vineri, 9 octombrie 2020

Literatura filosofică. În ostroavele Azore, Gheorghe Apetroae, sibiu

 

VALORI  ALE  ESEISTICII  CONTEMPORANE          - III  -
Eseu filosofic. Gheorghe Apetroae, Sibiu
 

         Am considerat poemul- eseu „În ostroavele Azore” al poetului- filosof Liviu Antonesei, drept unul dintre puţinele scrieri literare contemporane,  apărute după anul 1989 în publicistica românească, cu un atât de bogat conţinut filosofic. Este un sublimat gnomic cu configurări structurale  versificate,  care a întrunit, ce-i drept, într-o perioadă de gestaţie, s-ar părea îndelungată, pe deplin condiţiile caudine ale trecerii și apariţiei.        Autorul reuşeşte într-un text cu structura discursului monologic non-  socratic, să contracareze marginalizarea spiritului absolut din universal, prin promovarea unui idealism obiectiv, de tip hegelian, urmare a depresiilor şi refulărilor constante, generate de o interpretare  dialectică cu  tentă de cvasimaterialitate a cosmicităţii spiritualului.

  Credem că substanţa poemului i-a fost adusă în prim plan scriitorului poet de experienţa sa holistică  în abordarea unicităţii,  contiguului şi disfuncţiilor structural- ontologice în agregatul estetist - monoteistic - metaforic al expunerii versificate cu  stigmat  monologic şi cu corespondenţe factoriale  în varianţa locusurilor ideatice, chiar şi în praxisul socialului monocrom şi monocord, de tip sectorial lukacsian.

            Poemul său, intitulat „În ostroavele Azore” este revelator pentru eseistica contemporană cu valențe unitare, dar și secvențial- catenară în ideom şi, nu întâmplător, îl relev ca un vector pozitiv de transfer al construcțiilor sale ideatice înnobilate de apodicticul metafizic în structura versului, ca un axiologic lavellean de receptare analitică și doctă  a poeziei contemporane. Poemul incită la meditaţie şi îngăduie o abordare critică a conţinutului său ideatic, o revelare a misterului blagian  din ontologic sub cerul azur al metaforei, fără a se apela la teorii oculte sau la personalismul monistic, aspect redat în versul scurt:

” De la facerea lumii încoace...”, precizează filosoful.

         Experienţa umană, cu valenţe istoriciste şi progresul înregistrat de ştiinţe au incitat tot mai mult şi au condus la deschideri scientiste în receptarea inedită și tot mai conştientă a Universalului din spaţiul fenomenologic transcendental - nihilistic, de tip huserllian şi heideggerean: „ Altfel decât pe insula mea” şi  la investigarea ontologică a umanului într-un fenomenologism eudeic antropo - ricoeurean şi husserlian „Stânci negre şi roşii, dure şi buretoase”, prin metode epistemologice, revelator creatoare, dar sensibil încifrate; ”Cu aerul închis în alveole”. Interesant...! În context axiologic, s-a realizat interpretarea dublu - axială  in episteme – pe limaxul  scientist  al categoriilor de coexistenţialitate pulsatorie infinită între spirit și materie: ”Te ţii tare, suflet al meu,/ Stabil şi călător în aceeaşi pulsaţie/ Deodată”, evident într-un cadru dialectic, în frecvente formulări energetist - dinamice, categorial antinomice: materie - spirit, obiectiv - subiectiv;  particular - universal; teoretic - pragmatic, etc.: ” De la facerea lumii încoace” și din perspectiva paideică a Eului pur, situat în tangaj și în culisaj cu câmpul universal referenţial temporal, desigur, extrapolat la condiția umanului, în limite perathologice... Liviu Antonesei permite în metafore ce sublimează discursul, o pronunţată revelare a fenomenelor şi proceselor naturale din Universal, dar şi socio -umane, desigur, perasic - limitative antropo - spaţial  şi antropo - temporal, cu eluvii euristice în elevaţii  scientiste, la cote axial -epistemologice.

        Se sesizează, în acelaşi timp, succesiunea sindinamică și prezența simultană a evenimentelor gnosi - fenomenologice în locusuri, în relativitatea Universaliilor: ”Oricum ai privi lucrurile, aici/  Este şi altcum, nu doar altunde”... Se relevă relativitatea  sistemică în monada absolută leibniziană  din existenţial, identificarea, ciclicitatea în devenirea cosmică a lumii universale de tip particular cuantic ondulatoriu și translatoriu: ” Aici , totul e după alte ritmuri,/ Iar soarele umblă după calculele Sale secrete”.  -  Bine spus!.

      În acest mod, Liviu Antonesei permite restructurarea şi reorientarea discursului filosofic în spaţiul topologic universal, al înşiruirii monotone nedefinite şi nefinite în spaţialul categorial entropic, al temporalităţii: ” Doar ceea ce e închis în timpul meu/ Rămâne la fel, oriunde m-aş preumbla“, sau  “Era fără vârstă”.

         În registrul al doilea, cel al tautologicului, s-a realizat în poem  evidenţa dezalienării social - spirituale, marcuseene, cu dinamică galactică în stratificaţia gnosic - volitivă schopenhauereană, în paralel cu amendările de bază biologic-umane, mecanicismul structurilor existenţiale armonizate cu inflamări apofantice socio-revolute de tip leibnizean şi blagean, s-a conştientizat şi s-a orientat subiectul cunoscător spre epistemologiile fenomenologico - noumenologice, de tip  husserlian, ale onticului metafizic: ” Din  lateral, un vânt cald/ Conspiră cu gândurile mele”. S-a pus în evidenţă transcendentul în lăuntricul  metaphisic, în eul poetului - personal hyperbolizat, dar şi  universalizat, fără a-l personaliza, însă, şi Universalul, fără a-l universaliza în schema şi la dimensiunile sale incognoscibile preremptorii: ” E închisă în mine/ Ca într-un sarcofag/ Care încă respiră”. Pentru argumentarea logică a unor răspunsuri riguroase dintr-o gestaţie gnomică, pretinse a fi mai apropiate de adevărul aletheic, al Universaliilor, de genomul primat cvasimineral al genezei:  ” Un fel de aer străveziu ce depăşeşte/ Şi încăpăţinarea aspră a pietrei...”. Se receptează în ansamblul textelor cromele cu irizațiile policorde ale metaphisicului, bine strunite în versuri ideatice, ­începînd cu teoriile cosmologice sofiste şi ajungând, prin Platon, Aristotel, Descartes, Kant şi Hegel, la neopozitivismul Şcolii scientiste  de la Viena, la sociologismul neocomptean al Şcolii de la Frankfurt şi la neoraţionalismul critic al lui Karl Popper. E mult! 

    Poemul relevă şi existenţa unor concepte filosofice care încearcă o înţelegere cosmică a unei lumi proprii  filosofului – poet, cu valenţe egocentriste, fără universalizare, nemetafizice şi neprovidente, cu conştienţa finitudinii, pe limaxul existenţial al unei lumi alienate şi angoasate, cu referenţialul contiguului metafizic:  ”A plecat agale/ Cu soarele bătându-I în ochi,/ Lăsând în urmă un şchiopătat  uşor/ Şi o mare singurătate în care se regăsea/ Numai foşnetul Oceanului.”

    Pentru un demers al reuşitei livreşti, Liviu Antonesei  se va aliena şi el , desigur, în textele sale şi-şi va travesti eul metafizic, până la monismul hobesean,  într-un corpus monadic leibnizean – axialitatea armonică absolută a bio-materiei, diferenţial-divină,  a bărbatului complet, generându-l mereu prin maximizarea rezultatului din ecuaţia dintre raporturile experienţă - pură intuiţie de tip bergsonean, georgesberkeleyan şi humean şi prin minimizarea determinanţilor alienării şi anxietăţii cu variabile non - aleatoare, de natură psiho - claustrofobă: „ Bărbatul care demonta duşurile/ De pe Praia da Vitoria”. Se reuşeşte o surprindere refexivă a relativităţii  sale temporal-metafizice, antropo - ontice : ”Nu era bătrân , nici tânăr nu era,/ Nu era nici măcar între două vârste”..., pentru  a se identifica: „Cu părul alb şi sârmos și faţa smeadă întinsă/ Ca pielea de pe tobă” şi pentru a evidenţia limitele semnificantului ontologic uman  în planul limitativ - spaţial şi temporal al antropismului reconstruit la referenţiale evolutiv istorice şi în divagaţii existenţiale temporal spaţiale, din păcate pitagoreice, comensurabile perathologic.

               În altă ordine de idei, poemul - eseu „În ostroavele Azore " se poate încadra prin conţinut  între scrierile filosofice autentice, cu un fond ideatic mult prea însemnat, ale căror tematici propun maximizări receptive şi reflexive cognoscibilului, încercarea de descifrare  a Universalului prin disociere, până la etajele psihismului freudean - reyan, prin Piaget, cu reverberaţii holiste psihanalitice, pâna la accesul tulburărilor logico -    lingvistice şi apoi conjunse genomic, după propria schemă a filosofului,  în construcţia magnetică moleculară şi atomar - cuantică  a cosmicului, într-un sistem de interpretare dual - culisabil  în infinitatea dublului sens semantic.... Sensul umbrei este psiho-revelatoriu, la filosoful - poet, chiar  şi pentru însăşi personalitatea lui Liviu Antonesei, magnific în structura sa livrescă, dar nu lipsit de modestie, aici:  ”În urmă,  o umbră uriaşă-/ Fiecare umbreşte după puterile sale”  şi care îl ajută să privească  cu o seninătate apofantică la  finitudinea existenţială: ”Sezonul  se încheie, bucuria/ Îmi sporeşte cu fiecare clipă”.

       Se dă posibilitatea celor interesaţi de demersul său filosofic, aici, în structurile poetice ale poemului său, să investigheze primordialitatea laturilor Unicului,  atât în plan material, cât şi spiritual - monoteistic, personalizat, precum şi în temporalitate, într-un context analitic disociativ, pentru a înţelege rolul antinomiilor categoriale, materiale şi logico- spirituale, adică a celor două fundamente ale ontologicului, în putinţa evitării sacrilegiilor oricărui naufragiu bio - existenţial, de tip sacrificial - sacerdotal: ”Un om cu aripi de pânză spre capătul golfului: / Sparge apa şi aerul într-o mişcare lunecoasă/ Precum pata  de ulei de măslin pe masă,/ Pe masa din cealaltă insulă,/ Ostrovul meu dintâi”.  Se satisface, astfel, dorinţa cunoaşterii prin determinări introspective a esenţelor fenomenologice transcendental - ­lăuntrice, extrapolate din esse prin circumspecţia formalismului pe baza antitezelor, vectorilor dubli cu aceleaşi coordonate, dar  care pot asigura evidenţierea axiomatică - asimptotică a Universalului în telescopie duală, generatoare și de entități obiectivate dar și de existențe panteistice.      Prin acest raţionament, poetul ne asigură,  încă de la primele versuri ale acestui reuşit poem, de coexistenţa sistemică a celor două entităţi categoriale monadice „corpul material” şi „corpul spiritual”, în „trupul unic”, aşa cum le sesiza cândva şi Nicolae Prelipceanu, în poemul său, la fel de reuşit, „Degetul de gheaţă”, prin acţiunea sa de înglobare monolitică a celui de al doilea entiv în primul  şi a primului indentificat  în cel de al doilea”,  de transgresare temporală facilă, ritmică, dintr-un spaţiu într-altul, într-un cadru contiguu culisabil atemporal al monadei unice - absolute,  leibnizeiene: ”/... / Stabil şi călător/ în aceeaşi pulsaţie/ Deodată”,  „ sau „ Pe masa din cealaltă insulă, Ostrovul  meu dintâi”..., într-un veritabil sistem telescopic dual- universal....

           Cu  o prezentare sinceră, nedeterminată și cu felicitări poetului filosof Liviu ANTONESEI .  Gheorghe. Apetroae, Sibiu.  

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu