unicitate şi în
desfinire pe baza stărilor antitezice conştiente, a vectorilor dubli în sens,
dar prin aceleaşi coordonate, mărimi care pot asigura evidenţierea
axiomatică-asimptotică a Universalului în telescopie duală. Prin acest
raţionament, poetul ne asigură, încă de la primele versuri ale acestui
reuşit poem, de coexistenţa sistemică a celor două entităţi categoriale
monadice „corpul material” şi „corpul spiritual”, în „trupul unic”, aşa cum le
sesiza cândva şi Nicolae Prelipceanu, prin anul 1989, în poemul său la fel de
reuşit, „Degetul de gheaţă”... Este o acţiune proprie, de înglobare
monolitică a celui de al doilea entiv în primul şi a primului, cu
acelaş indicativ, în cel de al doilea”, de transgresare temporală
facilă, ritmică, a materiei depolarizate, până la sucuantic şi până la
metagalactic, dintr-un spaţiu descontigu, într-altul, într-un cadru contiguu
culisabil şi atemporal, cel al monadei unice - absolute leibnizeiene:
”... /Stabil şi călător în aceeaşi pulsaţie/ Deodată/”, „ sau „ Pe masa
din cealaltă insulă, Ostrovul meu dintâi”, într-un veritabil sistem
telescopic dual- universal ....Felicitări!
Cu o prezentare sinceră şi nedeterminată, Gheorghe Apetroae Sibiu .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu