GHEORGHE APETROAE
III.
TEMPLE ÎN FLĂCĂRI
TEMPLE ÎN FLĂCĂRI
Întâlnire colocvială , în anul 1999. Invitaţii speciali ai scriitorului Gheorghe Apetroae - Sibiu (de la stânga, la dreapta) : prof.univ.dr. Matei Pamfil, decanul Facultăţii de Litere şi Arte, din cadrul Universităţii " Lucian Blaga" din Sibiu, scriitorul Mircea Ivănescu şi eminescologul - conferenţiar universitar dr . Anca Sârghie.
Cu bucurie, celor care în templele lor de mucava se vor şi se cred ...
ÎNSEMNE DE GRAŢIE I
Pe braţe astrofilii de cer porţi speranţele
gem până zeii încolţesc chinuiţi
de simţiri
flăcările cinabrice de sub stâncile albe...
în doliu, negre şi castanii, roşcate în larg
pline-s de- o adâncă ne - egală memorie...
şoaptele valurilor ţi-s cu-vinte de
mag...
În adevăr, adevărul tău a îmbătrânit
de ne-nţelegerea iubirii sale cu cerul...
Eşti curtat de stafii iar îngerul
revoltat,
a răguşit în gornirile false de slavă.!..
Spre perfecţiune, exerseazi troparele
unirii cu calvarele vrerii din curcubeie:
o întoarcere înspre cer a pământului ud ...
ÎNSEMNE DE
GRAŢIE II
Treci distins în zbor, acvilă crudă-n ne-somn
peste turnul de fier, demult, de înger părăsit...
eşti limbă de sânge şi aripă de pământ, clopotului...
din apele tulburi înnalţi în zăpezi libertatea ,
iar din umilinţă înteţeşti flăcările-n astre...
pajiştea adormită de crini albaştri, te-a vlăguit..,
eşti pelerinul proaspăt trezit cu ochii
închişi
năbuiţi de lacrimile zorilor....uşor să răstorni
mirificul primăverilor din contururi reale-
inundaţii în corturi stelare..pentru un nevenit,
îţi creşti din lacrimile reci, şerpii calzi în fiori:
credinţa ta că oriunde eşti primul venit!....
ÎNSEMNE DE GRAŢIE III
În licorile de amurg romantic,sângeriu
îşi scurge aurora o arhaică transparenţă-
plăcerile sarabandice ale nesfârşitului
inundă deşertul în toasturi,nisip risipit
inundă deşertul în toasturi,nisip risipit
în libertatea soarelui din ne-cu-vânt...
răceala tristeţii , arctică, o păstrezi firii
şi şarmul veşniciei umbrei în solitudini...
cu pâlpâiri de taine, lesne răpui lumini
sinelui - cerul de iasp, franjuri în blendă
de nori dioritici ce-ţi gonesc în tornade ,
lăţiţi şi destrămaţi ,visul, în Ei, când,
prăbuşită de a-vânt, fruntea, îmblânzeşte arcul:
prăbuşită de a-vânt, fruntea, îmblânzeşte arcul:
săgeţi de chiciură, le-nfingi în răsărit...
ÎNSEMNE DE GRAŢIE IV
Trestii tremolite pe grind sărutate de vânt
întorc în ele tăpşanul şi-n taraxacum râd,
înrourând genele genunei: papuşii în vânt...
Trandafirii se cresc temple lazure de graţii
stele-n deşert ce nu ştiu nicicând a pieri
în umbra altei Treimi în altar, ne-văzute-
străluciri triumfale : o dehiscenţă banală,
zvonind periplul icoanei- zenitul , pipăindu-ţi,
galopând, în tine, ne -începutul de cu-vânt!...
Literatura, Mircea Ivănescu văzut de Gheorghe Apetroae - Sibiu, mai înainte de Gabriel Liiceanu, Mircea Cărtărescu şi Patapievici şi tot mai mulţi, alţii....
OPERA OMNIA, pentru Mircea Ivănescu
Gheorghe Apetroae - Sibiu
Cine nu-şi doreşte fiinţarea în Mircea Ivănescu, in acel templu al verbelor şi al căutării de lumină prometeică, în aletheie, la adâncimea înaltei cunoaşteri iniţiatice, dincolo de comprehensibilul comun şi rugozităţile sediment ale pseudoconştiinţelor claustrate de apocaliptic ??!... Cine nu l-ar urma pentru a transgresa cotidianul insolit al propriului Ego, uneori agresiv, alteori într-o nebănuită recluziune??!... Mulţi şi-l doresc magistru, ştiind că vor descoperi în logosul său variile antinomii ale unui univers ontologic pe un traiect spiritual dialectic, care l-a consacrat, alteori doar a recepta, ca audienţi, fervoarea unei lucidităţi spontane cu o conotaţie ironică şi anecdotică, atunci când ei încearcă descifrarea finalităţii metafizice printre tautologii şi locuri comune, cum poetul însuşi se relevă în poemul „celălalt timp e acelaşi …” cu versurile: „ca să iasă la lumină şi ochiul acela ascuns … să ne ţintuiască …:”. Iată, dar acel gen maieutic care reuşeşte transfigurări semantice pe coordonate heideggerine, într-o aritmie şi acromatică a versificaţiei, aşa cum reuşea Arthur Rimbaud în frumosul poem „Ofelia”, ori Saint John Pearce în proza versificată: „Femeie îţi sunt … în tăcerile inimii de bărbat”. El se înalţă „într-o lumină care nu mai e a soarelui, ci a muzicii vorbelor”. În poemul „degeaba ne jucăm de-a viaţa adevărată” (M. Ivănescu, Comentarius perpetuus, pag. 105; 139), discursul metaforic este încărcat de thimonul unui profetism angelic. A reuşi dialogul verbelor cu posesorul marelui premiu literar: „Opera Omnia” este „ca şi cum” te-ai purifica de ingredientele de romantism utopic şi a năzui la împlinirea ritualului de botez în simbolism şi expresionism cu o binecuvântare eclatantă, într-un sacerdoţiu integral. Se degajă, din discursul livresc, în spaţiul hermeneutic, un imbold spre construcţia de temple literare pe temelii livreşti, care conferă Edenului poetic al sfârşitului de secol siguranţa perenităţii. Şi aceasta pentru că M. Ivănescu decelând misterul, materialitatea şi tragismul social - politic al unei vieţi „în constructio”, uzează de recuzita unei înalte culturi, de geniu şi rafinament în felul ingenuu al rostirii cu-vintelor ne-cuvinte, generând creaţiei o arhitectură barocă, axiologic inegalabilă. Acest fapt este remarcat şi de poetul Ion Mircea atunci când virtual laureat, M. Ivănescu îşi prezenta într-o şedinţă de cerc literar ciclul de poeme din volumul său „Tratat despre neputinţă”. Ion Mircea arăta că poetul Ivănescu deţine secretul unui „stil în alteritate virtuală la care nimeni nu poate ajunge”. Aceasta, sprijinit de o infrastructură iniţiatică, a ajuns la arcul de finalizare al sistemului său anabazic, de coordonate spirituale, atingând cotele ubicuului, într-o relevanţă asimptotică a „translaţiei dinspre existenţă spre literatură” (Ion Mircea, Dumitru Chioaru , Iustin Panţa (n.u.),Ion Radu Văcărescu(n.u.).Totul se derulează în tangajul realitate-ficţiune şi în interferenţa antinomiilor spaţial-temporale, în infinitatea planurilor metafizice pe via mentis a unei geneze literare copleşită de subtilităţi şi circumscrisă unei modestii „proverbiale” inefabile, în câmpul creaţiilor lui Garcia Lorca, Paul Jean Jouve, Paul Claudel, Paul Valery, Stephane Mallarme ori Baudelaire. Geniu din spiritul lor, M. Ivănescu ignoră esteticul şi platitudinea oniricului, formalismul armoniilor pentru a încerca propulsia altei lumini prin vitraliile asimetrice ale noilor temple literare, având şansa unică de a pătrunde cu ea în panteonul marilor literaţi imediat după Lucian Blaga şi Ion Barbu, odată cu Nichita Stănescu, în faţa lui Leonid Dimov, Grigore Hagiu ori Cezar Baltag şi mult înaintea poeţilor Petre Stoica, Anatod Baconsky, Matei Călinescu, Modest Moraru, Alexandru George, precum şi celui care avea să încheie plutonul său, Mircea Cărtărescu, învăluind, cu rostirea-i simbolistică, oceanul de linişte al furtunilor homerice, pentru o primenire a versului într-o retorică arhetipală şi în reveriile uraniene ale lirismului orfic.....
DespreMircea Ivănescu, „Radical”, Sibiu, nr. 1212, anul 1994. Gheorghe Apetroae Sibiu, poet şi publicist...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu