Când vorbim de Mărginimea Sibiului,
trebuie să admitem ontologic conceptul
spaţial de nemărginirea de loc şi de timp, de locuire la sălaşele perimontane
şi montane ale munţilor Cibinului şi Lotrului , în frăţie şi în fascinaţia
priveliştilor sub negurile groase şi
în lumina vremilor liniştitoare. (1)
Unde? – În împărăţia celor două
masive muntoase, Cibinul şi Lotrul, a celor doi fraţi buni, feţi frumoşi,
travestiţi în zâne. Norii crisotili , de corindon şi travertin, învăluraţi în
mariajul lor celest cu munţii, trec turme şi astăzi de neguri axinii gonite de
vremile acestea nestătătoare, pe deasupra
pajiştilor alpestre, la întrecere cu puzderiile de turme de mioare ce
urcă în fiecare an, cu umanitatea ancestrală, până la umărul stâncilor de
micaşisturi în reflexii translucide şi frunţile neclintite de paragnaise
melanitice, mereu dezgolite de ploile nesfârşite şi de
vijelia furtunilor mereu abătute aici , cum peste ţară....
Din împărăţia crestelor înalte, ei,
aceşti doi mari munţi, din constelaţia Carpaţilor sudici,cărora le încântă geneza, Cibinul şi
Lorul. Aceste două mari râuri îşi vor slobozi sub ceţuri pantareice pantoclasticile
patimi, în susurul izvoarelor cristaline , spre a-şi potoli apoi chemările,în
nesfârşitul urlet, în pitorescul şi liniştea policromă a poalelor dantelate şi
îngemănate ale munţilor mumă. Strigătul
lor este mereu auzit şi de munţii cei mult timp înzepeziţi, cei de peste Olt,
ai Făgăraşului, reverberând din spaţiile
mărginimilor antropice ale Boiţei, Tălmaciului, Sadului, Sibiului,
Răşinarilor,Gurii Râului, Orlatului,Săliştei, Poienei şi Jinei spre a fi mereu
auzite la poalele lor sudice, noi şi noi răspunsuri de convieţuiri fraterne.
Pentru că aici ei, cu anii lor, şi-au brodat straie cu-vântătoare cu glasul de
izvoare şi în veşminte înroite cu stele,
satele mărginene ale ţinutului Sibiului.
Trebuie, dar, ştiut că satele din poalele Lotrului şi Cibinului,
pentru că de acestea este vorba, sunt îndesate, unele, sau dispersate, altele,
până la umărul masivelor muntoase şi locuite de oameni vânjoşi, harnici şi
dârji, frumoşi, aşezaţi antropogenetic aici din cele mai vechi timpuri, de la
începutul ultimului postglaciar, cu o atestare de 10-11000 de ani. Aici statorniciţi ca populaţii ariene, în
locul acelor populaţii (eschimoşe) ale culturii
renului, retrase din atealele Cindreluli şi Lotrului spre nord, odată cu
retragerea calotei glaciare, de mai multe milenii, ei şi-au consolidat aici identitatea sorbind-o din seva şi spiritul hăruit locului şi si-au cultivat-o, ca să
dăinuiască aici, precum munţii aceştea.
Ele, aceste populaţii ariene, s-au îndeletnicit şi continuă a se îndeletnici şi
astăzi cu păstoritul, prelucrarea laptelui, lânii şi pieilor, cu pomicultura,
agricultura, olăritul şi comerţul ( Dumitru Moga, 1982).
Dar , ca să ne introducem în universul
geografic-economic şi cultural-spiritual al Mărginimii Sibiului, trebuie, mai
întâi, să identificăm, în contextul tematic, două universuri de forţe economice
şi cultural-spirituale, dimensionate geografic şi antropic, aproximativ
egale şi anume: Universul Lotrului- Tălmaciului şi Universul
Cibinului-Săliştei, iar oraşele Tălmaciu şi Sălişte trebuie să le
recunoaştem ca centre ale cosmicităţii lor economice şi spirituale.
Aşadar, în Universul Lotrului
descoperim constelaţia Tălmaciului, de
fapt fostul scaun zis al Tălmaciului, cu aşezările: Boiţa, Tălmăcel, Tălmaciu, Sadu, Râul
Sadului, Cisnădie şi Cisnădioara, iar în Universul Săliştei, zis scaunul
Săliştei, identificăm aşezările:
Răşinari, Poplaca, Gura Râului, Fântânele, Sibiel, Vale, Sălişte, Galeş,
Tilişca, Rod, Poiana Sibiului şi Jina (Irimie şi colaboratorii,1985). După cum
se ştie, toate aceste aşezări au intrat
începând din secolele XIV–XVII în componenţa ducatului transilvănean al
domnitorilor Ţării Româneşti, sub denumirea de Ducatul Amlaşului, cu
administrare şi cetăţi proprii şi în aceeaşi formă de organizare cu Ducatul
Ţării Făgăraşului, de peste râul Olt..
(2)
În contextul amintit,
ridicarea unei biserici ortodoxe în Răşinari, la anul 1383, cu sprijinul lui
Radu Basarab va fi dovada interesului naţional românesc purtat de către voievozii munteni pentru locuitorii
de pe Cibin şi a prestigiului de care se bucurau conducătorii (cnezii)
mărgineni în relaţiile lor cu domnitorii şi dregătorii Ţării Româneşti.
Erau preocupări şi raporturi bilaterale,
de creare a unui climat favorabil dezvoltării în perspectivă a unor relaţii
economice româneşti în spaţiile Sibiului şi ale Făgăraşului, una din condiţiile
obiective pentru realizarea unităţii statale între Transilvania şi Ţara
Românească, de mai târziu ( Nicolae Nistor şi Mihai Racoviţean,1985; Dumitru
Moga, 1982).
Călătorind, dar, în spaţiile geografice
ale Mărginimii Sibiului, prin cele două constelaţii naturale cu determinări antropologice, vom
descoperi , pe faldurile celor doi munţi
pajişti înflorite şi versante împădurite, ori curmături sculptate de vreme de zbuciumul
apelor repezite acolo de culmi şi de creştete, vom descoperi, prin ei , cărări
pitoreşti şi accesibile, care au
înlesnit circulaţia şi umanizarea unui relief
climax, în trepte, de la poalele munţilor spre vârful acestora, de o
parte şi de alta a acestora, cu statorniciri umane de secole care se
materializează şi astăzi în sălaşe,
colibe şi mai nou în cabane şi aşezări turistice, presărate peste tot, pe trupurile acestor prielnici munţi. Pentru că
netezimea culmilor, lipsa crestelor pronunţate şi a piscurilor stâncoase,
prezenţa înşeuărilor largi şi lipsa pădurilor excesiv de întinse, lipsa
abrupturilor de pe laturile lor nordice
şi rotunjimea formelor orografice îi califică, deopotrivă, pe cei doi munţi, ca
având un caracter de ospitalitate, pentru o dezvoltare istorică a unei vieţi
umane intens pastorale, caracteristica unui relief uşor ondulat, într-un spaţiu
diferenţial armonizat, de o intensă vitalitate cu adevărat acel spaţiu
matricial mioritică, aşa cum îl identifică, cu atributele sale
ontologic – metafizice, Lucian Blaga, în subima sa Trilogie.
Mai mult, acest spaţiu montan, uşor
accesibil, a favorizat instalarea pe bordura nordică a munţilor Cibin , la mare altitudine, mari aşezări umane, cum este
cazul satelor Poiana Sibiului şi Jina, două dintre cele mai înfloritoare sate
din România şi nu numai, iar în partea
sudică acestora, până sus, la 1500 m altitudine , a
unor puzderii de sălaşe şi colibe, de
case şi grajduri, de târle şi chiar livezi de meri, până departe în
munţi, în direcţia Cindrelului şi Frumoasei. Nu mai vorbim de prezenţa în munţii mărgineni, la altitudini
şi mai mari a multor obiective turistice, cele ale Crinţului şi Păltinişului,
cea mai evidentă fiind Staţiunea Climaterică Păltiniş, situată la altitudinea
de 1478 m
. Staţiunea Păltinis este una dintre cele mai vechi staţiuni de acest gen din ţară, singulară prin altitudinea la care este aşezată.
Staţiunea benficiază de prezenţa în apropierea ei a circurilor glaciare şi a
iezerelor, ca formaţiuni geologice periglaciare
şi glaciare unice, formaţiuni
geologice situate pe latura nordică a munţilor Cindrel, a fostelor geizere din găleata Cindrelului, cât
şi prezenţa unei flore şi faune, în tipologii de o mare diversitate, cu multe
elemente endemice, în perspectiva unui peisaj
variat, prin configuraţia geografică, dar de o uşoară accesibilitate,
caracterizată prin prezenţa mai multor trasee turistice, de o mare
atractivitate....
Pe
plaiurile Săliştei şi Jinei, pe lunga lor culme, la cumpăna ei, începând
cu cele de la Guga Mare
şi Guga Mică, de pe teritoriul Jina, urcă
de multe secole, pentru a o străbate (3) lejer, unul dintre cele mai
vechi şi mai lungi drumuri pastorale, de legătură cu Novacii şi
cu alte aşezări de la poalele Carpaţilor sudici... Pajiştile întinse şi grase, drumurile accesibile şi
roirile de construcţii din această zonă, ca şi din altele asemenea ,
identificate pe toată latura nordică a munţilor Lotrului şi Cibinului, crează vara aici impresie de activitate parcă mai
bogată şi mai vie decât cea de la baza munţilor ( Lucian Badea şi col.,1985).
Condiţiile naturale favorabile economiei
pastorale, gradientic asemănătoare zonelor de la baza Alpilor elveţieni şi a
Tirolului austriac, au permis până în prezent popularea acestor doi munţi şi valorificarea lor economică,
pastorală, silvică şi chiar agricolă, baza existenţei umane, aici, de veacuri a
unor mari populaţii... Regretabil este
faptul că astăzi, din cauza unor migraţii de populaţii din aceste locuri spre alte localităţi cu
condiţii urbane mai favorabile şi spre alte activităţi profesionale, activitatea
productivă s-a restrâns iar resursele
naturale ale acestor munţi sunt tot mai puţin valorificate, cu impact
negativ în realizarea veniturilor de către populaţile din Mărginimea Sibiului
din creşterea animalelor şi agricole.
Şi totuşi, graţie dezvoltării altor ramuri economice în mărginime şi perimărginime, un mare aport, îl are astăzi
aici agrotuirismul, locuinţele şi aşezările
mărginene nu se restrâng, ci ,mai mult, se consolidează şi bat
recordul devenirii lor, de la o zi la alta, tot mai frumoase şi
mai înfloritoare!.
Părăsind înălţimile mijlocii şi coborând la poalele Lotrului şi
Cibinului, vom descoperi aici un alt important segment matriceal din universul geografic-economic şi cultural – spiritual al
Mărginimii, cel al depresiunilor Sibiului şi Săliştei. Aceste depresiuni dantelează poalele munţilor cu păduri întinse de stejar şi de şleau în terasele,
luncile şi agestrele sudice ale Cibinului şi Sadului cu mulţimea de afluenţi
adunaţi la centrul acestora. Aici
stratificaţiile litologice şi direcţia drenajului au favorizat sculptarea în rocile relativ
dure, a unui lanţ depresionar montan, accesibil pe toată latura nordică, cu
rolul de conservare a legăturii monolitice
a antropologicului perimontan şi
depresionar cu muntele, printr-o fâşie de trecere proluvo-aluvială, cu un glacies fragmentat , în cuprinsul diluvial
în care se află înşirate toate satele mărginenilor. Se poate aminti aici că,
urmare a efectului glaciaţiunilor din cuaternar, mai precis, din pleistocenul
cunoscut ca perioada în care s-au desfăşurat fazele glaciare, depresiunile de la poalele Cindrelului şi
Lotrului au fost terasate interglaciar cu depozite proluvo-aluviale. Cea mai joasă
terasă depresionară, situată în cea mai apropiată zonă a albiei Cibinului
şi parţial a Sadului aparţine ultimei
perioade glaciare Wurm- Vistula.
Această terasă a rezultat din
materialele detritice dislocate din cei doi munţi în postglaciaţia Wurm (Vistula),
de acum 15-16000 de ani, depozite şi
astăzi la zi, rămase, urmare a terminării - întreruperii scurgerilor
glaciare, în găleţile( Iezerele Cindrelului), precum şi din depozitele
aluviale pre şi postglaciale, toate aşternute pe straturile perioadelor geologice tortoniene, sarmaţiene,
panoniene sau euxinice, după caz, acestea, determinându-şi amplitudinea în
bazin în funcţie de arealele de subsidenţă marină ale stratificaţiilor geologice respective...
Revenind la
aspectul geografic al zonei se
reţine prezenţa în peisaj a reliefului de o mare amplitudine, de la 400 m în Depresiunea
Sibiului, la 700 m în piemontul Gura
Râului, la 1478 m
, la Staţiunea Păltiniş
şi de 2268 m, în vârful Cindrel- Frumoasa. Asistăm , dar, aici, la un relief
construit natural, în trepte şi acoperit
în mare parte, pe lângă
fitocenozele de pajişti permanente, diferenţiate tipologic de
climaxul-altitudinal, de pădurile de
Quercete şi Făgete, pe etajul altitudinal de la 500 la 800
m, de pădurile de Făgete, pe etajul nemoral de la 800
m la 1000 m,
de pădurile de Făgete şi de Molidete( picetae) , pe etajul de la 1001 m la 1250 m, de păduri le de
Molidete şi de Abiete, pe etajul , de la 1251 m la 1650 m- 1700m şi de zona pajiştilor
alpine cu Pinus cimbra şi Ienuperus sp., pe
etajul boreal, la altitudinea de peste 1700 m.
Revenind la abordarea aspectelor de
antropomorfism al acestei mari zone şi al universului economic şi
spiritual-cultural al Mărginimii Sibiului, continuarea populării munţilor şi
piemonturilor Lotrului şi Cibinului în
zonele de “Margine” şi în zonele montane este dovedită de izvoarele
arheologice, aşa cum am mai arătat, ca având o vechime de peste
10.000 de ani. Antropomorfismul a fost cercetat şi descoperit aici , ca
fiind apropiat de sfârşitul ultimei glaciaţii. Şi nu e un miracol faptul că satele din munţi, cu accesul , atât
spre largul depresiunilor, dar şi spre interiorul munţilor, de-alungul văilor
perimontane, sunt legate istoric , ca
rezultat al transhumanţei şi al tradiţionalelor legături economice, cu
aşezările de la sud de Carpaţii Meridionali. Un exemplu îl constituie “ Villa
Gallis”, adică aşezarea Galeş de astăzi , din Mărginime. În perioada cât această localitate era cuprinsă, alături
de celelalte aşezări limitrofe în Scaunul Săliştei, acestei aşezări săliştene, “
Villa Gallis”, i s-au găsit , ca rezultat al transmutaţiilor de populaţii -
efect al transhumanţei, surori de nume,
de obiceiuri şi de port , în mai multe părţi ale ţării. Aceste aşezări ,omologe celor din Mărginimea
Sibiului sunt atestate încă din secolele XII-XIII şi
dovedesc transhumanţa intensă a
locuitorilor păstori din Mărginime. Ei
treceau munţii cu turmele de oi, până la Dunăre şi până la Marea Neagră, până în Crimeia
şi Caucaz( Mariana Rusu, 1997; Constantinescu-Mirceşti, 1976). Această
populaţie de păstori, din Mărginimea Sibiului, acolo unde ajungeau cu turmele
de oi îşi organizau noi aşezăminte în zonele de
păşuni cu climat mai favorabil în
timpul iernii.. Şi nu întâmplător ,
cea mai apropiată “ surată” a Villei
Gallis o găsim pe celălalt versant al
Carpaţilor, în Argeş. Această similitudine toponimică şi antropogenetică
demonstrează istoriceşte, ca un argument
în plus, că munţii care despărţeau pe
românii din Ardeal de cei din Ţara Românească, în fapt îi unea şi nu i-a putut despărţi
niciodată( Dumitru Moga, 1982).
Se deduce, dar , cel puţin economic, că
păstoritul a fost din vechime
îndeletnicirea de bază a locuitorilor din Mărginimea Sibiului, cu
început în epoca primitivă, continuat cu
intensitate mărită în perioada dacică şi cea daco-romană, devenită înfloritoare
în secolele XVI- XIX. În context, însăşi
din perioada romană, documentele istorice confirmă că unele păşuni din Munţii
Cibinului erau considerate “ patrimonium caesaris” şi erau arendate acelor “ conductores pascui” sau unor asociaţii de vite, celelalte rămânând
în folosinţa populaţiei autohtone ca “ ager stipendiarius”... Aceleaşi pajişti
vor fi împărţite în secolul al XII între mărgineni şi saşii colonişti aduşi, fără
dreptul populaţiei autohtone de a comenta, de regele maghiar, Gheza al II-lea,
la anul 1142. Strămutarea saşilor a fost determinată de inundarea de către
Marea Nordului a provinciilor
saxone Holand, Ziland şi Flandra. Pe saşii aduşi în aceste teritorii
transilvane, regele ungar avea să-i înzestreze de la bun început, în
detrimentul Mărginenilor, printre altele, în regimul de folosinţă, cu păşunile
munţilor Cindrel şi Lotru, prin actul “
andreanum decretum “ ( Ion Albescu, Monografia satului Boiţa, 1985; Irimie şi
colaboratorii, 1985). Acest act poate fi considerat pentru mărgineni, un act ostil, de frustrare
a lor de drepturile naturale asupra munţilor... În alt context de împrejurări, în
sensul aprecierii economice a celor doi munţi , merită a fi evidenţiat un alt document, de la anul 1721,
act care înscrie, de această dată, aprecieri economice asupra munţilor
aparţinători satelor Sălişte, Fântânele, Galeş, Sibiel, Tilişca şi Vale , ca
fiind “foarte buni, atât pentru
semănături, cât şi pentru fâneţe şi păşuni, fiind mai mult întinşi decât înalţi
şi îi stăpânesc, împărţiţi în familii,
fiecare proprietar, având aici clădiri comode de locuit”. Iată , dar, un document prin care se confirmă
inductiv starea economică şi socială a locuitorilor Mărginimii, de la 1721, o
apreciabilă bunăstare, graţie valorificării munţilor şi sacrificiilor
transhumanţei.
În dimensiunile matricei spaţiale a
Lotrului şi Cibinului, se cuvine a se releva, în continuare, latura
antropologică prin aşezările şi civilizaţia din Mărginimea Sibiului , începând de la
“Poarta veche boiceană”, sau “ Poarta lui Traian” , de acum 2000 de ani, acolo
unde romanii ridicaseră castrul “ Caput sttenarum”, începând, dar, cu satul
Boiţa şi continuând pe toată întinderea pericarpatică a Lotrului şi Cibinului,
până la satele Poiana Sibiului şi
Jina... Perlele de aşezăminte
mărginene din şiragul amintit, fiecare cu valenţele sale specifice de
identitate, de proprie stare, de istorie şi de mit, se vor releva dictate de vicisitudini sau în magia celestă
a dezvoltării acestei zone, pe măsura
strălucirii acestor trainice aşrzări, cuprinse în numeroase monografii şi documente de arhivă.
Trebuie, în acelaşi timp, amintit, în contextul istoric, organizarea
statală în zonele mărginene ale munţilor
Cibin şi Lotru şi cu deosebire, impactul negativ al retragerii aureliene asupra
intregului Ardeal. Or, se ştie că
împăratul Aurelian, la anul 274 d. Cr. ,
luând act de urgiile migraţiilor răsăritene, care prin năvălirile lor
necontrolate ameninţa tot mai vizibil şi în mod repetat Imperiul Roman, din mai
multe direcţii, acesta a retras armata şi administraţia romană din oraşele şi
fortăreţele dacice, masându-le tot mai concentrate pe malul
estic al Dunării. De aici se
poate aprecia atitudinea laşă şi duplicitară a administraţiei romane de
răsărit, care , deşi exploatase intens Dacia, transformată în provincie romană,
într-un interval de 170 de ani , exploatându-i marile bogăţii metalifere, în
special aurifere, şi după care trăise în fast aristocraţia, armata şi populaţia
Romei, întreaga Italie şi mai târziu populaţia Bizanţiului , după bogăţiile şi
după truda populaţiei marii provincii
dacice. Pe Marea Dacie, cuceritorii romani în loc să o apere în faţa
năvălirilor sălbatice, cei care îi promisese la ocupare o administrare şi o
conservare, superioare celei dacice, au părăsit-o fără a opune o minimăm rezistenţă
( Ion Albescu, Monografia satului Boiţa)..
Desigur, dacă regatul Daciei bine organizat şi înfloritor cum era în perioada regilor
Burebista şi Decebal , cu o populaţie înflăcărată şi însufleţită de spiritul
dacic al conducătorului ar fi dăinuit, cu siguranţă ar fi făcut faţă la acea
puzderie de populaţii în valuri de migraţie, distrugătoare de civilizaţie,
populaţii care, astfel, n-ar fi reuşit uşor să calce spaţiile dacice... Şi, cum putem să traducem faptul că acest
împărat roman, Aurelian care, întinând memoria cuceritoare a lui Traian, şi-a retras neputiincios armata şi
instituţiile într-o notă de laşă fugă şi
de indiferenţă faţă de destinul populaţiei dacice, rămasă fără instituţia de apărare
în faţa năvălitorilor sălbatici ( Ion
Albescu, Monografia satului Boiţa)...
Populaţia dacă, văzându-se fără apărare la puhoiul hoardelor de goţi şi de
sarmaţi, în faţa unor sălbatici lipsiţi prin geneză de omenie şi milă, lipsită,
fiind de instuţia romană de apărare, pentru că Dacia, devenită provincie
romană, nu mai deţinea instituţiile sale proprii de apărare şi de administrare pe
care aceasta le avea în organizarea
statală dacică anterioară, nu putea decât să fie vulnerabilă la valurile
de migraţii de secole, trebuind să se
retragă din faţa acestora, să părăsească aşezările ajunse în bătaia valurilor
de migraţii şi să ia în masă drumul spre
ţinuturile greu accesibile şi străine acelor hoarde devastatoare, spre munţi şi spre
ascunzişurile codrilor... În acest
context istoric au apărut în bazinele
Cibinului şi Târnavelor, ale
Someşului şi Crişurilor, insule întinse
de teritoriu dacic rămase mai puţin
locuite de autohtoni, şi care ulterior
au fost populate de maghiarii ajunşi, ca un nou val migrator, în ţinutul
Câmpiei Panonice, într-un spaţiu liber şi puţin populat, rezultat geologic din intinsul
fund Mării Panonice, devenit acum uscat în urma scurgerii şi localizării apelor
Mării Panonice în Marea Egee, o mare formată în urma prăbuşirii platoului
egeean, câmpia , un teritoriu fertil şi plan, fiind constatat de ei ca prielnic
a-l locui. Aici s-au aşezat definitiv şi
s-au organizat ca stat. Statul lor consolidat în Câmpia Panonică a expansionat apoi şi în teritoriile dacice, în cele rămase vulnerabile şi mai puţin populate.
Pentru că numărul populaţiei maghiare, oricât ar fi expansionat, nu era atât de mare pentru a
ocupa întreg teritoriul dac mai puţin populat, regele maghiarilor, Geza al
II-lea a încuviinţat popularea unor ţinuturi dacice mai libere din
Transilvania, la 1142, cu populaţia
saşilor adusă de acesta, cum s-a relevat mai sus, o populaţie germană ale cărei
teritorii au fost inundate catastrofal , la acea dată, de Marea Nordului.
În
acelaş timp, populaţia autohtonă dacică, într-un fel latinizată prin impunerea
administraţiei şi instituţiilor romane, inclusiv a limbii latine pe o periaadă
de 170 de ani de ocupaţie romană a Daciei, retrasă acum în majoritatea sa în
munţi, în alte locuri dacice, mai izolate, greu accesibile s-a ocupat aici cu
creşterea animalelor, la început , pentru
un strict existenţial, apoi cu exploatarea lemnului întinselor păduri,
cu construirea de colibe şi sălaşe, transformându-se, în munţi, într-o
civilizaţie de “ colibaşi” cu un potenţial
economic tot mai ridicat, venituri substanţiale realizate din creşterea
animalelor şi din exploatarea lemnului.
Aceştea comunicau între ei economic şi social, la început pe cărări
ascunse şi se conduceau după legea locului “ jus valachicum”. Mărginenii Sibiului , în fapt, în majoritate
fiind dacii cei fugiţi de la şesuri, au supravieţuit aici în ciuda valurilor de
migraţii răsăritene şi de ocupare cu populaţiile de migraţii, de maghiari şi de
saşi a terenurilor lor de şes, cele mai fertile!.. Ei nu au încetat să se
dezvolte economic şi social aici, în statornicia lor, chiar în condiţiile
vitrege ale munţilor şi ale tranhumanţei, ceea ce a permis tot mai mult
schimburile economice, în special cu produse zootehnice şi lemn, iar prin
penetraţia expansivă a acestora de la munte la şes, în piaţa
populaţiilor de maghiari şi de saşi , aceştea vor reuşi ,într-un timp relative
scurt, chiar strămutarea în mod
gradat din munţii înalţi, în
spaţiile lor de cuvenienţă
strămoşească, convieţuind, într-o bună parte, alături de populaţiile de saşi şi
de maghiari!.. Mai mult, migrarea lor forţată de vicisitudini în munţi, în
spaţiile de relief frămmântat, în acel spaţiu ondulat, identificat de Lucian
Blaga în metafizica universului mioritic, avea să-i transfere genetic definitiv
din spiritul unui spaţiu iniţial ontologic plan, al şesurilor, mai puţin
ondulat, în spiritul unui spaţiu învălurat intens, determinant al reperelor
matricei spirituale şi de civilizaţie româneşti, emblematice, în spaţiul Mărginimii Sibiului...
De aceea, se cuvine a introduce astăzi în
circuitul cultural şi turistic naţional şi european localităţile Mărginimii
Sibiului, fără selecţie, îndeosebi, ca un model antropologic existenţial consolidat
în specificităţile acestuia, pentru că aşa se poate vedea, simţi şi
comenta imaginea matriceală
ontologică şi spirituală a aşezărilor Mărginimii, în care Gura Râului va
constitui prin Lucia Blaga, primatul locului de geneză a spaţiului mioritic
mărginean. Pentru că, intrând în această aşezare din Mărginime, aşezată de la
poala Cindrelului, până “sub Iezere” , o simţi hărăzită de Dumnezeu a exista în acest cadru pitoresc, fascinant,
de invidiat, îi vezi gospodăriile îngrijite şi străjuite de semnul crucii
aşezat pe frontispiciul de la stradă al fiecărei case şi poţi lesne gândi cum aici obiceiurile şi tradiţiile
populare au putut fi spiritualizate, înflăcărate
şi sublimate de poetul şi cărturarul
George Coşbuc în poemul “ Nunta
Zamfirei”, poţi gândi cum Lucian Blaga
avea să esenţializeze, tot aici, matricea ontologică a spaţiului
mioritic şi să statornicească principiul ontologic “ Veşnicia s-a născut la
sat”, ingerii cristici coborând aici din celest cu celestul spre a-i cuvânta filosofului
gândul din casa preotului Manta ( Gheorghe Apetroae, Sibiu, Gura Râului , frumoasă aşezare…,Tribuna
Sibiului din 25 ianuarie 1999 ).
Spaţiile lor eterne aveau să imprime
generaţiilor noi mărginene, trăirile în imaginile perene, eudarismul cosmic al
locurilor!.. Şi numai acest dumnezeiesc
spaţiu, atât pentru cei plecaţi de aici
în transhumanţă sau în oriunde, cât şi pentru cei locuind mereu în el ,rămaşi
în truda locurilor şi în aşteptarea
celor plecaţi din ele, trăindu-le întoarcerea, putea să-i copleşească cu
dorul şi zbuciumul existenţei , atăt pe cei rămaşi cât şi pe cei plecaţi... Dorul
lor, cel mai intens aici, în condiţiile antropologice ale acestor locuri
mărginene aveau să şi-l aline prin doinele elegiace mărginene şi prin farmecul
cântecelor în tradiţia şi graiul
locurilor.
Numai acest spaţiu învălurat , mioritic, de
dor, mult mai cromatizat şi mai teofonicizat decât spaţiile plane, de şes,
locuite, în mare parte de saşi şi de maghiari, va reuşi să-i recheme, reverberând cu intensitate în cei plecaţi din el şi
să-i adune la obârşie, în răsărirea
primordială din mijlocul munţilor şi al
stâncilor şi să rămână înrădăcinaţi în Mărginime, în locul pentru eternitate,
adică în satul de “ acasă” (v. Alexandru Brad, poemul “Acasă”), satul lipit de
munţi, satul stabil şi neclintit, de obârşie păstorească...
De aceea, nu puţini sunt românii din
Mărginimea Sibiului, care pentru păstrarea locurilor şi pentru păstrarea graiului
strămoşesc şi-au dat din plin jertfa lor de sânge pe altarul unităţii naţionale
şi, în fond, aceasta era soluţia de mare
responsabilitate, în exerciţiul de destin al fiinţei neamului nostru.
Se cade, dar, să considerăm , acum , la
confluenţa dintre două milenii , lupta de cristalizare culturală şi spirituală
a neamului românesc din toate timpurile,
de pe aceste locuri, ca de pe multe altele etern româneşti, de dobândire sau
redobândire, de apărare sacră prin jertfă a gliei strămoşeşti, glie de prea multe ori sfârtecată de străinii
de locuri şi de neam, de o continuă luptă pentru libertate şi demnitate, pentru
drepturi democratice şi civilizaţie naţională,
de folosirea graiului strămoşesc în spaţiul transilvan etern românesc,
principiile de existenţă proprii dreptului genetic, proprii spaţiului istoric
românesc, tradiţiilor şi aspiraţiilor noastre naţionale.
Este, dar, de datoria oricărui bun român,
acum , ca şi înnainte, acum şi din totdeauna , de a memora în graţie
deplină pe oamenii care au contribuit la
conservarea şi întărirea identităţii noastre naţionale româneşti, în speţă, pe
oamenii politici şi de cultură, de înaltă simţire şi spiritualitate românească
şi nu puţini au fost fiii Mărginimii Sibiului. Luând de model ASTRA, multe din personalităţile
mărginene au fost active în lupta pentru
libertate şi demnitate, de identitate naţională a românilor majoritari din
Transilvania, înrolându-se în fruntea batalioanelor de luptă prin literatură şi
cultură ale Asociaţiunii pentru Literatura şi
Cultura Poporului Român – ASTRA, înflăcăraţi
în suflet, în inimi şi în minte de principiile naţionale promovate cu osârdie de
Asociaţiune şi implicate profund, sub
stindardul naţional al ASTREI, în actul
de Unire a tuturor românilor, de la 1918, ca şi în cel al consolidării Unirii, după 1918 ...
Asemenea multor locuri româneşti, încărcate strălucit de
spiritul adânc şi înalt al conservării matricei spirituale naţionale,
locurile Mărginimii Sibiului, încărcate
de mileniile de umanitate şi de spiritualitate naţională românească constelară
aveau să sublimeze în oamenii lor de seamă, principiile unei existenţe
culturale şi spirituale româneşti nobile,
sacre şi intens creatoare...
Desigur, la un loc de cinste vor fi
aşezaţi dintre Mărgineni, oamenii cei mari ai Săliştei Sibiului... Se cuvine,
dar, îngăduinţa de a enumera chiar şi
numai câţiva dintre aceştea, precum: acad. profesor Onisifor Ghibu (1883-1972),
cel care a propagat idealurile de unitate naţională ale ASTREI în Basarabia
unită cu mama sa, România, istoricii:
prof. univ. Ioan Lupaş (1880-1967) şi prof.
dr. Ioan Moga (1902-1950), filosoful hegelian, academician D. D. Roşca (
1880 - 1967 ), academicianul Andrei Oţetea - Sibiel (1984-1972), publiciştii Axente Banciu
( 1875-1959) şi Dumitru Lepădat (1861-1954), cineastul Victor Iliu
ş.m.a. ... De reţinut, din ultimii ani ai comunismului, şi numele
primarului săliştean Toma Lupaş, un inimos săliştean contemporan nouă
care, conştient de valorile culturale si spirituale istorice ale Săliştei
Sibiului, în perioada primatului său nu a tăgăduit să le scoată pe multe dintre
acestea în evidenţă şi a punctat magnific, prin actualizarea valorilor istorice
săliştene , restituirea personalităţilor
sale acestei nobile aşezări transilvane de înaltă însufleţire spirituală
românească şi de înflăcărare naţională, între cele mai distinse aşezări din
Transilvania.
Răşinarii Mărginimii
Sibiului , la fel ca şi Săliştea Sibiului , are marele merit de a ajunge într-o perioadă importantă un
exponent cultural şi spiritual pentru
destinul nostru naţional, prin adopţia marelui ierarh mitropolit Andrei
Şaguna şi nu numai pentru că a devenit leagănul ortodoxismului în Ardeal, dar şi
pentru că a dat naţiunii române mai
mulţi oameni de seamă. În primul rând l-a dat pe poetul “lacrimei” şi omul politic Octavian
Goga, identificat cu poetul cel mai de seamă al Ardealului, un împătimit şi un
înflăcărat luptător naţional pentru
întregirea ţării ( Onisifor Ghibu, despre Octavian Goga, 1972) cu Ardealul
robit de unguri şi cu Bucovina furată şi sfârtecată, la anul 1775, de
habzburgi ( Octavian Tăzlăuanu, 1915)…. Lângă Octavian Goga am putut aşeza şi alte personalităţi răşinărene.
Amintim, aici, pe dr. Daniil Popovici Barcianu (1875-1900), botanist, pedagog,
publicist, secretar al ASTREI, semnatar al Memorandumului de la 1892, apoi pe
publicistul şi politicianul inginer agronom Eugen Brote (1850-1912), pe doctorul
Traian Bratu (1875-1940) şi , nu în ultimul rând, generaţiile nobile de preoţi
Cioran, care aveau să dea
universalităţii spirituale pe filosoful Emil Cioran . De
asemenea,Răşinariul a dat generaţiile de preoţi Barcianu, din care a descins ,
după cum bine am fost informat şi vicepreşedintele şi secretarul literar actual al ASTREI
rediviva, prof. Virginia Hodorogea..
Legat tot de Răşinari, de spaţiul
cultural-spiritual mărginean, cu prisosinţă trebuie revenit şi memorat aromânul Andrei Şaguna (1808-1873), cel care a
păşit neînfricat în fruntea mişcării naţionale române, în tumultul revoluţiei
române, de la 1848, cel care a restaurat Vechea Mitropolie a Transilvaniei,
desfiinţată la anul 1702 şi restaurată de acesta în anul 1853 cu reşedinţa iniţială la Răşinari şi apoi,
definitivă, la Sibiu, cel care, în anul 1861 obţine dreptul de înfiinţare a
Asociaţiunii Transilvane pentru Literatura şi Cultura Poporului Român- ASTRA, o
asociaţie românească în tr-un imperiu austro-ungar care avea să devină templu
de cultură şi spiritualitate naţională, până în anul 1946 şi să redevină, după
1990, o mare tribună de luptă, prin literatură şi cultură, pentru realizarea
idealului etern de unitate naţională a populaţiei de grai românesc din spaţiile
sale continui. Pentru toate aceste vrednicii, răşinărenii l-au adoptat pe
Andrei Şaguna pentru eternitate, gâzduindu-l
într-un mausoleu somptuos, întru odinna sa veşnică. (Notă: Andrei Şaguna
a fost santificat în anul 2012 şi osemintele sale - moaşte s-au aşezat în
catedrala mitropolitană a Sibiului)
Să nu uităm ,apoi, originea, tot din
Mărginimea Sibiului, din Sadu , a marelui cărturar român, Inochenţie Micu Clein
(1692-1768). Acesta a fost consilier imperial, baron şi membru al Dietei Transilvaniei,
filosof şi preot ,episcop greco catolic român, mare iluminist şi luptător
pentru confesiunea sa şi pentru
drepturile românilor cuprinse în codixul
“ Supplex Libellus Valachorum şi, tot din Sadu, trebuie să-l relevăm pe Samuil
Micu Clain (1745-1806), teolog, istoric, filolog, filosof iluminist, reprezentant de seamă al Şcolii Ardelene, cel care a elaborat
fundamentele filosofice ale mişcării spiritual-culturale ale Şcolii Ardelene (
Lucian Blaga, Gândirea românească în
Transilvania).
Şi să nu uităm că în ţinuturile Mărginimii
Sibiului, la Păltiniş
şi-a petrecut o bună parte din ultima perioadă a vieţii sale o personalitate a
spiritualităţii şi culturii române contemporane, Constantin Npoica (1909-
1987), filosof, eseist şi scriitor. Pe Constantin Noica, doctor în filosofie,
cu afinităţi spre fenomenologia
elaborată de Martin Heidegger, şi ale cărui seminarii le va frecventa, la Berlin, fiind acuzat de
susţinerea ideologiei legionare, între anii 1949-1958, îl vom găsi cu domiciliu
obligatoriu la
Câmpul Lung Muscel., iar din anul 1958 arestat
şi apoi eliberat, în anul 1964. Din anul 1964, până în anul 1974 a lucrat la Centrul de Logică, ca
cercetător şi a ţinut mai multe seminarii private de filosofie platonică, kantiană şi hegeliană, printre discipolii
seminarişti care l-au frecventat la Bucureşti şi apoi la Păltiniş, în
Mărginimea Sibiului, printre corespondenţii epistolari, numărăndu-se şi Andrei
Pleşu, Gabriel Liiceanu, Andrei Cornea, Alexandru Dragomir, Dan C. Mihăilescu, Sorin Vieru şi alţii.
Începând cu anul 1975 , îl vom găsi pe
Constantin Noica în spaţiile Mărginimii Sibiului, la Păltiniş, acolo unde timp de 12 ani a reflectat asupra cuvântului scris şi rostit, asupra
fenomenologiei de fiinţare-întrufiinţă şi asupra adevărului - aletheiei socratice, la concurenţă că un alt mare
filosof logician roman al aceleaşi perioade, Anton Dumitriu. La Păltiniş, în
Mărginimea Sibiului, Constantin Noica a creat şi a fost deschis în permanenţă
dialogului cu discipolii şi numeroşii admiratori ai săi ( Gabriel Liiceanu,
Jurnalul de la Păltiniş)
. Este înmormântat în luna decembrie a anului 1987, lângă Schitul Păltiniş,
spre a rămâne, după dorinţa sa,
ontologic, în eternitatea sa materială şi spirituală contopit cu
veşnicia materiei şi spaţiilor Mărginimii
Sibiului.
Iată, dar, ce densitate de creativitate
culturală, spirituală şi ştiinţifică adastă în comuniune naţională, până la
contopirea genuină cu stâncile acestor munţi, întru eternitatea spaţială şi
culturală românească. Sunt stâncile spirituale care în devenire istorică
eluvionează solul potenţelor culturale şi spirituale, fertile, al locurilor
mărginene eterne în frumuseţi şi româneşti!
Iată
numai câteva principii existenţiale certe de civilizaţie generate de tradiţiile
istorice ale acestor locuri din elemente spirituale şi culturale naţionale
absorbite cu nesaţ de noile generaţii,
spre a se nutri în conştiinţă şi a se împlini naţional prin rădăcinile
viguroase, ancestrale! Iar acest spaţiu
, constituit din elemente geografice , economice, culturale şi spirituale
mărginene, componente principiale ale spaţiului şi câmpului spiritual românesc,
constituie primii factori interrelaţionali, repere de geneză naţională
unitară!...
Acesta este, în fapt, şi dezideratul ASTREI ,
de la înfiinţarea sa, ca şi cel de acum.
Ea s-a aprins stea transilvană pentru a arde în luminare naţională cu
flacăra idealurilor româneşti de libertate şi unitate, emanaţii ale revoluţiei
de la 1948 şi , în aceeaşi măsură, din
spiritul de latinitate şi românism al Şcolii Ardelene, pentru a se înălţa în
iluminare şi deveni, prin propagarea culturii şi ştiinţei, focarul de românism
prin literatură şi cultură, călăuza şi modelul de formare definitivă a
conştiinţei noastre de naţiune unitară multimilenară...
Prin ce reuşea, dar ASTRA, încă de la
1861, acest imperativ românesc din prim-planul Mărginimii Sibiului,devenit
naţional ?!. Prin seminţele nobile de cultură, îndeosebi transilvană, pe care
aceasta le-a semănat cu sârg în ogorul spiritual- cultural românesc, ca să
răsară iubirea fraternă, unitatea în gând şi în simţire românească, pentru a
creşte şi a rodi un spirit înalt naţional, civilizator în toate sufletele-
şimţirile şi conştiinţele române din toate spaţiile sale existenţiale.
Vorbind de modelele desăvârşirii unităţii
naţionale, putem vorbi de lupta ASTREI, dusă în toate planurile pentru
săvârşirea Întregirii şi conservării unităţii naţionale, la locul de înaltă
cinste aflându-se şi mulţi astrişti din
Mărginimea Sibiului şi de luptă câştigată prin jertfa de sânge a sutelor de mii de ostaşi români, floarea
tânără a României, ambele lupte consfinţite prin actele politice de la 1918.
Graţie succeselor sale economice-
financiare şi cultural- spirituale în desăvârşirea Unirii, să reitărăm, din
nou, modelul aşezării mărginene Săliştea Sibiului. Această aşezare a fost reprezentată semnificativ la Adunarea de la 1
Decembrie de la Alba
Iulia de 12 delegaţi. Mai mult, dintre
delegaţii acestei aşezări au făcut parte marele istoric român prof. univ. dr.
Ioan Lupaş, medicul dr. Nicolae Comşa şi învăţătorul Dumitru Lepădat, toţi
sălişteni, membri activi ai ASTREI Sălişte şi colaboratori distinşi ai ASTREI Centrale, care au avut înalta cinste de a fi aleşi în
Marele Sfat Naţional Român.
Ca şi înainte de 1918, ca şi atunci, la
1918, ca şi astăzi, condiţiile culturale
şi sociale ale populaţiei româneşti, în principal din spaţiile populate şi de
alte naţionalităţi, tot mai mult se
deteriorează!... Şi aceasta se întâmplă, în principal, în condiţiile unei
ofensive politice panmaghiare, netolerante, cu susţinere politică, în
inconştienţă politică, cu multă uşurinţă, chiar
de la Bucureşti,
pe toate planurile. Suntem la
timpul când în propria lor ţară ,
românii din aceste spaţii conlocuitoare sunt tot mai îngrădiţi, în variate
forme, în a se manifesta cultural şi spiritual, în graiul şi tradiţiile lor
româneşti naţionale, simţindu-se singuri în propria lor ţară, fiind ţinuţi sub
obrocul întreţinut de agenturile străine
şi uneltele lor de aici, trădătorii noştri de neam, cei care mereu încearcă şi
în mare parte reuşesc să propage spiritul paneuropean în detrimental
conştiinţei naţionale româneşti, chiar şi autonomia Transilvaniei şi, mai nou,
federalizarea!....
Parcă
cuprinşi de hipnoză şi de sevrajul cântărilor false, românii iau act cu
uşurinţă şi indiferenţă , până la ignoranţă faţă de toate inducerile în eroare ale Occidentului
în materie şi, mai mult, uită cu o uşurinţă
nebănuită de toate atrocităţile comise de instituţiile austro-ungare
şi maghiare asupra populaţiei autohtone–române în decursul secolelor în
propriile, în legitimile sale spaţii existenţiale .
Se
pot nota, numai câteva din experienţele negative de conlocuire a românilor cu aceste
populaţii, sub vicicitudinile imperialităţii habzburgice şi maghiare, şi nu
numai, cum ar fi: distrugerea sutelor de lăcaşe de cult ortodox de către armata
austro-ungară în Transilvania, trădarea capilor răscoalei de la anul 1784:
Horea, Cloşca şi Crişan, prin oferta făcută de baronul Brukenthal, guvernatorul
Transilvaniei, de 12000 de galbeni, pe capul acestora, pentru cine îi
desconspiră şi ajută la prinderea
acestora, de spânzurătorile frecvente “În
furci” din localităţile săseşti ale Transilvaniei, destinate în principal
românilor nenorociţi în destin, de ascuţişul ghilotinelor şi halebardelor
instalate, în principal, tot pentru aceştea, în pieţele mari ale oraşelor din
Transilvania, de tortura intelectualităţii româneşti, a celorlalţi români în aşezările ocupate de instituţiile maghiare, de fanatismul şi sadismul exagerat, prin uciderea cu
scoaterea prealabilă a ochilor şi spintecarea burţilor românilor din ţinuturile
retrocedate maghiarilor în urma odiosului Dictat de la Viena, din 1940, cum şi
de atrocităţile comise de ucraineni şi de ruşi prin împuşcarea miilor de români
din ţinuturile Bucovinei de Nord şi ale Basarabiei ş.a. m. d. ....
ASTRA
rediviva trebuie să vegheze şi astăzi, ca şi înainte de 1918, la
unitatea naţională, la reîntregirea naţională şi la crearea cadrului de conlocuire
armonizată a tuturor locuitorilor, indiferent de naţionalitate,
din toate spaţiile etern româneşti... ASTRA a
devenit , deja, prima societate
culturală naţională competentă cultural
şi capabilă de a reuşit, într-un termen scurt, să înlocuiască din spiritul multor locuri româneşti elementele antinaţionale şi să-l înnobileze
cu elemente cu certe valenţe spirituale naţionale, de armonizare interetnică,
un model constituindu-l,în acest sens, frumoasele aşezări transilvane româneşti
din Mărginimea Sibiului.
ASTREI îi revine, dar, sarcina să conştiientizeze, în
primul rând, tineretul român şi tot în
primul rând intelectualitatea cu vederi largi naţionale a României de necesitatea
conservării şi întăririi unităţii naţionale prin actul inducerii înaltei
culturi şi înaltei morale sociale, prin
progresul economic al populaţiilor din fiecare aşezare românească, indiferent din
ce populaţii şi din care etnii este constituită şi locuită, să antreneze într-un
demers economic, social şi politic
unitar naţional favorabil întreaga naţiune română, în toate spaţiile ei, cum
cele ale Mărginimii Sibiului şi de pretutindeni!....
Să esenţializăm, dar, în finalul acestei comunicări că munca cu folos,
graiul , dorul, doina, folclorul , în general, apoi portul, dansul ,
artizanatul şi tradiţiile locului sunt principii ale etnogenezei poporului
român, ce curg osmotic în eternitatea culturală şi spaţială românească filoane de aur, de tezaure
cultural-spirituale, nestemate mult râvnite de alţii şi care sunt la mare
cinste aici, în Mărginimea Sibiului, o
vatră incinsă de românismul în diversitate, o mină bogată de cultură şi
spiritualitate, de valori umane care
reuşesc să identifice în eternitate un
ţinut de nobilă spiritualitate românească, căruia cu greu îi poate fi depăşită bogăţia
strălucirii milenare!
Dr.
Gheorghe Apetroae, Sibiu, expert tehnic
judiciar polidisciplinar: topografie, geodezie, agricultură, ameliorări
funciare, evaluarea proprietăţilor imobiliare,
consilier judeţean de Sibiu - legislatura 1996 - 2000, membru fondator
şi activ al ASTREI rediviva, membru al Societăţii “Probasarabia şi Bucovina”,
membru al Societăţii Naţionale” Avram Iancul”, membru fondator al Societăţii de
Filosofie Lucian Blaga, Sebeş-Lancrăm, membru
al Corpului Agronomic Naţional Român, vicepresedinte al Societăţii Inginerilor
Agronomi din România, publicist şi scriitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu