miercuri, 12 octombrie 2011

Literatura, LUI FEDERICO GARCIA LORCA , Întâlnirea din turn, Gheorghe Apetroae Sibiu

GHEORGHE  APETROAE   -    CÂNTECUL  LUI  CRISTOFOR” 




 


 SOSIREA  FELIPPEI

 

Ajunsă în Levant, pe-alei orientale
cu roze albe reci şi platifili bătrâni,
de vreme răsleţiţi şi tremurat păgân,
Felippa presimţea chemarea princiară

 
Din Porto Santo, greu învălurat,
Azorele  îi înălţa acum nelinişti
şi îi grăbea urcarea spre palat
nemarginea din lume, toată zarea

 Urca pe trepte-nalte însorite-n mare
de marmure albastre re-nflorite,
în sprijiniri de cer cu arcuiri boltite…
trecea pe porţile castelului… din larg

 Se legăna uşor pe degete, pe glezne 
în rochia ei albă şi sub voal
purtând un  crin, symbol al vieţii crise,
zorea spre prinţul ostenit de vise…

 
înspre iatac: c-un cer de stele plin-,
pudrate-n ani cu roua dimineţii,
privea spre - alcovul prinţului livid,
dorit, iubit de ea, de rele să-l dezlege...

 spre-acolo unde în iatac agoniza de dor
şi se lupta cu-n nevăzut amor
în levantin palat, el, prinţul Cristofor!!
Felippa, o salvare, la apus sosise

 să lege firul rupt  al unei vieţi  învinse !

 
    CÂNTECUL  LUI  CRISTOFOR” 


SE OFILEAU CUVINTE

Creştea-n adânc, pe cât înainta,
privea cu ochi acoperiţi de-azur
spre locul unde prinţul Crist....,
iubitul ei, în agonie prins
o negură pe bolta de argint,
aprinsul astru zăcea acum
într-un iatac, în zbucium…
 

O flacără din nevăzut deschise
largi,mari
ferestrele-n oglinda mării…
Felippa, ca să intre, blânda briză...       

Acolo îl găsi, pe prinţ, trecând 
de lipsa ei, din lumea lui,
zburând
cu-nfăţişărea îngerului blând
spre alte lumi,
de irizări albastre…

acolo unde printre flori ,
corola mări -ngălbenea
pe-aleea veche, zorii...
bujorii feţii lui se ofileau
cu-vinte
şi păsările -n turn cântau în vrăji,
mai minunat, în risipirea zării…
 








   CÂNTECUL  LUI  CRISTOFOR” 




 




FLĂCĂRI  ÎN  CULORI  DE  ROZE

El, prin cupola - naltă, cu ferestre
prinse în nemargini sidefii,cinabre,
din olive flăcări în culori stelare,
narcisicul balsam,într-un nesaţ sorbea

cu-vântul ei se oglindea adânc
în suferinţa celui care se-ndrăgise
de marea -n ispitirile-i adânci...
în faţă-i ,cerul , voalu-şi desfăcuse ...

Ea, soarele, ardea în al lui trup
cu suliţile lungi de gene ce-l pătrunse
cu un glas de înger şi pe lira razei ,
cântând, în El, se prefăcea în grai…

un zâmbet viu, pe buze argilite,
sărutul ei ,un duh de dragoste-n
cu-vintele înfipte-n  trupul Crist,
lăuntru-i adâncea în fericite vise...

apoi, cu părul lung ,în  blonde bucle
şi faţa cum cristalul stâncii ,
cu sâni de- ametiste-n semilune,
Felippa lui, obrajii  i-atingea …

cu ochii de azur,ea irişii pătrunse
în simţ el se înviora , s-aprinse…
de buzele-i  fierbinţi , de-al ei sărut
ce-l fericea-n cu-vânt ales acum...

pe  prinţ, din lumea firii  reci ,
cu zorii vieţii ei ,îl  retrezise !
 













   CÂNTECUL  LUI  CRISTOFOR” 


MIT DE VINDECARE

Eu pentru tine-am suferit
prinţesa dansului lazur ,
Felippa, de al tău surâs ,
din mari nelinişti, renăscut,
în tine-s ritmul  de acum,
cu saţ de-a reveni cu-vânt
prin lume şi  iubire...

Că soare, tu, fiind
zăpezile mi le-ai sortit,
topirii,
în dans,purtat, ca să-mi ucizi ,
pe rând, răcelile ursite
şi, tu, vuiet de mare-n mine,
pe strunele  viorii  sfinte,
cu note de voinţă-mi cânţi ,
viaţa îndreptându-mi !...

Tu eşti mireasă ,zilei,chip
şi zână ,în priviri,absenţă,
al cerului fior, prezenţă 
ce ceţile  mi- a fugărit
în tainicul  apus , zburând
un înger al  trăirii … mit…
o zare-mi s-a aprins,albastră!

 







   CÂNTECUL  LUI  CRISTOFOR” 


ÎNTÂLNIREA  DIN  TURN


Cu mine urcă-n turn
prinţesa mea ,
dorinţa inimilor noastre-i
zestrea ce-o închin
diamante de lumină…
s-o cânţi cu glas de linişte
o împlinire-n cântec,
cu-n mit de vindecare
dinăuntru-ţi   vin!...

Cu tine voi lupta ,
trudind în făuriri de vise
în falnicul castel de astre
la-l zilei răsărit ,
în clipele de  gând
de-a reuşi-n grădini
stelare ,
rodirile albastre ,
în mătăsări de vânt,
cu tine-s contopit!..

Zeiţa mea din flori
şi din azur, nuntind,
viaţa mi-ai redat
prin cântece copile!…
Mi-s candelele-ncinse
de-amintiri, arzând
în irişii aprinşi
făclii de nobile cu-vinte...

Din zori , înmiresmat,
viaţa mi-am luat,
seninul , asfinţit  şi har
în cântece de vise…
de răzvrătiri ,să ard
barbar, în vânt şi-n foc,
sedus
cu-al verbelor sărut  !..

 SIBIU- HERMANNSTADT

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu