FILOSOFIA.
NAE IONESCU
(1890-1940), SUMAR BIOGRAFIC. GHEORGHE APETROAE, SIBIU
Nae Ionescu - filosof, logician, profesor
universitar şi jurnalist - de orientare filosofică existenţial - “trăiristă”,
cu multă aplecare asupra definirii logicii din
perspectiva istorică şi explorării metafizice a misticismului şi
iraţionalismului . S-a născut la Brăila,
la 16 iunie 1890 . Urmează studiile
primare şi liceul, mai puţin ultimul an, în oraşul natal, implicându-se în
activităţi socialiste, după apropierea sa de scriitorul francofil Panait
Istrati. Este acuzat de “republicanism naţional” . Urmează cursurile Facultăţii de Litere şi
Filosofie, cu specializarea în filosofie şi le încheie în anul 1912, la
Universitatea din Bucureşti, prin susţinerea
licenţei cu teza ” Istoria argumentului ontologic”. Debut publicistic, în anul 1909... Colaborează
, între anii 1911-1916, la publicaţia “Studii filosofice”, denumită ulterior “
Noua Revistă Română... La 23 ianuarie
1911, la Societatea Studenţilor în Litere
conferenţiază despre ”Literatura celei de a IV proporţionale: Sărmanul
Dionis de Eminescu, conferinţa fiind publicată în Noua Revistă Română”, cu
apariţia la 22 februarie 1911, şi prin
care încearcă să identifice sensul
cunoaşterii în filosofia trăirii ”trăiriste”. .. La 23 septembrie 1912 publică
în “Noua Revistă Română”, sub pseudonimul Mihai Tonca, “ Preocupările filosofice ale geometrului
Poincare”, o abordare
theoretic-epistemologică asupra categoriei filosofice de “cunoştinţă”... În
anul 1913 se căsătoreşte, la Iaşi, cu Elena-Margareta Fotino, iar în anul 1914
primeşte o recomandare din partea lui C.Rădulescu-Motru pentru un ajutor din
partea Fundaţiei Universitare “Carol I” pentru
pregătirea tezei de doctorat privitoare
la filosofia lui Kant. Îşi desăvârşeşte
studiile de filosofie în Germania şi în anul 1919 îşi susţine doctoratul în filosofie la
Universitatea din Munchen, cu profesorul de logică şi filosofie comparată,
Baumker, cu teza “ Die Logistik als Versuch einen neunen Begrundung der
Mathematik”( Logistica ca o nouă încercare de definire a matematicii). Întors
în ţară, în anul 1919, fucţionează pentru scurt timp ca profesor şi
director la Liceul militar ” Mănăstirea
Dealu” , fiind chemat la Universitatea din Bucureşti şi numit asistent la
catedra de Logică şi Teoria cunoaşterii a profesorului Constantin
Rădulescu-Motru. Îşi prezintă discursul
inaugural în activitatea universitară, cu comunicarea-lecţie “ Funcţiunea
epistemologuică a iubirii” ( “Izvoare de filosofie I, 1942)... Între
generaţiile de studenţi care trec pe la această catedră în care activa profesorul asistent, cu o viziune filosofică
şi o logică insolite, cu deschideri şi
direcţii apollinice în gândire nae- ionesciene, îi vom găsi ca studenţi pe Mircea Eliade, Constantin Noica, Emil
Cioran, Mihai Şora, D.C. Amzăr, Mircea Vulcănescu, Jeni Acterian, Constantin
Floru ş.a... În perioada 1919 - 1925
devine redactor la “Noua Revistă Română”, condusă de C. Rădulescu -Motru şi
colaborează cu articole interesante la revista “Ideea europeană” condusă de C.
Rădulescu-Motru, director, alături de Tudor Vianu, Octav Onicescu, Dimitrie
Gusti, Ştefan Neniţescu, Emanoil Bucuţa, Cora Irineu şi Mircea Florian... În
anul 1922, publică în Gazeta Matematică studiul ”Comentarii la un caz de
intranzienţă a conceptelor matematice”,
pentru care obţine în anul 1923 Premiul de filosofie matematică. În
anul 1924, în luna iulie publică în revista ”Ideea europeană” studiul politic ”
Cum se pregăteşte revoluţia”, iar în cadrul Cursurilor de vară de la Vălenii de
Munte (15 iunie- 15 august) ţine prelegerea “ Contribuţia latină în filosofie”.
În noiembrie 1924 publică în “Gândirea” disertaţia ”Individualismul englez”, cu o formulă personală
de cuvânt introductiv la o traducere din Herbert Spencer, intitulată “
Individul împotriva statului”, apărută la Ed. Cultura Naţională,1924, traducere
efectuată de Olimpiu Ştefanovic i- Svensk (“Gândirea”, an IV, nr.2, 15
noiembrie 1924) şi deschide, în aceeaşi perioadă, cursul universitar de Istorie
a logicii ( Înştiinţare Floru Andronic, Univ. din Bucureşti,1925). În anul 1925 îşi definitivează cursul de”Istorie a Logicii”, apoi deschide cursul
universitar de” Filosofie a religiei” ( Editori: Teodor Ionescu, Floru Andronic, Bucureşti,1925). Tot în prima parte a anului 1925 îşi va susţine examenul de docenţă cu prof.
univ. C. Rădulescu Motru (preşedinte), din comisie făcând parte şi P.P. Negulescu, Dimitrie Gusti şi T. Ziegler,
iar din luna iunie a anului 1925 lucrează
ca docent universitar de Istoria Logicii
şi Metafizică. În noiembrie 1925
deschide la Facultatea de Litere şi Filosofie din Bucureşti cursul universitar de ” Teoria
cunoştinţei” şi cursul universitar de “
Metafizică”, cu tema Problema salvării
în “ Faust”...( Teodor Ionescu, Floru Andronic, note stenografice,
Universitatea din Bucureşti, 1926 ...) La
1 ianuarie 1926 este numit profesor-conferenţiar definitiv de Istoria logicii, iar la 24 ianuarie a
aceluiaşi an ţine conferinţa “Misticii italieni”, sub egida Institutului de
Cultură Italiană din Bucureşti. La 18
februarie ţine conferinţa “Charles Piguy”,
în ciclul consacrat literaturii franceze, organizat de gruparea bucureşteană
“Poesis” iar la 20 februarie 1926 ţine
conferinţa “Filosofia regionalismului cultural” la Bilioteca “Petre Armencea”,
în cadrul Cercului de studii şi cercetări al oraşului şi ţinutului Brăilei. La data de 29 mai 1926 încheie cursul
universitar de “Teoria cunoştinţei
metafizice” ( Teodor Ionescu, Floru Andronic, note stenografice, Universitatea
din Bucureşti, (Litografia Constanţa Dumitrescu,1927).
Din
luna mai a anului 1926,
colaborează şi apoi conduce personal ziarul “Cuvântul”, la paginile căruia va gravita cu articole un grup valoros de tineri
intelectuali români, adunaţi în jurul său, printre care: Mircea Eliade, Mircea
Vulcănescu, Mihail Sebastian, Emil Cioran ş.a... În anul 1928, după moartea lui
Titus Enacovici, devine proprietar şi director al ziarului ”Cuvântul”. Este momentul propulsării sale depline în
publicistică şi promovarea în paginile acestei publicaţii a articolelor cu teme
de filosofie, de etică şi de teologie , un mijloc efficient de implicare în
politica românească interbelică, transformând publicaţia sa într-o tribună monarhică, în
favoarea revenirii la tron a regelui Carol al II-lea. Urmare a susţinerii
revenirii regelui, filosoful Nae Ionescu devine pentru un scurt timp o persoană apropiată lui Carol al II-lea şi un membru de seamă al
camarilei regale.
În anul universitar 1928-1929
definitivează cursul “Metafizica ,I, Teoria
cunoasterii metafizice. 1. Cunoaşterea imediată ( editori: C.Floru, C. Noica,
Mircea Vulcănescu (Bucureşti, M.O. şi Imprimeria Statului, 1942)...
În anul universitar 1929-1930 a reuşit
să definitiveze al doilea curs de
“Istoria logicii”, cu un cuvânt înainte de Vasile Băncilă şi cu o introducere
de Mircea Vulcănescu şi Constantin Noica (Bucureşti, M.O. şi Imprimeria
Statului, 1941)... Tot în anul universitar 1929-1930 definitivează cursul
universitar “Metafizica II. Teoria cunoaşterii metafizice. 2.Cunoaşterea
mediată , cu un cuvânt înainte de editorii: C.Floru, C. Noica, Mircea
Vulcănescu (Bucureşti, editura Remus Cioflec, 1944)...
La 1 ianuarie 1930 este numit profesor
titular, prin Decretul Regal nr. 4456,
din 31 decembrie 1929, urmând
profesorului Constantin Rădulescu-Motru la Catedra de Psihologie şi Pedagogie
a Institulului Universitar de Educaţie
Fizică Bucureşti.
La Facultatea de Litere şi Filosofie,
Nae Ionescu predă, în anul 1930-1931, cursul de “metafizică II” şi “Istoria
metafizicii ca tipologie a culturii”( D.C. Amzer şi Dem. N. Vasilescu,
Bucureşti, 1931).
La 1 iunie 1930 candidează pentru Camera
Deputaţilor la Brăila, din partea Uniunii Naţionale şi este ales în Parlamentul
României .
În perioada legislaturii sale, în anul
universitar 1932-1933 predă cursul universitar “ Din metodologia logicei.
Analogia” şi cursul universitar “Metoda statistică cu aplicaţie la psihologie,
sociologie şi pedagogie”, iar în anul universitar 1933-1934 predă cursul
“Logica ştiinţelor exacte”. De
asemenea, în ianuarie 1934 , Nae Ionescu realizează o notă introductivă, la Immanuel Kant, “Critica raţiunii
practice”, cu o prefaţă realizată de
C.Rădulescu - Motru, în traducerea
Dumitru Amzăr şi Raul Vişan (Bucureşti, Ed. Institutului Social Român, 1934) .
Apropierea sa de Mişcarea Legionară, la mijlocul deceniului 2 -3, îl va depărta de palatal regal şi i se vor deschide , de mai multe ori, în anul 1934 şi anul 1938, pentru
ludismul său controversat între Mişcare şi
Palat, porţile temniţelor, din
ordinul celui pe care îl susţinuse,
Carol al II-lea...
Astfel,
la 2 ianuarie 1934, în urma asasinării lui
I.G.Duca, filosoful Nae Ionescu este
arestat la Sinaia... În iunie, în acelaşi an, 1934, apare romanul lui Mihai Sebastian, intitulat”
De dăuă mii de ani”, prefaţat de Nae
Ionescu, prefaţa fiind concepută ca o antiteză la tematica romanului lui Sebastian, pe numele său de elev Hechter
M. Iosef, al cărui mentor, filosoful i-a fost încă din adolescenţă, o prefaţă în care filosoful încearcă să
fundamenteze ştiinţific şi teologic, antisemitismul. Alex Constant, în “Pan”, An I, nr.3/1-15
aprilie 1941(“În Memoriam”) vorbind despre Nae Ionescu, relata faptul că după
1934 “ ... În retorica logicii lui inflexibile, biruinţa
era concluzia permanentă.Logicianul politic al epocii noastre se înşela regulat asupra timpului: momentele
polisilogismului său nu sincronizau
perfect cu momentele realităţii; anticipa. ...”
În anul universitar 1934 -1935, profesorul Nae Ionescu definitivează şi predă
cursul de “Logica generală”, cu un cuvânt înainte realizat de editorii cursului: C. Floru, C. Noica, Mircea
Vulcănescu, ediţie îngrijită de D. C. Amzăr, Bucureşti, 1935, la Universitatea
din Bucureşti (Bucureşti, M.O. şi
Imprimeria Statului, 1943)... cât şi cursul universitar de “Logica
colectivelor” (1934-1935). “. “Ascultând cursurile lui Nae Ionescu”, relevă
Arşavir Acterian, << “ erai
captat de elocinţa şi adâncimea cu care
erau înfăţişate problemele filosofice, înlesnind în acelaşi timp înţelegerea fără dificultate
a esenţei temelor propuse” .... “ ...Axa centrală a gândirii lui Nae Ionescu a
fost - orice s-ar zice- creştinismul ortodox”, în “Apostrof”, anul V, nr. 10-11-12
(53-54-55)/1994>>.
La 7 ianuarie 1935, universitarul filosof Nae Ionescu ţine la Bârlad conferinţa “ Primejdia
spiritului defensiv”, sub egida
Asociaţiei Studenţilor Creştini” Alexandru Vlahuţă”. Rezumat în Credinţa, 10
ianuarie 1935 , iar la 11 februarie 1935
ţine o conferinţă cu unele accente naţionale, în sala festivă a primăriei din
Oradea, în cadrul adunărilor ASTREI, despre unele noţiuni curente de sociologie
( Rezumatul în Familia, martie, 1935). La
25 aprilie ţine o altă conferinţă “Ce
înseamnă a fi roman”, la Brăila , într-un ciclu de conferinţe organizat de “Analele Brăilei”.
Îşi începe colaborarea la revista
“Vestitorii”, la 15 martie 1935, sub redacţia lui Gh.I. Ciorogaru, care îi
publică în următoarele 6 numere, pe parcursul lunii martie-aprilie,
articolele sale, intitulate: Roza vânturilor; Cine face istoria; Sofisma cea
Mare; Eşti rumân; Cum se” construieşte” o formă istorică .
În anul universitar 1936-1937 predă
cursul”Probleme de metafizică”, început în ianuarie 1937, iar la 22 aprilie
1937 Conferinţa sa de “Metafizică şi
Istorie a Logicii” este transformată în
catedră, profesorul Nae Ionescu, fiind numit
professor agregat prin Decretul Regal nr. 4059 din anul 1937. La 27 iunie 1937 îi apare în “Buna Vestire”
nr. 100, articolul , intitulat ” Sub
semnul arhanghelului” şi tot atunci îi apare
singurul volum antum ”Roza vânturilor”, o
ediţie îngrijită de Mircea Eliade, cu o prefaţă de Nae Ionescu, la Editura”Cultura
Naţională”Este, de fapt, o culegere de
articole şi cronici publicate în perioada anilor 1926-1933. Sunt cronici
semnate de Horea Stamatu, Liviu Teodoru, D.C. Amzăr, George Călinescu, Arşavir
Acterian, Constantin Gh. Popescu, Vasile Damaschin , un mozaic al curentelor de
gândire şi politice.
În anul 1938, la 21 ianuarie , reapare
“Cuvântul”, iar la 10 martie Senatul
Universităţii din Bucureşti este de accord cu propunerea de schimbare a
denumirii catedrei ocupate de filosoful şi locicianul profesor Nae Ionescu în
“Catedra de Logică şi metafizică”. La
25 martie 1938 ţine o prelegere-comunicare, cu ocazia celui de al 11-lea
Congres al profesorilor de filosofie, la sala”Dalles”, rezumat în Cuvântul, 27
martie.
“Cuvîntul”
este interzis, din nou, la 17 aprilie
1938 şi Nae Ionescu este arestat, a doua oară. Este destituit din Universitate,
iar în noiembrie 1938 este eliberat din lagăr..
Concepe o suită de scrisori , “Căderea în Cosmos”, între anii 1938-1939,
de care se aminteşte şi în “Introducere la Istoria logicii”, 1941, şi pe care,
potrivit informaţiei lui Valeriu Râpeanu,
Cella Delavrancea le confirmă distrugerea. Referitor la ziarul “Cuvântul”, acesta , aşa
cum afirma Traian Brăileanu în
“Cuvântul”, nr. 1/14 octombrie 1940, devine o publicaţie lrgionară, redând
textual ” în jurul acestui nou ziar se vor aduna toţi scriitorii legionari,
toţi cei ce vor să ajute cu scrisul lor marea operă de temeinică aşezare a
ţării...”.
La
13 ianuarie 1939 este intemniţat, a treia oară, în lagărul de la Miercurea Ciuc
, lagăr care avea să fie bombardat de avioanele aliate, în data de 23 august
1944, şi eliberat, apoi, tot în anul 1939, la 24 iunie, bolnav de inimă. Nu îşi mai recapătă catedra de la Facultatea
de Litere şi Filosofie a Universităţii din Bucureşti, pe care o structurase
personal în “Catedra de logică şi metafizică” şi este vizitat, în schimb, la
vila sa de la Băneasa de Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade,Constantin Noica,
Ionel Gherea, George Racoveanu ş.a..
În anul 1940 lucrează la un “Manual de
logică”, din care au rămas doar fragmente de manuscris. Moare la 14 martie 1940
în vila de la Băneasa, de faţă fiind Cella Delavrancea.
Sebastian
Doreanu, din Denver-Colorado, în conferinţa sa “ Nae Ionescu în ţară şi în
exil” prezentată la Săptămâna Câmpului Românesc de la Hamilton, va relata
.”Îndepărtat de la Universitate, ziarul
Cuvântul suspendat, urmărit permanent de agenţii Siguranţei, Nae Ionescu
se retrage la vila sa de la Băneasa unde, la 15 martie 1940 este văzut pentru
ultima data de către Mihail Sebastian, intins pe catafalc...”, dinamica stării
sale patologice, care îi grăbise
moartea, confirma, după părerea acestuia, o încadrare suspectă.... Unii susţin că a fost ucis. Arşavir Acterian, în “ Mărturii despre Nae
Ionescu”, apărută la “Echinox” nr.7-8-9/1991, certifică prezenţa la
înmormântarea lui Nae Ionescu , printre marea de oameni, pe filosoful C. Rădulescu Motru, pe Pamfil Şeicaru şi Nicolae Carandino... Îi găsim, spuselor
lui Emanoil Bucuţa, şi pe Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Vaile Băncilă....
Asupra
morţii lui Nae Ionescu , putem apreciai relatările lui Emanoil Bucuţa
<< “ ... Onicescu[...]( este vorba de acad. Octav Onicescu) a avut timp[...] să-mi spună vestea de trăznet că
Nae Ionescu a murit azi-dimineaţă. Îl întreb şoptit: „ De moarte naturală? „ El face numai un semn din
umeri care te lasă să bănui orice. Bietul Nae! Acum opt zile, când am mâncat împreună şi era atât de vioi, cine s-ar fi
putut gândi? ... >>.
Miron
Radu Paraschivescu , în ciuda concepţiilor sale opususe lui Nae Ionescu,
l-a admirat “ pentru inteligenţa lui ieşită din comun, ca şi pentru spiritual
lui de dăruire” (Arşavir Acterian).
D.C. Amzăr în confesiunile sale “
Nae Ionescu,. Cum l-am cunoscut” îi va
contura o imagine cât mai apropiată de realitate celui “ ... care a fost , generaţii de-a rândul, îndrumător şi
generator de gând şi faptă românească şi umană.... “ . Acesta a fost atras de “ cursurile extrem de vii şi
surprinzător de personale ale filosofului.
Sub egida Comitetului pentru tipărirea
operei lui Nae Ionescu, din care făceau parte studenţii profesorului: Mircea
Vulcănescu,Costache Floru, Constantin Noica, prieteni ai acestuia, printre care
academicianul Octav Onicesu şi admiratori, precum Sandu Tudor, s-au publicat volumele: “Istoria logicii, în 1941
şi 1943, “Metafizica”, în anul 1942, având la bază cursul de “Teoria cunoştinţei metafizice. Cunoaşterea imediată”; “Logica generală”, după un curs ţinut în anul
universitar 1934-1935, în anul 1943, pentru ca în anul 1944 să fie tipărită “ Metafizica”,
partea a 2-a , cuprinzând cursul de “Teoria cunoştinţei metafizice. Cunoasterea
mediată”, un curs ţinut în annul
universitar 1929-1930, apariţie, anul 1944.
Germania va fi , nu după mult timp, locul
în care , în anii “50” apar primele
cărţi ale lui Nae Ionescu, editate de către foştii studenţi sau colaboratori la
“Cuvântul”.... Sub îngrijirea lui George
Racoveanu îi apare în anul 1951 volumul
“Convorbiri”, cu o prefaţă de Mircea Eliade, iar sub îngrijirea lui D.C. Amzăr,
apare volumul “Îndreptar ortodox”tipărit la “Frăţia ortodoxă” din Wiesbaden, în
anul 1957.
După cum relevă acelaşi Sebastian Doreanu din Denver-Colorado, în
conferinţa sa “ Nae Ionescu în ţară şi în exil” , ”Mircea Eliade, prin prestigiul câştigat în
lumea academică internaţională, publică o prezentare a lui Nae Ionescu, în volumul 4 din “The Encyclopedia of
Philosophi ”, apărută sub îngrijirea lui
Paul Edwards, la Editura Macmilian şi Free Press din New York, în anul 1967”. V .
La împlinirea celor 80 de ani de la naştere şi 30 de ani de la
deces, în anul 1970, i se va închina lui
Nae Ionescu întreg numărul 10 al revistei “Prodomus”, foaie de gândire şi apropiere creştină,
apărută în Franţa, sub redacţia lui Paul Miron şi Ioan Cusa. Semnează în acest număr omagial : Andre
Scrima, Ioan Cusa, Mircea Eliade, Virgil Ierunca, D.C. Amzăr, , Vasile
Băncilă, Monica Lovinescu şi George
Racoveanu.
Virgil Ierunca, în anul 1978 se îngrijeste de apariţia volumului de logică a
lui Nae Ionescu, la Editura Ethos din Paris...
In
mai 1988, Eugen Popescu revine cu o comunicare la congresul al XIII - lea al
Academiei Romano - Americane de Arte si Stiinte, ţinut la Universitatea
Portland, Oregon, intitulata: Profesorul
Nae Ionescu, filosof si ziarist. Prezentatorul a urmarit să scoată din uitare opera lui Nae Ionescu, spre a i se acorda importanţa cuvenită. Se va ţine de cuvânt şi doi ani mai tarziu, in
Colectia Institutului Roman de Cercetari Istorice, din San Diego, sub
ingrijirea sa vede lumina tiparului
volumul omagial: “Nae Ionescu, 100 de
ani de la nastere: 1890 - 1990, cincizeci
de ani de la moarte: 1940 - 1990”, volum în care parintele Gheorghe Calciu,
ajuns în exil, relevă textual Ortodoxia
lui Nae Ionescu.
In acelasi an, 1990, ca urmare a transformarilor politice petrecute in Romania, numele lui Nae Ionescu reintra in circuitul cultural naţional. Editura Humanitas publică şi republică cursurile de Metafizică, de Logică, de Istoria Logicii . Alte edituri publică: Prelegeri de filosofia religiei, Problema mantuirii in Faust al lui Goethe, Teoria cunostiintei, Suferinta rasei albe, Manual de grafologie şi Roza Vanturilor, o reeditare a singurului volum publicat in timpul vietii, sub ingrijirea lui Mircea Eliade.
Cercetatorii perioadei se dedica recuperarii lui Nae Ionescu. Sub ingrijirea lui Marin Diaconu, Dan Ciachir sau Dorea Mezdrea, apar : “Nelinistea metafizică”, “Intre ziaristică şi filosofie”, “ Publicistica dintre 1909 - 1923”, “ Scrisori si memorii”, “ Corespondenta de dragoste. ... “. Numarul 7, din septembrie 2003 al revistei Rost - manifest românesc este dedicat in întregime lui Nae Ionescu iar un manuscris al lui Mircea Vulcănescu este tiparit sub titlul “Nae Ionescu aşa cum l-am cunoscut”....
In exil, editorul Gabriel Stanescu, din Atlanta, Georgia, rediteaza “ Indreptarul Ortodox” si compileaza volumele : “Nae Ionescu in constiinta contemporanilor săi” şi “ Mircea Eliade: File despre Nae Ionescu”...
In afara volumelor publicate despre Nae Ionescu, omagierea fostului profesor de catre grupul de intelectuali români din exil s-a manifestat si sub forma pastrarii numelui ziarului , o publicaţie care a facut istorie sub directia sa in anii ' 30. Ma refer aici la ziarele exilului “Cuvântul Liber” sau “Cuvântul in Exil”, culminând cu ziarul “ Cuvânt Românesc”, cea mai lungă publicaţie anticomunista a exilului romanesc...
Şi pentru ca s-a amintit de “Cuvântul Romanesc”, nu se poate trece cu vederea realizarea, de către acelaş grup inimos de români din Hamilton-ul Canadei, a “Centrului Cultural Nae Ionescu”, gazda de-a lungul timpului a atâtor manifestari culturale de exceptie..., unde, alaturi, la umbra verde a unui stejar, tronează pentru veşnicie bustul lui Nae Ionescu, opera celui care a fost sculptorul român în exil, maestrul Nicapetre.
In acelasi an, 1990, ca urmare a transformarilor politice petrecute in Romania, numele lui Nae Ionescu reintra in circuitul cultural naţional. Editura Humanitas publică şi republică cursurile de Metafizică, de Logică, de Istoria Logicii . Alte edituri publică: Prelegeri de filosofia religiei, Problema mantuirii in Faust al lui Goethe, Teoria cunostiintei, Suferinta rasei albe, Manual de grafologie şi Roza Vanturilor, o reeditare a singurului volum publicat in timpul vietii, sub ingrijirea lui Mircea Eliade.
Cercetatorii perioadei se dedica recuperarii lui Nae Ionescu. Sub ingrijirea lui Marin Diaconu, Dan Ciachir sau Dorea Mezdrea, apar : “Nelinistea metafizică”, “Intre ziaristică şi filosofie”, “ Publicistica dintre 1909 - 1923”, “ Scrisori si memorii”, “ Corespondenta de dragoste. ... “. Numarul 7, din septembrie 2003 al revistei Rost - manifest românesc este dedicat in întregime lui Nae Ionescu iar un manuscris al lui Mircea Vulcănescu este tiparit sub titlul “Nae Ionescu aşa cum l-am cunoscut”....
In exil, editorul Gabriel Stanescu, din Atlanta, Georgia, rediteaza “ Indreptarul Ortodox” si compileaza volumele : “Nae Ionescu in constiinta contemporanilor săi” şi “ Mircea Eliade: File despre Nae Ionescu”...
In afara volumelor publicate despre Nae Ionescu, omagierea fostului profesor de catre grupul de intelectuali români din exil s-a manifestat si sub forma pastrarii numelui ziarului , o publicaţie care a facut istorie sub directia sa in anii ' 30. Ma refer aici la ziarele exilului “Cuvântul Liber” sau “Cuvântul in Exil”, culminând cu ziarul “ Cuvânt Românesc”, cea mai lungă publicaţie anticomunista a exilului romanesc...
Şi pentru ca s-a amintit de “Cuvântul Romanesc”, nu se poate trece cu vederea realizarea, de către acelaş grup inimos de români din Hamilton-ul Canadei, a “Centrului Cultural Nae Ionescu”, gazda de-a lungul timpului a atâtor manifestari culturale de exceptie..., unde, alaturi, la umbra verde a unui stejar, tronează pentru veşnicie bustul lui Nae Ionescu, opera celui care a fost sculptorul român în exil, maestrul Nicapetre.
Dar, interesant este şi faptul ,
asupra căruia trebuie să reflectăm cu atenţie, că nu mult după efuziunile recuperatorii postume, opera nae- ionesciană intra sub lupa unor
cercetatori ai perioadei interbelice. Drumul a fost deschis, paradoxal, de Eugen Ionescu, care într-o
scrisoare adresata in anul 1945 lui
Tudor Vianu, aruncă eşecul generatiei
interbelice pe Nae Ionescu, pe apropierea acestuia de Miscarea Legionară!... Sebastian Doreanu din Denver-Colorado, în conferinţa sa “ Nae
Ionescu în ţară şi în exil”, Hamilton, 8.01.2010 , relevă un fragment din scrisoarea lui Eugen Ionescu către Tudor Vianu : ”Ăsta, Eliade, e un mare vinovat. Şi el, şi Cioran, şi imbecilul de Noica, şi grasul de
Vulcănescu, şi atâţea alţii ( Haig Acterian, Mihail Polihroniade ...) sunt
victimele odiosului defunct Nae Ionescu. Din cauza lui, toţi au devenit fascişti. A
creat o stupida, infioratoare Romanie reacţionară ".... Aceste accente acuzatorii la persoana filosofului şi
logicianului român Nae Ionescu au fost preluate, dupa 1990, de catre Zigu Ornea, care , după relatările lui Sebastian Doreanu din Denver-Colorado, în
conferinţa sa “ Nae Ionescu în ţară şi în exil, << ” acesta “
într-o lucrare ce a facut furori, Anii '30, criticul literar, al cărui denunţ
ordinar, in plină perioadă stalinistă, a
anilor '50, i-a trimis pe Constantin Noica si pe alţi intelectuali din lotul
Noica - Pilat la puşcărie, Zigu Ornea,
asadar, face un aspru rechizitoriu al vieţii culturale interbelice, acuzată de
un antisemitism feroce, vinovatul principal fiind găsit, nimeni altul decât Nae
Ionescu şi influenţa negativă a acestuia asupra tineretului”... >>
Se
semnifică, dar, cazuistica unui subiect controversat, Nae Ionescu, expusă de Gabriel Stănescu, în “ Cazul Nae Ionescu sau triumful spiritului
Socratic în cultura română” , un articol de început la crestomaţia sa,
intitulată “ Nae Ionescu în conştiinţa contemporanilor săi”, Ed. Criterion
Publishing, Bucureşti, 1998 : “ ... Adorat de către o parte dintre studenţii
săi cei mai dotaţi pentru filosofie, contestat cu virulenţă de către
politicieni, dar şi de gânditori de talia unui Nichifor Crainic ori de istorici
literari şi gazetari “de sânga” (George Călinescu şi virulentul C. Beldie), flacăra spiritului lui Nae Ionescu
a supravieţuit vicisitudinilor timpului, ea fiind mai puternică decât
incertitudinea, îndoiala şi suferinţa fizică”...
Tot Gabriel Stănescu, în urma obţinerii
acordului de a prelua unele articole scrise de personalităţi de seamă ale
spiritualităţii şi culturii româneşti cu referire universitarul filosof Nae Ionescu din publicaţiile acestora şi de ajutorul lor documentar,
referindu-se la Paul Miron, Mac Linskott
Ricketts, Gheorghe Drăguluin, Andrei Pleşu,
Gherghiţă Geană, Gabriel Liiceanu, Eugen Popescu, Nae Antonescu, Mircea
Handoca,... Dan Dungaciu, Gh. Paruisi(B.A.R.), Marta Petreu a evidenţiat spiritual socratic al
profesorului de logică şi metafizică, paideica sa fiind în spiritual creştinismului, că
<<“... virtutea morală reprezintă mijlocul necesar pentru a realize
mântuirea. Nae ionescu nu a intenţionat
să “construiască” un sistem filosofic,
pentru că un astfel de sistem este iremediabil închis, deci definitiv, când de
fapt fiinţa umană este imperfectă în raport cu Dumnezeu. ... “ >>.
Personal, referindu-mă sintetic la condiţia
universitarului filosof Nae Ionescu, aş releva, tot textual, impresiile lui N. Bagdazar în volumul său ” Scrieri”,
Ed. Eminescu, 1988, o ediţie îngrijită cu note şi introducere de Gh.
Vlăduţescu: <<“ ... ofensiva
contra filosofiei ştiinţifice” ....este primejdioasă în ordinea unei,
aşa-zicând, pedagogii sociale, deturnând tineretul, mai cu seamă, de la
rosturile sale autentice. Or “ noi avem o absolută nevoie de răspândirea
spiritului ştiinţific în mijlocul tineretului... Secolul în care trăim trebuie
să sfârşească dând neamului nostrum o educaţie în spirit ştiinţific” >>
este o referire la “ Ofensiva contra spiritului ştiinţific”, concepţia lui Nae
Ionescu de filosof creştin expusă în “
Revista Fundaţiilor Regale”, an X, iulie 1943, nr.7 . Şi încă ceva: Diabolicul
val al antisemitismului a fost de natură
stratificat sociologică, al limitei cunoaşterii tuşată şi impregnată de mercantilismul mistic mozaic şi de
creştinism, de alte religii personaliste
şi chiar de politeism!... Şi încă ceva. Nae
Ionescu,renunţând la principiile logicii matematice, domeniu în care îşi luase
doctoratul la Universitatea din Munchen, prin logica şi metafizica adevărului absolut ,
prin metoda sa socratică, de dinamizare
istorică organică armonizată a mecanismelor culturii şi spiriritualităţii
româneşti avea să determine şi o orientare hermeneutică universală
în diversitatea conceptelor
religioase, un câmp epistemologic încă puţin defrişat, la care a început să
lucreze cu migală şi succes, lângă el, discipolul şi asistentul său Mircea
Eliade, pe un domeniu în care Nae
Ionescu, succesor al gânditorului Vasile Pârvan, avea să-i repereze şi să-i
deschidă calea celebrităţii lui Mircea
Eliade . Cel din urmă, i-a preluat conceptul
mântuirii subiective prin
permanenta suferinţă, neliniştiri, aventura în rodire şi în descoperirea
fiinţei sinelui - personal şi colectiv,
până la contopirea în fiinţa divină , în absolut, prin ortodoxism, de
fapt, metoda organică de viaţă şi de gândire a maestrului său spiritual.
Se pare că la Nae Ionescu “ neliniştea ,
tragicul vieţii, iraţionalismul au venit
de la Kirkegaard, de la Martin Heidegger...
de la Chestov ... Wilhelm Dilthei.” (George Călinescu, Istoria literaturii române de la origini până în prezent, ediţia
a II-a, Ed. Minerva, 1982). Astăzi, când presiunile moral-teleologice,
urmare a expansiunii şi universalizării informaţionismului, neopozitivismului
scientist şi constructivist ( vezi orientările pozitivist-scientiste ale Şcolii
de la Viena) devin în mod natural tot
mai diluate este de aşteptat un orizont societar al unor elevaţii morale şi
metafizice cu extindere istorică scientistă şi o restrângere a metafizicii în
ontologic. Futurologic, este de aşteptat , nolens- volens, o diminuare şi o
ireversibilitate a escaladării contrastelor antinomice eclesiale, într-un
orizont epistemologic larg deschis construcţiilor armonice- exploratorii , pozitive
, categorial - dialectice cu reverberaţii progresive în competiţiile social-culturale
şi spirituale ale majorităţii păturilor sociale şi implicit a naţiunilor....
Este vorba, desigur, de o metafizică a ontologicului şi de o
logică a sustentării gnosiologice spre cunoaşterea fizical- esoterică... Cu acestă dialectică, în principiu gnomică, a antinomiilor categoriale, filosoful
lucra antitetic la logica ambelor resorturi, dar dinafara raţiunii logice, pe ambele paliere, şi cel iraţional mistic- nihilitic imediat şi cel analitic-sintetic pozitiv
mediat, aceasta, fiind, de fapt, determinanta de forţă a gravitării în jurul
său a unei importante părţi din elita intelectuală interbelică. Dar , tot el nu recunoştea valoarea lor axiologică
în planul cunoaşterii şi în
spaţialitatea social-spirituală... Regretabil, Nae Ionescu refuza constant construcţiile metafizice
cu principiile pozitivist-scientiste şi
efectele acestora le nega... Aceasta,
numai pentru primatul sustentării teologice a adevărului absolut, în El, în
unicitatea Providenţei, numai pentru proliferarea creştinismului, a dogmelor
ortodoxe în destinul personal şi colectiv al existentului ( Splenger şi
Keyserling) , în spaţiul naţional românesc. Se înţelege că Nae Ionescu, format ca filosof la Şcoala de
la Darmstadt, ca discipol al lui Hermann Keyserling, magistrul care promova în
ontologic respectul subiectului uman în faţa misterului,
imediatului, ca miracole ale cosmicităţii transcendente şi pentru mediat - experienţă - ( Ch. Peirce, W.
James şi J. Dewey, F.C.S. Schiller, G. Papini ş.a.).“elementul definitoriu al
existenţei umane şi preocuparea pentru sensul ascendant “, in fatum ( vezi şi România Literară nr. 30, 2006),
adică un sens de tip faustian, cum ar fi
:” Etern femininul, ne înalţă-n tării”. Este un sens metafizic pe care Nae Ionescu îl concepe ca o
cădere în timpul goetheian, în imperiul Providenţei, dar nu oricum ci în mântuirea prin suferinţă. Se observă şi apropierea de Kant, pri capacitatea sa de a identifica fiinţarea spirituală
subiectivă în coordonate apriori, prin funcţia iraţionalului în transcendenţă ,
în dumnezeire, dar şi de idealismul obiectiv al lui Hegel, prin promovarea vieţii subiective,antinomice, complexe,
într-un cadru, nu altul decât, istoric...
Mai
puţin urmărea potenţialul axiologic
moralizator al acestora, le seconda, în fond prin latura cea mai perenă a creştinismului- începând cu cel neotomist- prin Origen , continuând cu
existenţialismului religios- ortodoxismul raţionalist( Berdeaev) şi cu catolicismul lui Massis , pe care îl
cunoştea bine din perioada lagărului de la Celle- Schloss, Hanovra, şi pe care, toate le
idealiza, neezitând implementarea acestora, profitând pentru aceasta mult de medierea prin “ Cuvântul” şi chiar prin
oferta politică a Mişcării Legionare, un
sol ideologic de care se pare că s-a folosit mult, dar de fertilitatea căruia
se pare că nu prea era convins!... Pe restul
epistemologiilor raţional- ontologice, cosmologice , pozitiviste ,
neopozitiviste sau constructiviste, sau altele, opuse concepţiei şi preocupărilor sale metafizice
monoteiste, trăirii în persona isihasmului palamasian, în absolutul pământean şi în cel celest, cu tot binele, în El,... le refuza cu
obstinaţie sau poate chiar nu reuşise, până la trecerea prea timpurie a sa în
eternitate, efectele lor, a le intui ...
Sibiu, 10 iunie 2014, Gheorghe Apetroae
Sibiu
Bibliografie:
-
Vlăduţescu,Gh., Sensul cunoaşterii în filosofia “trăiristă”; în “Revista de
filosofie” nr.9, 1966;
-
Stănescu, Gabriel, Nae Ionescu în conştiinţa contemporanilor săi, Ed. Criterion
Publishing, Bucureşti, 1998 ;
- Sebastian
Doreanu din Denver-Colorado, conferinţa “ Nae Ionescu în ţară şi în exil”
prezentată la Săptămâna Câmpului Românesc de la Hamilton, 8.01.2010;
-Ciachir,
Dan, Gânduri despre Nae Ionescu, “Steaua, anXLI, nr.3, martie 199o;
- Ionescu,
Nae, Neliniştea metafizică, Ed. Fundaţiei Culturale Române, Bucureşti, 1993;
- Cioran,
Emil, Nae Ionescu şi drama lucidităţii, în Vremea, an X, nr.490, 6 iunie 1937,
- Noica,
Constantin, Ce învaţă “filosofii”de la Nae Ionescu, în Vremea, an x, nr. 490, 6
iunie 1937;
- Eliade, Mircea, Profesorul Nae Ionescu, în
Universul literar, an II, nr.13, 23 martie,1940;
- Eliade, Mircea , Funcţionarea socratică a lui
Nae Ionescu, în “Pan”, an I, nr.3, 1-15 aprilie 1941, Ed. A II-a,1941,
-
Ediţiile şi notele realizate de Marin Diaconu şi Dora Mezdrea, la
volumul “Neliniştea metafizică, Editura Fundaţiei Culturale Române,1993;
- Manoliu,
Petru, Nae Ionescu: “Istoria logicii”, în Vremea războiului, an Xii, nr. 610,
20 iulie, 1941;
- Ediţiile
şi notele realizate de
- Diaconu,
Marin, Mezdrea, Dora, Curs
de istorie a metafizicei, cu introducerea de Ştefan Voinescu, Editura
Anastasia, 1996;
- Băncilă ,
Vasile, Nae Ionescu, în : Nae Ionescu, Istoria loguicii, Bucureşti, în M.O. şi Imprimeria Statului,
1941;
- Vulcănescu,
Mircea, Noica, Constantin, Introducere la: Nae Ionescu: Istoria logicii,
Bucureşti, n M.O. şi Imprimeria Statului, 1941;
- Popa,
Grigore, Opera lui Nae Ionescu ( “Istoria logicii” şi “ Metafizica”), în
“Saeculum”, an I,nr.1, ianuarie-februarie 1943;
- Cazan, Gh.
Al., Filosofia trăirii. Nae Ionescu; în Istoria filosofiei româneşti,
Bucureşti, E.D.P.,19084;
- “Nae
Ionescu”, encyclopedia liberă, text disponibil sub licenţa Creative Commons.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu