joi, 25 decembrie 2025

ESEISTICA: CATEGORIA FILOSOFICĂ „ A ÎNCEPUTULUI”, ÎNTRE METAFIZICĂ, CRITICĂ ȘI ONTOLOGIE FUNDAMENTALĂ; AUTOR: GHEORGHE APETROAE

 


        CATEGORIA FILOSOFICĂ „ A ÎNCEPUTULUI”, ÎNTRE METAFIZICĂ, CRITICĂ ȘI ONTOLOGIE FUNDAMENTALĂ

         Autor: Gheorghe Apetroae, eseist și poet

           Domeniu: Filosofie – Filosofie teoretică și fenomenologie

          Categoria filosofică a începutului: de la ἀρχή la Urstiftung și Ereignis

         Rezumat:
         Studiul explorează categoria filosofică a „începutului” în evoluția sa istorică și conceptuală, pornind de la metafizica greacă (ἀρχή) și continuând prin Kant, Hegel, Husserl și Heidegger. Analiza demonstrează că începutul nu poate fi redus la un fundament ontologic absolut sau la un eveniment temporal inaugural, ci trebuie înțeles:Concept-limită al ontologiei (Kant);Moment dialectic generativ al devenirii (Hegel);Act fenomenologic originar de constituire a sensului – Urstiftung (Husserl) și  Eveniment al ființei – Ereignis (Heidegger)

        Studiul propune astfel o reinterpretare critică a începutului ca structură ideatică, reluabilă și istorică, capabilă să explice apariția sensului în conștiință, în tradiție și în cultura filosofică contemporană.

          Contribuțiile originale constau în clarificarea statutului conceptual al începutului, integrarea fenomenologiei în istoria ideatică și propunerea unei ontologii a sensului.

Cuvinte-cheie: început, ἀρχή, Urstiftung, Ereignis, fenomenologie, Kant, Hegel, Heidegger, ontologie, sens, concept-limită


              Versiunea engleză integrală

         Title: The Philosophical Category of the “Beginning”: From ἀρχή to Urstiftung and Ereignis

          Abstract:
           This dissertation examines the philosophical category of the “beginning” across its historical and conceptual evolution, from Greek metaphysics (ἀρχή) through Kant, Hegel, Husserl, and Heidegger. It demonstrates that the beginning cannot be reduced to either an absolute ontological foundation or a temporal inaugural event. Rather, it must be understood: A limiting concept in ontology (Kant); A dialectical generative moment of conceptual becoming (Hegel); A phenomenological originary act of sense constitution – Urstiftung (Husserl) and An event of Being – Ereignis (Heidegger).

           The dissertation proposes a critical reinterpretation of the beginning as an ideatic structure, repeatable and historical, capable of explaining the emergence of meaning in consciousness, tradition, and contemporary philosophical culture.

        Original contributions include clarifying the conceptual status of the beginning, integrating phenomenology into the ideatic history, and proposing a weak ontology of meaning.

         METAFIZICA CLASICĂ

            Categoria filosofică a începutului (ἀρχή/Anfang) ocupă un loc fundamental în reflecția metafizică și ontologică, desemnează simultan ceea ce este prim în ordine ontologică (οθεν   πρωτον ή εστιν ή γιγνεται ή γινωσκεται) și ceea ce este prim în ordinea cunoașterii¹.  Funcționează ca o categorie critică fundamentală întrucât ea structurează modul în care gândirea umană înțelege existența, devenirea și sensul realității, posibilitatea de a gândi ființa, originea și fundamentul acesteia și marchează punctul de interferență dintre ontologie, epistemologie și hermeneutică- teoria sensului, în virtutea căruia altceva este.

         În tradiția metafizicii clasice, categoria „începutului” se articulează în jurul conceptului grec de ἀρχή, care desemnează simultan originea, principiul conducător și temeiul explicativ al ființei. Această polisemie originară indică faptul că începutul e gândit în primă instanță ca principiu ontologic al ființării (πρότερον κατὰ φύσιν) și nu ca moment temporal (πρότερον κατὰ χρόνον).  

         „Începutul” ca ἀρχή a fost interpretat ca principiu (arché), ca act creator, ca eveniment fondator dar și ca structură logică a gândirii.

.        A tematiza „începutul” înseamnă a interoga nu doar originea în spațiu, timp și materie a ființei, ci și condițiile de posibilitate ale gândirii ființei. Din această perspectivă, „începutul” nu poate fi redus la o simplă determinare temporală, la un eveniment inaugural, ci trebuie analizat ca principiu (ἀρχή), ca act de constituire ontologică și ca structură ideatică a inteligibilității.

           ÎNCEPUTUL CA PROBLEMĂ ONTOLOGICĂ ȘI IDEATICĂ:

        Categoria filosofică a „începutului” ca perspectivă ontologică și ideatică ocupă un loc fundamental în reflecția metafizică și ontologică, întrucât ea structurează modul în care gândirea umană poate să înțelegă existența, devenirea și sensul realității. Problema „începutului” nu e doar una cronologică sau istorică, ci una profund ontologică și ideatică, legată de însăși posibilitatea de a identifica și a gândi ființa, originea și fundamentul acesteia.

          De-a lungul istoriei filosofiei, „începutul” a fost definit ca principiu (arché), ca act creator, ca eveniment fondator sau ca structură logică a gândirii.

          Începând cu presocraticii, „începutul” e gândit ca arché, principiul originar din care derivă toate lucrurile. Pentru Thales, acest principiu este apa; pentru Anaximandru, apeiron-ul; pentru Heraclit, focul și devenirea. În aceste concepții, „începutul” nu e un moment temporal inaugural, ci un substrat ontologic permanent, generator al spațialității temporale, care explică unitatea și diversitatea existenței în devenire, principial multiplă.

PRINCIPIUL CAUZAL ȘI ONTOLOGIC AL FIINȚĂRII:

            La Aristotel, în metafizica aristotelică, ἀρχή desemnează principiul cauzal și ontologic al ființării și e definit drept „ceea din care ceva este sau devine ori este cunoscut pentru prima dată”¹. În Metafizica sa, Aristotel nuanțează această perspectivă, fie ea temporală, logică sau ontologică, definind începutul (principium) ca „ceea ce este primul într-o ordine determinată”,ca fiind un principiu referențial nemișcat, (πρότον κινοβν ακινητον), care funcționează ca început ultim al unei mișcării fără a fi el însuși mișcat, este ἀρχή-ul în pluralitatea sensurilor existențial- formal ontologice și ideatice.

          Astfel, „începutul” devine un concept polisemantic, care poate desemna arché cauza, fundamentul- principiul ființei, în comentariile clasice asupra metafizicii (W.D. Ross, W. Jaeger, Shields) sau condiția posibilității ființei. În acest sens, „începutul” nu este neapărat un „punct zero” temporal, ci o realitate constitutivă a existenței temporale. Pluralitatea sensurilor cauzei (materială, formală, eficientă, finală) introduce o tensiune internă în conceptul de „început”: acesta nu mai e univoc, ci în ἐπιστήμη, este succesiv universal și stratificat. „Începutul” nu mai poate fi gândit ca o entitate singulară, ci ca o rețea de relații cauzale care fundamentează  ontologic ființa.

         „Începutul” apare la Aristotel  principiu cauzal ἀρχή și structură a inteligibilității: nu există știință fără determinarea principiilor. Totuși, pluralitatea sensurilor cauzalității (αἰτίαι) introduce o fragmentare internă a conceptului de început. Nu există un unum principium simplu, ci o rețea de determinări care fundamentează ființa în mod diferențiat. Această pluralizare a „începutului” evidentă în cercetările recente (Burnyeat, Shields, Menn) prefigurează o aporie fundamentală a metafizicii: dacă „începutul” e principiu al ființei, el nu poate fi el însuși explicat printr-un alt principiu fără regres infinit. În acest sens, ”începutul” e deja concept- limită (Grenzbegriff), situat la marginea posibilității explicației ontologice.

          Aristotel sistematizează această intuiție, definind „începutul” drept cauză primă, atât în sens ontologic, cât și logic. Dar, pluralitatea sensurilor cauzei (materială, formală, eficientă, finală) introduce o tensiune internă în conceptul de „început”: acesta nu mai este univoc, ci stratificat. „Începutul” nu mai poate fi gândit ca o entitate univocă singulară, ci ca o rețea de relații cauzale, o funcție explicativă care fundamentează ființa, metafizica fiind știința ființei- ca ființă-substanță (ούσια) și formă ειδος ca principiul substanței. Astfel, „începutul” ontologic este localizat aristotelian în sfera formei și a esenței (το τί ήν είναι), a intuiției intelectuale originare.

         DIMENSIUNEA TEOLOGICĂ A ÎNCEPUTULUI ÎN METAFIZICA MEDIEVALĂ:             

           Metafizica medievală, în care „începutul” ca ἀρχή/Anfang capătă o dimensiune teologică, Creatio ex nihilo, exprimă ideea unui „început absolute” al lumii, dependent de voința divină. Această soluție, deși coerentă în cadrul său doctrinar, mută problema „începutului” din zona explicației filosofice în cea a revelației.

.        ÎNCEPUTUL CERTITUDINII EPISTEMICE:

        Dacă ontologic, ființa creată e radical contingentă, iar „începutul” ei este un act transcendent, exterior ordinii natural în condițiile în care se introduce o concepție care generează o ruptură fundamentală între eternitatea divină și temporalitatea lumii, în filosofia modernă, problema „începutului ontologic” e adesea reformulată epistemologic în termeni de fundamentare a cunoașterii și a subiectului din perspective hermeneutică a începutului ontologic sensual.

          La Descartes, „începutul” e identificat cu certitudinea cogito-ului, care funcționează ca fundament/Grund al întregii construcții ontologice, substituind „începutul ființei” cu începutul certitudinii și mutând accentul de la ontologie la cunoașterea epistemologică.

       2. KANT ȘI RUPTURA CRITICĂ. LIMITA STRUCTURALĂ A RAȚIUNII- ÎNCEPUTULUI ONTOLOGIC:

       Prin limită structurală a rațiunii, la Kant, în filosofia sa critică, problema „începutului”- ἀρχή  ca principiu ontologic și epistemic-transcendental al ființei se reformulează ca problemă a legitimității rațiunii speculative, dincolo de condițiile experienței posibile. Exegeza kantiană realizată de comentatori (H. Allison, Guyer, Strawson, Ameriks) tratează „începutul” lumii aproape exclusiv în contextul antinomiilor cosmologice kantiene. Deși aceste analize sunt esențiale pentru delimitarea limitelor rațiunii speculative kantiene, ele nu dezvoltă o teorie a „începutului” ca atare, ci mai degrabă evidențiază funcția negativă și regulativă a conceptului. Kant tematizează explicit „începutul” lumii în timp, în cadrul celei de-a doua antinomii cosmologice: teza sa afirmă un început absolut al lumii, dar antiteza susține eternitatea ei². Faptul că ambele teze pot fi demonstrate cu aceeași rigoare indică nu o indecizie ontologică, ci o limită structurală a rațiunii. Kant suspendă funcția metafizică a, „începutului” care nu mai poate funcționa ca determinare ontologică pozitivă, ci ca idee regulativă, atribuindu-i statut limitativ și regulativ, promovând condițiile în care rațiunea poate să gândească un „început”, atunci când Anfang devine o problemă a condițiilor de posibilitate ale experienței, nu obiect al cunoașterii. Această mutație e decisivă: ontologia clasică a „începutului” este suspendată în favoarea unei analitici a subiectivității transcendental-constitutive. Astfel, „începutul” absolut al lumii devine o antinomie a rațiunii pure, semnalând limitele gândirii speculative, atunci când se încearcă să se depășească experiența posibilă, iar problema „începutului” lumii e formulată ca antinomie. Astfel, se indică imposibilitatea rațiunii speculative de a decide asupra unui „început” absolut. Ontologic, „începutul” devine o limită pitagorică a gândirii, un concept-regulator, nu un obiect al cunoașterii. Această mutație e decisivă: ontologia clasică a „începutului” este suspendată în favoarea unei analitici a subiectivității transcendental-constitutive, un concept transcendent, care nu poate fi confirmat sau infirmat empiric, întrucât se depășește structura condițiilor de posibilitate a experienței, de receptare sensorial –intelectivă a „ începutului”.

          3. ÎNCEPUTUL- CATEGORIE IDEATICĂ. ÎNCEPUTUL IDEATIC-DIALECTIC ȘI NEGATIVITATEA LA HEGEL:

          Hegel radicalizează problema „începutului” prin integrarea ei în dinamica logicii speculative și a rolului negativității (Houlgate, Pippin, Pinkard) ca problemă metodologică. În Wissenschaft der Logik, „începutul” trebuie să fie „pur”, adică lipsit de orice determinare exterioară presupusă³. De aceea, Anfang coincide cu reines Sein, care, prin lipsa sa de conținut, este indistinct de Nichts. Rezultatul e Werden- devenirea ca adevăratul „început” al logicii.

           În acest cadru, începutul nu e nici fundament static, nici origine factuală, ci un moment dialectic necesar, un referențial care se autodepășește, se pozitivează. Ontologic vorbind, ființa nu „începe” printr-un act inaugural, ci se constituie prin negativitate succesorală. Astfel, începutul devine funcție internă a auto-mișcării, al conceptului (Begriff). În filosofia idealistă, cu referire la Hegel, începutul e o problemă dialectică. Ființa pură, cu care începe Știința logicii, e un început necesar, dar abstract și gol, nu ontologic, care se transformă în nimic- Nichts și apoi în devenire-Werden, ca adevăr- Wahrheit al începutului gândit ca auto-depășire. Astfel, începutul nu e un dat fix, ci un process ontologic temporal, o mișcare a ideii care se determină progresiv cronomic. În plan ideatic, începutul e inseparabil de devenire și de autoconstituirea sensului în auto- depășire-aufgehoben.

          4. FENOMENOLOCIA ȘI ONTOLOGIA FUNDAMENTALĂ. ÎNCEPUTUL- CONSTITUIRE ORIGINARĂ (Urstiftung) LA HUSSERL

            Husserl, în fenomenologia sa mută accentul asupra „începutului” ca act constitutiv epistemologic și hermeneutic, la actul conștiinței ontologice și al sensului, orice sens avându-și „începutul” în intenționalitatea subiectului, în modul în care conștiința se raportează la obiect. În acest context, „începutul” nu e exterior gândirii, ci apare ca moment originar al constituirii sensului în experiența trăită.

        Începutul ideatic-hermeneutic: constituirea sensului și dinamica conceptuală.

          Husserl se legitimează ideatic prin conceptul fenomenologic de început- Urstiftung ca termen mediu între metafizică și ontologia fundamentală, nu ca principiu explicativ al ființei, ci ca act constitutiv al sensului, începutul fenomenologic fiind noetic-noiematic, nu ontologic în sens clasic. Comentatorii lui Hegel (S. Houlgate, R. Pippin, Pinkard) au subliniat dificultatea „începutului” logicii și rolul negativității hegeliene. Totuși, „începutul” e analizat în principal ca problemă metodologică a sistemului, nu ca temă ontologică generală. Teza de față propune extinderea acestei analize către implicațiile ontologice ale Anfang-ului dialectic. Din perspectivă ideatică, începutul nu mai este gândit ca fundament al ființei, ci metodologic hermeneutic, ca moment originar al sensului. În acest cadru, începutul Anfang capătă o funcție structurală în economia gândirii, fiind legat metodologic cartesian de modul în care conceptele se nasc, se determină și se legitimează prin una dintre cele mai sofisticate conceptualizări ale „începutului” ideatic.

           În Știința logicii, „începutul” nu poate fi nici mediat, nici complet determinat, fără a-și pierde statutul de început. De aceea, el apare ca ființă pură, indeterminată, care se convertește imediat în nimic. Această instabilitate arată că „începutul” nu e un punct fix, ci un moment dialectic, o tensiune între indeterminare spațială și determinare cronomă ideatic-materială. „Începutul” ideii este, astfel, simultan necesar și insuficient, fiind depășit prin devenire.

          Problema începutului originar fenomenologic 

          Fenomenologia husserliană reorientează problema „începutului”/Anfang către sfera constituirii intenționale ideatic- hermeneutice. Aici, începutul nu mai e căutat în structura obiectivă a realității, ci epistemologic, în actele originare ale conștiinței- Ursprung. Urstiftung indică actul originar prin care un sens este pentru prima dată constituit și stabilizat într-o tradiție. Sensul începe acolo unde conștiința intenționează, iar această intenționalitate nu presupune un început absolut, ci o permanentă reluare originară (Urstiftung). „Începutul” la Hegel e, așadar, repetabil și deschis fenomenologic (D. Zahavi, Moran) dar nu definitiv, ci este o continuare-Fortstiftung și o restituire-Nachstiftung, prin re-luare-Wiederholung, ca posibilitate de re-fundare și de depășire a limitării strict transcendentale kantiene.      

        5. DE LA METAFIZICĂ LA ONTOLOGIA FUNDAMENTALĂ: HEIDEGGER ȘI PROBLEMA „anderen Anfangs”.

         Ontologia fundamentală heideggeriană marchează o ruptură decisivă față de tradiția metafizică a „începutului”transcendental. Heidegger distinge între der erste Anfang – „începutul” metafizicii grecești, dominat de interpretarea ființei ca οὐσία și παρουσία- și der andere Anfang, care nu desemnează un nou sistem, ci o transformare fenomenolofică a raportării la ființă.

        Martin Heidegger, în Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), „începutul” nu mai este gândit ca principium, nici causa, nici ca fundamentum, ci Ereignis - eveniment ființial, de apropiere reciprocă între Sein și Dasein. În acest sens, „începutul” nu este nici originar în sens cronologic, nici fundamental în sens metafizic, ci „început” ca deschidere (Eröffnung) a posibilității sensului ființei, sensul chronologic fiind fenomenologic, generator gravitic al ființei-Seingeschichte.

        Heidegger respinge explicit ideea unui „început” absolut: orice „început” e deja situat istoric (geschichtlich) și implică o reluare (Wiederholung),fără o abordare ființială. Începutul devine astfel o categorie hermeneutică, al sensului cronom, nu una ontologic- substanțială Din punct de vedere ideatic, începutul reprezintă o structură a gândirii prin care realitatea e ordonată și semnificată epistemologic-ontologic cât și ideatic-hermeneutic. A gândi în termeni de început presupune o orientare a conștiinței către origine, un sens și o finalitate. În acest cadru, începutul nu este doar un fapt ontologic, ci și un construct conceptual care reflectă nevoia umană de inteligibilitate.

            Heidegger, în filosofia existențială, începutul e legat de condiția umană ca proiect. Pentru Heidegger, problema „începutului” se leagă de uitarea ființei și de necesitatea unui „alt început” (anderer Anfang), diferit de metafizica occidentală. Aici, „începutul” ideatic capătă o dimensiune critică și hermeneutică, în deschidere,fiind legat de posibilitatea unei reînnoiri a gândirii.

            HEIDEGGER ȘI RUPTURA ONTOLOGICĂ:

            În interpretările heideggeriene (H. Gadamer, G. Figal, T. Sheehan), distincția dintre erster Anfang și anderer Anfang e recunoscută ca decisivă și rareori este pusă în relație sistematică cu tradiția metafizică a „începutului”. Teza urmărește tocmai această relație, demonstrând că der andere Anfang nu e o simplă alternativă, ci o deconstrucție a conceptului metafizic de „început”. La Heidegger, problema „începutului” devine explicit istorică și exponențial meta-metafizică. Distincția dintre „primul început” al metafizicii occidentale și „celălalt început” heideggerian vizează nu o revenire la o origine cronologică, ci o transformare radicală a modului de a gândi ființa.

         „Începutul ideatic” capătă aici o funcție critică: el marchează posibilitatea unei rupturi față de tradiția onto-teologică și a unei reconfigurări a întrebării asupra ființei.

              A tematiza „începutul” înseamnă a interoga metodologic nu doar originea ontologică a  ființei, ci și condițiile de posibilitate ale gândirii ființei. Din această perspectivă, începutul nu poate fi redus nici la o simplă determinare temporală, nici la un eveniment inaugural, ci trebuie analizat ca principiu (ἀρχή), ca act de constituire și ca structură ideatică a inteligibilității, (plecând de la generarea materialității de temporalitate în spațialitatea cosmică-n.n). Astfel, „începutul” nu este doar ceea ce precede, ci ceea ce face posibil atât ființa, cât și înțelegerea ei, plecând de la o distincție esențială între „începutul” ca origine ontologică și „începutul” ca succesiune cronologică sensuală.

           Arché-ul nu „a fost” doar la „început”, ci este ceea ce, într-un anumit sens, continuă să fie „începutul” tuturor lucrurilor (o generare a materialității de temporalul cronom în spațialitatea universală-n.n.).

 

          CONCLUZII: „ÎNCEPUTUL” CA LIMITĂ GENERATOARE A ONTOLOGIEI ȘI GÂNDIRII

          Categoria filosofică a „începutului” se situează la intersecția dintre ontologie și ideatic, fiind esențială atât pentru înțelegerea ființei, cât și pentru structurarea gândirii. Ontologic, „începutul” poate fi conceput ca principiu, cauză-act ontologic creator; ideatic, el funcționează ca o schemă de interpretare și ca moment constitutiv al sensului.

            Analiza ontologică și ideatică a categoriei începutului relevă caracterul său structural aporetic. Începutul nu poate fi pe deplin tematizat fără a fi, într-un anumit sens, deja depășit: ca fundament al ființei, el scapă determinării; ca origine a sensului, el e mereu reluat și reinterpretat. Tocmai această imposibilitate de fixare conferă „începutului” o productivitate filosofică esențială.

            La Kant, începutul e suspendat și reinterpretat ca limită transcendentală a rațiunii speculative.

            Hegel recuperează problema începutului prin dialectica reines Sein și a negativității, transformând începutul într-o mișcare logică generatoare-productivă.

            Fenomenologia husserliană, situată într-o poziție intermediară între metafizică și ontologia fundamentală oferă un model median, în care „începutul” apare ca Urstiftung, instituire originară a sensului, istorică și reluabilă.

             Heidegger radicalizează această problemă prin distincția dintre erster Anfang și anderer Anfang, înlocuind fundamentul metafizic cu conceptul de Ereignis ca eveniment al ființei.

             Față de Heidegger, Husserl nu a renunțat la ideea de raționalitate și a păstrat ideea de fundamentare, dar fără metafizică: „începutul” nu e  Ereignis al ființei, ci eveniment al sensului. 

             În sinteză ontologică și ideatică, categoria începutului poate fi înțeleasă ca un concept-limită, care indică atât necesitatea unui fundament, cât și imposibilitatea unei întemeieri ultime. Astfel, începutul nu e doar un punct de plecare al reflecției filosofice, ci un operator critic care menține deschisă tensiunea dintre ființă și gândire, dintre origine și devenire, dintre absolut și istoricitate. Astfel, „începutul” nu este doar ceea ce precede, ci ceea ce face posibil atât ființa, materialitatea cât și înțelegerea ei, plecând de la o distincție esențială între „începutul”  ontologic și începutul ca  succesiune cronomă, cu funcția internă a auto-mișcării generatoare de materialitate în spațialul cosmic(n.n.).

             CONTRIBUȚII ORIGINALE.CLARIFICAREA STATUTULUI ÎNCEPUTULUI ȘI FUNDAMENTAREA UNEI ONTOLOGII A SENSULUI

           Din aceste motive pot considera ipoteza în care se poate deduce geneza (n.n.) în „început”, ca o trecere- sensuală- cronomă- potențial magnetică în spațialitatea cosmică- ca principiul conducător-, o devenire cronomă (cf. teoriei sensului) care operează liniar L { f ( t ) } asupra funcții f(t), numită funcție originală, de argument real t(timp) (t ≥ 0), într-un câmp cosmic generator gravitic, de materialitate, prin prezența acestui câmp cronom succesiv- devenit motor universal, generator de corpuri monadice particulare- particole electro și nucleonic-bozonice cu proprietăți cuantic fotonice, în fluxul magnetic al transcenderilor cronome, flux camp gravitic generator de particule materiale cu energii gravifice de cristalizare și de aglomerare a acestora în mase astral formale (Kant-Laplace). Acest operator transformator cronom, de pozitivare- materializare gravitică, dependent de timpul succesiv- stratificat în spațiul galactic și metagalactic creează continu, la periferia- limita cosmosului gravitic stătător, acele mase materiale suplimentare și determinând, astfel, expansiunea permanentă a cosmosului material în spațiile nemateriale ale Haosului din universal (n.n.).

 

Bibliografie:

1.Aristotel, Metafizica, 1003 a 21-23, trad. Rom. de Șt. Bezdechi, București: Editura Științifică, 1965;

2.Immanuel Kant, Critica rațiunii pure, A426/B454–A461/B489;

3.G. W. F. Hegel, Știința logicii -Wissenschaft der Logik, Bd. I, „Sein”, „Der Anfang”; 4.Martin Frankfurt a. Main Suhrkamp, 1970, p.68;

4.Edmund Husserl, Krisis der europäischen Wissenschaften, §9..

5.Heidegger, Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), GA 65, §§1–3, Frankfurt a. Main: Lostermann, 1989, p.3;

6.Paul Ricoeur, Conflictul interpretărilor, trad. rom., București, Humanitas, 1999.

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu