luni, 11 aprilie 2016

Literatura: Introducere la volumul de versuri al Mariei -Ileana Tănase, intitulat Note de toamnă, de Gheorghe Apetroae, Sibiu


PREFAŢĂ

„Note de toamnă” este titlul volumului de versuri scris de Maria Ileana Tănase cu aleasă simţire şi erudiţie, spre cuvântarea ideilor cu gravitaţii ce sfidează trăirile temporale în emoţii, dureri sufleteşti şi în gânduri, aproape toate condensate şi purtate de un suflu autumnal, al anotimpului dens de poezie.   

     Încă din titlul volumului, poeta  ne introduce în peisajul versificat al cromelor olive şi hematice, în sonanţele cosmice ale gândurilor sale elevate în versuri la cel mai înalt rang existenţial, într-un  mediu autumnal anume creat de poetă.

      Răsfoind volumul, constatăm că versurile din poemele sale, înserate în  acest parcurs literar,  sublimează principiile unei vieţi complicate, trăită în vâltorile adâncimilor  spiritului poetic care emerg din lăuntricul unui suflet  în care a hălăduit multă vreme Eol cu neliniştile poetei, ostoite de forţa gândului, spre a se transfigura în cuvinte din ce în ce mai alese şi mai expresive pe scara creaţiei poetice a unei fiinţe sensibile angajată pe trecerea vieţii sale apollinice... Se simte la Maria-Ileana Tănase, vântul tensiunilor astrale, din ale căror învolburări  de cuvinte şi-a ales poeta erosul şi cântecul zilnic în lupta pentru o viaţă liberă, de acolo de unde şi-a luat ritmul versurilor şi, aceasta, pentru a rezona cu trecerea, acum în parcurgere autumnală, cu universalizarea existenţelor interioare şi îşi expune blazonul poetic, cuvântul, prins de crucifixul trecerii ...   Poeta forţează menţinerea ritmurilor, chiar şi  în peisajele autumnale, cu energiile mari ale gândurilor sale, nutrind neîntrerupt credinţa sa  în cuvinte eluvionate din sacralitatea  acestora, din alteritarea partenerială, pe care o sugerează aproape în fiecare dintre poemele din volum.  Poemul „Datorie” rezonează şi certifică  din plin tenacitatea abordării meditaţiei, ca pe o datorie venită din lunga perioadă de gestaţie poetică: ” Pe banca gândurilor tale-s în fiecare dimineaţă / fericirea s-a călugărit, dar mi-a rămas credinţă”.  S-ar părea că ar fi vorba de o fericire îndelungată şi deplină, în condiţiile trecerii caudine înspre construcţiile edificate din propriul lăuntric, în alteritate cu cuvântul, în care frecvenţa metaforei şi sinecdocii conturează, prin frecvenţa tuşelor reci, evidenţa partenerului fiinţial în condiţia sa de entiv al depărtării... Autoarea reuşeşte în versuri, un discurs monologic pentru contracarea marginalizarii spiritului absolut prin cuvânt, urmare a neînvingerii tăcerilor şi  refulărilor constante generate de rătăcirea cugetului pe câmpul onirismului, o cvasimaterialitate a cosmicităţii entropice şi o resemnare în ascunderea “cancerului neputinţei printre poeme, “ cu speranţa că timpul te va trata mai devreme”(Datorie). Credem că substanţa poemului i-a fost adusă în prim plan Mariei - Ileana Tănase de experienţa în abordarea unicului, contiguului şi disfuncţiilor structural-ontologice din structura estetică monoteistic - metaforică cu stigmatul monologic în construcţiile sale noezice, cu corespondenţe factoriale în socialul monocrom şi monocord.

         Pentru reprezentarea lumii exterioare, poeta Maria Ileana Tănase simte datoria de a o realiza  numai prin tăcere: „ Se - apropie iarna, iar tăcerile sunt deja -mblănite,/ prin reamintire  „ amintirile umblă desculţe, prin frig şi sunt răcite”, în contrast cu efervescenţele vieţii şi lumii  sale interioare, cu reflexele celestului, pardigme ale convenţionalităţii... Datoria sa este şi de a neutraliza tristeţea şi alienarea prin cuvântul scris : „ Am căutat tristeţii un rost şi-un ţărm al împlinirii,/ iar dincolo de iubire, m-ai atins cu harul scrierii”...

     Se observă , de la primul poem înserat în acest volum, că poetica sa este generată de elemente lingvistice complexate categorical cu principii filosofice, din care nu lipsesc: cuvântul, tăcerea, amintirile, cugetul, tristeţea, anotimpul toamnă, visul, dorul şi timpul.  Toate, acestea, curg şi converg în versuri,  într-o  dinamică transfigurativă şi se prind în imagini policrome intense,  în ramuri solide de cuvinte - de energii eliberate de combustii  cu reverberaţii de incantaţie, în revelaţii metafizice, ca în poemul “Ţi-am sărutat sufletul”, în versurile: “... rădăcinile ţi s-au răsfirat la mine prin suflet/ şi-au înflorit răzoarele de cuvinte - în cuget./ ... / în copacul iubirii n-au pleznit mugurii uitării.”. Aceleşi arderi lăuntrice le percepem şi în “Copacul destinului”, în versuri, precum: “ iubirea mea te va-nsoţi, chiar şi-n mormânt./ ... / la Templul Iubirii, ne-a cununat nemurirea,/.../plâng ramurile vieţii, ne doare desfrunzirea/ ... / avem rădăcinile - nfipte prin gândul celuilalt,/ mi-eşti copacul destinului şi zborul spre înalt”. În ambele poeme se conturează o prezenţă existenţial - fenomenologică,  aidoma celei desprinse din secţionarea  ramurilor copacului lui Paul Valery...   

      Poeta îşi caută refugiu „pe cărările trecutului”, acolo unde forţele gândului şi sufletului sunt conjugate cu fiorul poetic bine gestionat în poemul din volumul său , intitulat „Binecuvântat an”.  Aici îşi întâlneşte gândul „odihnindu-se în neuitare” şi  „sufletul aşteptând, parcă, răsăritul prezentului”, acolo unde „ca un paianjen, ţese hainele poeziei”, aceasta devenind„..."îngerul ce-ocroteşte mintea şi sufletul " (vezi: Pasiunile sufletului, Descartes), prin reuşita unei excelente metafore: „ Gândurile alunecă prin cuvinte,” şi sustentează  „ca şi arcuşul / pe corzile de vioară, iar poemul prinde aripi”...  Încoronându-se, astfel, pe soclul creaţiei sale, poemul „răcoreşte travaliul suferinţei„ ... stările antitetice: „ şi doar suferind, descoperim măreţia bucuriei, o temă cu obiect  înscris în registrul postmodernismului baudelairean, rimbaudian  şi cel bacovian.

    În poemul „Acest septembrie „ se obsevă un legământ onomatopeic între anotimp, poetă şi cuvânt, excelând prin comparaţii cu substrat metaforic - hiperbolic şi litotic, care sfidează acest anotimp „ te-ai scăldat ca-ntr-un ocean prin ochii mei”, configurând imaginea unei treceri în care se descoperă preţul amintirii ca o sărbătoare a iubirii revigorate de valurile ei şi transfigurată, ca şi gând, în versuri: ” să fie-acest septembrie cel mai frumos regal”. 

    „Ploaia bocitoare” relevă fenomenologia eului  într-un cadru celest, unde frigul umed din fluxul apollinic inundă teluric  neuitarea în reverii existenţiale într-un clişeu cu tuşele unui gând care penetrează fiinţial şi se încifrează panteistic în metafore „iar gândurile se despletesc în ploaie”. Din stropii de ploaie şiroiesc cuvinte în versuri ce crează cadrul imaginar şi sublim al lăuntricului:„Îţi scriu, iubite, cu picături de ploaie”, în aşteptarea disperată a iubirii” mi-am pus pelerină,din răbdare” Asistăm la o ploaie în rafale de gânduri cu stropi denşi şi  grei, în parcursuri  ritmice şi

reflexive...  

       În „Feşe din poeme”, se asistă la un mixaj între durere şi căutare, poeta depunând eforturi  evidente pentru crearea unui cadru, de această dată, prin excelenţă, sepulcral, cu valenţe poetice: „ Urc pe scara vieţii cu felinarul lui Diogene,/ nu voi lăsa visul, înveşmântat în blesteme;/te iubesc şi-n iarna ce va ninge prin vene,/ cu toamna din mine, şi-n nescrisele poeme”. Este vorba de un vis

ademenitor ce răzbate facil, în reveriile eului, prin poemele Mariei-IleanaTănase(Pierre-Jean Jouve).

   Ne surprinde în textele sale, rezultatul agregărilor facile între gnozic şi imaginar, între real şi fantastic prin exerciţii cu ecuaţii sistemice ce ignoră gravitaţia, în versuri de scurt metraj. Din ecuaţia stărilor existenţiale dense ale poetei în poeme cu proiecţii semnatice şi metaforice, se conturează prezenţa sa în poezie şi evidenţa  sustentaţiei, aceasta, conştientizându-le şi universalizându-le ca termeni liberi ai trecerii...

       Asistăm cu bucurie la o simfonie a  cuvintelor cântate pe „Note de toamnă” de un suflet vulcanic avid de iubire şi pătrus de această nesfârşită combustie, dar şi de o eternă tristeţe, de acele stări existenţiale create anume de Maria- Ileana Tănase, stări prin care poeta se relevă  ca  rezultantă - destin , elocvente în poemul „Doar tu... doar eu”, în versurile: „Mereu am vrut să curgă timpul peste ţărmul vieţii,/... /Azi, aştern  cuvintele în metafore, legate prin rime, / iar focul iubirii nebune arde şi-nalţă văpăi în poeme”, inundând templul construit din sacralitatea energiei gândurilor , flăcări  mistuite  în parteneriatul vieţii ...

    Din parcursul acestui volum de poezii, am reţinut la Maria-Ileana Tănase varietatea de metonimii, frecvenţa metaforei şi comparaţiei, prezenţa constantă a sinecdocii, măiestria cu care ştie să  transpună sensurile versului scris în stările sufleteşti ale cititorului sensibil la o poezie autentică.

      Nu pot încheia această scurtă introducere la volumul Mariei - Ileana Tănase „Note de toamnă”, fără a revela seria de sintagme culese din poemele înserate în acest volum, din versurile cu o mare încărcătură metaforică, care impresionează prin expresivitatea estetică şi prin semantica conţinutului lor, cum ar fi: dorinţa respiră prin rime - te-am zidit din cărămizi de cuvinte ( Nu te-am pierdut); m-ai adunat din răsăritul fiecărei dimineţi ( Hamac din cuvinte); simt nelinişti vechi şi-n braţele minţii te strâng - timpul te-a dăltuit pe placa din sufletul meu (Umbra destinului); te caut printre ramuri de cuvinte - te adulmec din mireasma salcâmilor în floare (Mireasma salcâmilor în floare); eşti ascuns sub pleoape între ramuri de tăceri, iar la jugul timpului tragem nevindecate dureri (Tăcerea aşteaptă răspuns); Mugurii durerii au plesnit ca o rană (Toamnă bacoviană); Foşnesc gândurile ca frunzele, toamna pe ram - mi-eşti mireasmă de cuvânt, iar speranţele noastre aleargă-n fuioare de vânt(Vântul); pe umeri simt fiorii gândurilor tale (Cât de mult ne iubim); Gândul poposeşte pe zidurile unei amintiri, de tivul pleoapelor atârnă neîmpluinite vise (Stânci străvechi); pe umerii tâmplelor curg lacrimi din tăcerile tale( Suspinul sanguin); rădăcinile depărtării le-am înnodat în poeme (Tăceri sterpe); Ţi-am învelit privirile adormite peste umerii mei (Ţi-am rămas cerul); Copacii îşi dezbracă durerea prin Frunze (Echinocţiu de toamnă).

     Din poemele volumului relevate mai sus, din pantonimia imagistică şi ideatică a sintagmelor conţinute şi prezentate succinct - din celelalte poeme, putem  înţelege că poeta Maria Ileana Tănase poate ajunge cu  siguranţă meritorie, prin construcţii lingvistice de imagini inedite, clădite cu multă râvnă şi pricepere în structuri metaforic - panteistice, printr-un mixaj noezic de real şi fantastic, unde lipsirea şi aşteptarea  transgresează cromatic dintr-un cadru predominant liric şi ingenuu, într-o galerie de imagini ireale, în sonanţe autumnale( J. B. Pontalis),  la o  metafizică a liniştii din cuvânte, suspin şi tăcere.    

Dr. prof. Gheorghe Apetroae, Sibiu, critic literar, scriitor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu