sâmbătă, 16 aprilie 2022

SENSURI LITERARE - EMINESCIANISMUL , Comentariu realizat de Gheorghe Apetroae, Sibiu

 


SENSURI LITERARE - EMINESCIANISMUL

 

GNOZISUL AXIOLOGIC AL STUDIILOR EMINESCIENE

„ARCHAEUS” ȘI ANAMNEZA ÎN „SĂRMANUL DIONIS”,

                        ELABORATE DE CARMEN NEGULEI

               Comentariu realizat de Gheorghe Apetroae, Sibiu

          Eminescianismul poate fi definit ca unul din referențialele imortalizării spiritului universal, spirit dedus din sensurile permanentei mişcări şi din infinitatea creaţiei pe un parcurs al eului existenţial, receptat poetic şi relevat de Carmen Negulei în forme pure, estetice.

         Studiile şi eseurile aparţinând universitarului clujean Carmen Negulei şi inserate în volumul cu acelaşi titlu (apărut la Editura Alfa Press, 1995), se relevă  ca un început inspirat al unei exegeze eclatante asupra universului gnoseologic eminescian. În context, ”Anamneza în Sărmanul Dionis” constituie contrafortul intelectiv davidhumean al cunoaşterii perene, „in sacrum”, înălţat cu profesionalism filosofic şi cu vocaţie literară pe fundamentul „Archaeus”, receptat ca nous universal şi schemă gnostică în natura unei naraţii structurată ideatic. Termenul de Archaeus va fi relevat de Carmen Negulei ca un primat axiologic elaborat cu caracterul de dominantă a naturii cunoaşterii în raport cu natura ontologică a narației, ca determinant al dualităţii gnoseologice. Tot Carmen Negulei va modula din Archaeus principiile omoloage între viziunea europeană şi viziunea  indică asupra universalului, prin supralicitarea sensului Archaeului ca spirit al Universului. Este aceasta „în fond” o promovare a conceptului de metodă, proprie eminesciană, de „a ajunge la esenţa lucrurilor prin cunoaştere analitică, archaeul fiind invocat de la început pentru a clarifica ipoteze ale gândirii” (C.N., „Studii şi eseuri”, 1995).

       Archaeus va fi considerat, ca şi în Sărmanul Dionis, principiul realului dublu ca implicit filosofic cauzal, de identitate a personalităţii şi fundament gnoseologic, prin expunerea în plan dublu a celor două personaje, unul neiniţiat, un Dionis neconceptualizat, celălalt iniţiat şi purtător ezoteric al principiului spiritual cognitiv, al „bătrâneţii”.   Este, acesta din urmă, un Archaeus spiritual, la care „existenţa implică esenţa în ea însăşi”, formalizată. Dar acest principiu categorial cognitiv va fi erodat formal de principiul metempsihozei, întrucât sufletul (atman), făcând parte din permanenţa esenţei spiritualizate de ordin ontologic, este un exponent axiologic al relativismului percepţiilor prin analizatori, al propulsiilor transcendentale universale. Archaeus, ca principiu al cognoscibilităţii, se poate induce epistemologic în ontologicul universal şi elimina, prin el, ca pandant al relativismului tautologic, ca sechelă a devenirii formale.

Carmen Negulei, ca indolog, cea care și-a pregătit teza de doctorat în universitățile indiene, sesizează implicaţiile în marea literatură a brahmanismului, prin supremaţia de castă şi prin inducerea credinţei de reîncarnare, un concept prefilozofic, care avea să fie considerat, dar și depăşit în creaţia eminesciană, marcată de gnomismul indobudist. Carmen Negulei va remarca rolul ontologicului în procesul cunoaşterii filosofice şi va expune în interferenţă modalităţile de gândire promovate de poetul filosof, descoperind traseele duble de cunoaştere şi de influenţă asupra creaţiei, pe care în aceeaşi măsură, Carmen Negulei le va cerceta.

          Această viziune filosofică duală a fost versificată de poet şi identificată cu un concept universal al genezei în poemul  Scrisoarea I, care nu poate fi, în fond, decât o variantă versificată a Sărmanului Dionis, receptată, asimilată și aprofundată cu o voinţă schopenhaureană de Carmen Negulei. 

 Cine este, dar,  Dionis, în accepţia metempsihotică eminesciană? El este copilul sărac, copist la 18 ani, „pentru care visul era o viaţă şi viaţa un vis, într-o ordine a realităţii”, cel care-şi gândeşte condiţia socială precară în „înrâurirea zodiilor asupra vieţii omeneşti”. Dar, Dionis va conştientiza condiţia sa socială numai când va reintra în reamintire, în anamneză, în antecedentele proprii, graţie unei meditaţii-dialog, de esență socratiană. Se deduce de aici că Eminescu când a conceput Sărmanul Dionis, aprofundase actul Karman, „un act care depinde de spiritul şi de vorbirea care conferă fiecărei individualităţi umane antecedente proprii şi situaţia sa particulară, îi conferă de asemenea un destin care, dacă nu se va realiza în viaţa prezentă, se va realiza după sfârşitul acesteia într-o reîncarnare pe care o va orienta el” (Jean Filliozat, Filosofiile Indiei, Brahmanele şi speculaţiile ritualiste), în fond renaşteri ale nousului individual receptat noetic de poet din imnurile ariene rig-vedice şi din canoanele budhiste.

       Şi Mircea Ivănescu, prezent la lansarea acestui studiu eminescian, observă în studiul Anamneza în Sărmanul Dionis o viziune eminesciană, graţie filozofiei indiene, prin care se aduc „detalii şi interpretări inedite, necunoscute în literatura română şi străină, în analiza operei eminesciene”. Cred că Mircea Ivănescu, în intervenţie, s-a referit aici la inspiraţia eminesciană din Rig-Veda, imnul despre creaţiune (X, 129), imn din care a fost inspirată şi poezia filozofică Scrisoarea I, capodoperă universală a conceptului de geneză, scriere care tratează deopotrivă Archaeus  şi anamneza..., începutul, prezentul şi neînceputul în cadrele şi spaţiile existenţiale ale cunoaşterii... 

Revenind la Sărmanul Dionis, înţelegem că, în urma studiului astrologiei lui Ruben, Dionis simte că „sufletul călătoreşte din veac din veac” şi numai moartea materială îl face să uite că a mai trăit. Este acesta un concept bazat pe astrologia bizantină, pe sistemul filosofic geocentrist, în care lumea transpare ca o rânduială dumnezeiască, pentru că în imaginea lui Dionis, ordinii cosmice a lucrurilor – dharma i se opune dezordinea – adharma, iar unei periodicităţi normale a vieţii naturale i se opun perturbaţiile thanatice. Pentru cunoaşterea dionisiacă, opusă dharmei, Carmen Negulei va aserta axiomatic faptul că „spaţiul şi timpul sunt în noi”, iar „existenţa lor în noi infirmă atemporalitatea şi ubicuitatea fiinţei umane”. Translaţia în timp şi spaţiu – afirmă C. Negulei – aşa cum este văzută de Eminescu, „nu mai are nimic cu metempsihoza de care vorbeşte Platon, prin faptul că este determinată de către eu, în timp ce la Platon aceasta are expresia unui etern ciclu obiectiv în care se integra omul...

Eminescu îl deconspiră pe Dionis în text: „Călugărul Dan se visase mirean cu numele Dionis”. Anamneza se confundă în text cu metempsihoza, Dan devenind Dionis, dar numai în vis.

        Dan va călători în Univers pentru a constata realitatea (rta),  adevărata natură ordonatoare a lucrurilor (dharman), periodicităţii vieţii naturii, a timpului ciclic fără început şi sfârşit. Dan se doreşte şi un „brahman”, o cheie a enigmei, a genezei universale când, referindu-se la astrolog, relaţionează fenomenele şi actele terestre la ritmurile cosmice, expresiv vedice, reluându-le sincretic. Să reţinem că adâncimile metafizice ale călugărului Dionis se vor extrapola din spaţiul citadin al Iaşilor, urmare a vizitei sale (a călugărului Dan) la astrologul Ruben, profesorul metafizician de la Academia din Socola, Dan fiind unul din şcolarii Academiei şi discipolii lui Ruben. Dan se va confesa lui Ruben „echivalând diviziunile timpului cu diviziunile Vedei”, că vremea nemărginită e făptură a nemuritorului nostru suflet, Yajna, o replică care-l va îndritui pe Dan să exclame altcumva decât predicativ şi premoniţional: „Am trăit în viitor. Îţi spun, acum am doi oameni cu totul deosebiţi în mine – Unul, călugărul Dan, care vorbeşte cu tine şi trăieşte în vremile domniei lui Alexandru Vodă, altul cu alt nume, trăind peste cinci sute de ani de acum înainte”. Aşadar, omul cosmic, Purusa, e în corelaţie cu opera rituală (Yajna), care presupune un rit, o succesivitate, concretizată în anamneza lui Dan (că fusese Dionis) şi în călătoria sa în Univers, relevată de răspunsul lui Ruben, în succesiune: „în şir, poţi să te pui în viaţa tuturor inşilor care au pricinuit fiinţa ta şi a tuturor a cărei fiinţă vei pricinui-o tu …”.

      Dar C. Negulei sesizează faptul că „Dionis vrea să atingă simultaneitatea prin anularea legii succesivităţii”, de fapt, dorind „o anamneză inversă: o anamneză în care el nu depinde de ce s-a întâmplat odată în el, ci, în care, ceea ce se va întâmpla cu el depinde în întregime de el”. Carmen Negulei va admite „un astfel de sens al anamnezei, ca reamintire a propriei experienţe şi ca având o altă finalitate: pentru Dionis prima anamneză are importanţă doar atât cât să-l convingă că spaţiul  şi timpul sunt în EL (în individ)”, acceptând apoi, în detrimentul succesiunii, simultaneitatea ontologică. Autoarea consideră că „soluţia pentru depăşirea  legilor spaţio- temporalităţii i-o dă Ruben”. Ea constă în „a primi puterea umbrei pentru a decoda formulele din carta de astrologie”. Mai mult, Ruben îi propune lui Dionis să lase un om din şirul infinit de oameni din el să-i ţină locul cât timp el va fi plecat în univers şi aceasta pentru a înşela, după C. Negulei, legea succesivităţii. Dan se roagă „pentru ca umbra, în timpul vieţii sale eterne să-şi scrie pe pământ memoriile curate. Simţurile umbrei (întunecarea) şi ale lui Dan (lumina), prin întoarcerea foilor, au dimensiuni magice.  Înlocuitorul este TU  şi acel spaţiu pe care îl ocupi nu poate să rămână gol, deoarece, conform legii succesivităţii, tu nu poţi ieşi din el în timp ce vei călători în Univers. Căderea lui Dionis, explică C. Negulei, este datorată voinţei sale de a încălca „interdicţia de a-l vedea pe Dumnezeu, de a atinge zona de dincolo de fiinţă şi nefiinţă, zona celestă”.

         Apare evident caracterul obsedant al poetului de a conceptualiza în planul trăirilor ontice viscerale  acea iubire adâncă,  imaginară la care material, nu putea să ajungă.

 Mioara Avram, cercetător la Biblioteca ASTRA din Sibiu, în interpretarea studiilor eminesciene (Archaeus şi Anamneza în Sărmanul Dionis) ne îndeamnă să concepem la Eminescu „anamneza generalizată”, iar „visul” ca având o semnificaţie ontologică majoră, în dauna semnificației onirice, pe care o elimină, demonstrând în Sărmanul Dionis existenţa a patru straturi de realitate şi anume: lumea fizică (Dionis, Pământ), lumea avatarurilor (Dan, Pământ oniric), lumea prototipurilor (Umbra, Lumina cosmologică) şi lumea absolutului (Dumnezeu, Doma). Cum reuşeşte identificarea acestor stratificaţii ontologice? Numai prin căderea lui Dan din planul reflexibilităţii în cel al contemplării...

          Studiile tinerei scriitoare, cu rezonanţe din adâncurile filosofice, de descoperire a centrelor ideatice în lumea conceptelor eminesciene îl va îndreptăţi pe publicistul Aurel Cioran, fratele filosofului Emil Cioran, să deconspire „recunoştinţa eternă pe care trebuie să o poarte Carmen Negulei pentru Constantin Noica, pentru cel pe care scriitoarea l-a vizitat de mai multe ori la Păltiniş şi din a cărei idee a trecut la studiul limbii sanscrite şi culturii indiene”, la cunoașterea, astfel, și la recunoașterea contribuției poetului filosof la edificiul gândirii naționale și universale.

Tot Aurel Cioran va aplauda dubla şansă a lui Carmen Negulei, de a-l avea ca mentor spiritual pe Constantin Noica şi de a se hrăni direct de la sursă cu spiritul literaturii şi filosofiei indiene, prin bursa de studii oferită de University of Poona, Department of sanskrit.

        Să înţelegem, cu spiritul literaturii şi filozofiei indiene cu spiritul literaturii şi filozofiei indiene dar, că Archaeus, ca spirit al universului, şi Anamneza, ca dualitate ontologică, pot da o explicaţie facilă conceptelor filozofice de universalitate şi  cunoaşterii facile a spiritului indian din creaţia eminesciană.

 

       Dr. ing. Gheorghe Apetroae, Sibiu, scriitor.

 

Comentariu apărut în revista „Interferenţe”, nr. 5, iulie 1998

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu